Pedagogika starzenia się, umierania i żałoby 1500-PSST-S1
Treści realizowane w ramach konwersatorium:
1. Czym jest starzenie? – wprowadzenie w problematykę.
2. Starzenie się i starość w perspektywie rozwojowej.
3. Psychologiczne właściwości osób starszych.
4. Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie.
5. Aktywności ludzi starszych i ich wspieranie.
6. Starość i starzenie się wobec choroby.
7. Starość jako wartość.
8. Życie starszych w czasach zmiany społecznej.
9. Człowiek stary wobec śmierci.
10. Zmiana poglądów Polaków na temat umierania i śmierci.
11. Jak ludzie radzą sobie z lękiem przed śmiercią.
12. Zagadnienia uzupełniające tematykę.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną, gdy:
- uczestniczył w zajęciach – obecność jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do kolokwium pisemnego. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione,
- przeczytał lekturę obowiązkową i aktywnie uczestniczył w zajęciach,
- przygotował jeden z tematów zajęć,
- zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z treści zajęć i lektur obowiązkowych. Z kolokwium student może uzyskać 10 punktów.
obecność na zajęciach: 12 * 1 pkt. = 12 pkt.
przygotowanie tematu zajęć: 8 pkt.
kolokwium pisemne: 20 pytań * 0,5 pkt. = 10 pkt.
bdb: 28 – 30 pkt.
db plus: 25 – 27 pkt.
db: 22 – 24 pkt.
dst plus: 20 – 21 pkt.
dst: 18 – 19 pkt.
ndst: poniżej 17 pkt. (tzn. poniżej 60%).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Łukaszewski W., Udręka życia. Jak ludzie radzą sobie z lękiem przed śmiercią, Sopot 2011.
2. Pikuła N., Poczucie sensu życia osób starszych. Inspiracje do edukacji w starości, Kraków 2015 (dostępne w PDF).
3. Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: