Psychologia rozwojowa 1500-PSROZ-2-DM
Na treść programową wykładu składają się następujące zagadnienia:
1. Zagadnienia wstępne, definicja i specyfika psychologii rozwojowej
2. Rola kultury, rodziny, zabawy w procesie rozwoju psychicznego człowieka
2. Specyfika stadiów rozwojowych człowieka
- okres prenatalny
- okres niemowlęcy,
- okres poniemowlęcy,
- okres przedszkolny,
- młodszy wiek szkolny,
- adolescencja
- wczesna dorosłość
- średnia dorosłość
- późna dorosłość
W cyklu 2022/23L:
Na treść programową wykładu składają się następujące zagadnienia: |
W cyklu 2023/24L:
Na treść programową wykładu składają się następujące zagadnienia: |
W cyklu 2024/25L:
Na treść programową wykładu składają się następujące zagadnienia: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
W1: Zna podstawową terminologię psychologiczną z obszaru psychologii rozwoju człowieka - K_W13; K_W18
W2: Wymienia, porównuje i opisuje podstawowe teorie rozwoju człowieka - K_W13; K_W18
W3: Wymienia, porównuje i opisuje okresy rozwojowe człowieka - K_W13; K_W18
W4: Zna specyfikę oraz uwarunkowania rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego - K_W13; K_W18
W5: Zna specyfikę oraz uwarunkowania rozwoju moralnego i religijnego - K_W13; K_W18
W6: Zna w zarysie chronologię dojrzewania poszczególnych procesów psychicznych - K_W13; K_W18
Efekty kształcenia – umiejętności U1: Potrafi oceniać możliwości i ograniczenia osób na poszczególnych etapach rozwoju - K_U01; K_U03; K_U06; K_U12
U2: Potrafi wyciągać wnioski o prawidłowościach rozwoju - K_U01; K_U03; K_U06; K_U12
U3: Potrafi pomagać w rozwiązywaniu problemów właściwych poszczególnym okresom rozwojowym - K_U01; K_U03; K_U06; K_U12
U4: Potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki badań naukowych z zakresu psychologii rozwoju człowieka - K_U01; K_U03; K_U06; K_U12
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: Jest zdolny do uwzględnienia w swoich działaniach różnorodności ludzi w zależności od ich grupy wiekowej oraz specyficznych potrzeb rozwojowych – K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07; K_K08; K_K09; K_K10
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Przeczytał lekturę podstawową-obowiązkową.
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej. Egzamin składa się z testu, za który student może uzyskać max. 20 punktów. Ocena z testu jest ostateczną oceną z przedmiotu.
Kryteria oceny:
bdb: 19,5 – 20 pkt.
db plus: 17,5 – 19 pkt.
db: 15,5 – 17 pkt.
dst plus: 13,5 – 15 pkt.
dst: 12 – 13 pkt.
ndst.: poniżej 12 pkt. (tzn. poniżej 60%).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
Harwas-Napierała B., Trempała J (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca:
Czub, M. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s.41 - 66). Gdańsk: GWP.
Czub, T. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 67 - 93). Gdańsk: GWP.
Sękowska, M. (2000). Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: P. Socha (red.), Duchowy rozwój człowieka (s. 101-143). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 117-120.
Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP, s. 46-71.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski), s. 104-195.
Trempała J. (redakcja naukowa)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Część 1 i 2 .Warszawa: PWN.
Brzezińska, A. (2004). Wczesne dzieciństwo – 1. rok życia dziecka: szanse i zagrożenia dla rozwoju. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 28-43). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Debesse, M. (1996). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, s. 28-43.
Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 257-261.
Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, s. 14-22.
Schaffer, H. R. (1994). Wczesny rozwój społeczny. W: A. Brzezińska, G. Lutomski (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów (s. 96 – 124). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Szuman, S. (1985). Geneza przedmiotu. O dynamicznej integracji sfer zmysłowych we wczesnym dzieciństwie. W: S. Szuman. Dzieła wybrane (s. 20-43). Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: