Psychologia rozwojowa 1500-PSROZ4-2-DM
Ze względu na szeroki zakres zagadnień wchodzących w komplementarne ujęcie psychologii rozwojowej, niniejszy wykład ma podać wiedzę na temat priorytetowych zagadnień, którymi zajmuje się psychologia rozwojowa:
1. Kształtowanie się psychologii rozwojowej jako nauki.
2. Przedmiot badań psychologii rozwojowej.
3. Podstawowe problemy psychologii rozwojowej.
4. Główne zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka.
5. Pojęcie rozwoju psychicznego i sposoby jego ujmowania.
6. Zmiany ilościowe i jakościowe.
7. Mechanizmy zmiany rozwojowej.
8. Podstawowe teorie rozwoju psychicznego.
9. Rozwój psychiczny człowieka w poszczególnych okresach życia:
9.1. Okres prenatalny.
9.2. Wczesne dzieciństwo.
9.3. Średnie dzieciństwo - wiek przedszkolny.
9.4. Późne dzieciństwo - młodszy wiek szkolny.
9.5 Dorastanie.
9.6. Dorosłość.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Student jest zobowiązany do uczestnictwa w wykładzie (2 godziny nieobecności bez podania przyczyny).
Student jest zobowiązany napisać prace zaliczeniową na wybrany wcześniej temat związany z prowadzonymi wykładami - W1, W2.
Praca jest pisemna w formacie A4 i powinna zawierać nie mniej niż 7 stron. Powinny w niej być zawarte podstawowe cechy pracy samodzielnej i twórczej - U1, K1.
Ocena pracy będzie w skali tradycyjnej od 2 do 5.
Na ocenę składają się następujące elementy:
- ocena bardzo dobra (student zna bardzo dobrze podstawowe założenia z wykładu i umie je zastosować w samodzielnej pracy wykorzystując podaną literaturę)
- ocena dobra ( student dobrze orientuje się w zdobytej wiedzy wykładowej oraz umie korzystać z literatury źródłowej)
- ocena dostateczna ( student w sposób dostateczny jest zorientowany w nabytej wiedzy oraz potrafi z niej wystarczająco korzystać w samodzielnej pracy pisemnej)
- ocena niedostateczna ( student nie opanował dostatecznie wiedzy i nie przedłożył pisemnej pracy)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura przedmiotu:
1. Psychologia rozwoju człowieka - zagadnienia ogólne, red. M. Przetacznik - Gierowska, t. 1, Warszawa 1996.
2. Psychologia rozwoju człowieka - charakterystyka okresów życia człowieka, red . B. Harwas - Napierała, J. Trempała, t. 2. Warszawa 2000.
3. D. Boyd, H. Bee, Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2008.
4. M. Grzywak-Kaczyńska, Trud rozwoju, Warszawa 1988.
5. J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: