Pedagogika specjalna 1500-PSPEC-S1
Wykład przybliży studentom aktualną wiedzę dotyczącą pedagogiki specjalnej, w tym najnowsze rozumienie niepełnosprawności oraz kategorię tzw. specjalnych potrzeb edukacyjnych. Zostanie zaprezentowane stanowisko WHO odnośnie niepełnosprawności, klasyfikacja tejże niepełnosprawności, a także główne działy pedagogiki specjalnej, także w ujęciu transgresyjnym, obejmującym punkty wspólne z resocjalizacją oraz z pedagogiką osób odchylonych od normy in plus. Student pozna najważniejsze przyczyny niepełnosprawności oraz nabędzie wiedzy umożliwiającej swobodną dyskusję na temat pedagogiki specjalnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny z treści wykładu oraz zadanej literatury, składający się z pięciu pytań. Ocena końcowa zależy od ilości prawidłowo udzielonych odpowiedzi (wszystkie - ocena bdb; 4 poprawne - ocena db; 3 poprawne - ocena dst; mniej niż 3 poprawne odpowiedzi - ocena ndst).
Literatura
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Warszawa 2021
Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej, red. A.Pawlak, D. Chimicz, Z. Palak, Lublin 2012
Krupa B., Sowa J., Pedagogika specjalna. Zarys tematyki, Rzeszów 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: