Proseminarium 1500-PSEM8-4-DM
W ramach zajęć studenci poznają metody uczenia się; zapoznają się z pojęciem i charakterystyką pracy naukowej, rodzajami piśmiennictwa naukowego, w szczególności z cechami pracy dyplomowej, etapami jej powstawania oraz z jej stroną formalną. W formie ćwiczeń uczą się zbierać i porządkować materiały służące opracowaniu wybranego tematu, poznają zasady tworzenia planu pracy oraz pisania tekstu naukowego: rzetelnego przywoływania autorów w formie streszczeń, omówień i cytatów, pisania wstępu, zakończenia, przypisów, sporządzania bibliografii. Studenci uczą się sporządzać fiszki bibliograficzne, robić krótkie notatki z lektur i analiz przeczytanych tekstów oraz przygotowują pierwsze samodzielne opracowania naukowe. Zwracają uwagę na język pracy naukowej oraz dokonują korekty przygotowanego opracowania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład, metoda ćwiczeniowa, praca własna, seminaryjna, metoda online służąca prezentacji treści materiału.
Bieżąca ocena aktywności studenta na zajęciach (K1, K2),
Zaliczenie lektury i kolokwium końcowego (W1,W2,W3, U2)
przygotowanie prezentacji na zadany temat (W2, U2)
Przygotowanie recenzji naukowej (W2, W3, U1, U2)
Podstawowym warunkiem zaliczenia proseminarium jest w nich uczestnictwo (dopuszcza się nieobecność nieusprawiedliwioną na dwóch godzinach ćwiczeń).
Ocenę końcową ćwiczeń stanowi:
- 0,2 oceny - aktywność na ćwiczeniach
- 0,4 oceny za przygotowanie recenzji i prezentacji
- 0,4 oceny za ustne zaliczenie lektury oraz omawianego w trakcie zajęć materiału
Przy tym żadna z ocen składnikowych nie może być niższa niż dostateczna
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń jest zdobycie 60 punktów.
bdb: 100-90 pkt.
db plus: 89-82 pkt.
db: 81-74 pkt.
dst plus: 73-67 pkt.
dst: 66-60 pkt.
ndst: 59 i mniej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura:
- Myśków J., Elementy metodyki pracy naukowej, „Studia Theologica Varsaviensia” 21 (1983) nr 1, s. 1-38.
- Grzechowiak S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995.
Kapuściński R., Pisanie to wieczny początek, „Rzeczpospolita” (2007).
- Bielecki J.E., Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993.
- Napiórkowski S.C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 1991.
-Ozorowski M., Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 1997.
- Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, Warszawa 1975.
- Rudniański J., Uczelnia i ty. Technologia pracy umysłowej, Warszawa 1983.
- Święcicki M., Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską? Warszawa 1971.
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Studenci otrzymują drogą elektroniczną materiał do pracy własnej. Zapoznają się z publikacja pt. Metodyka przygotowania prac dyplomowych z teologii praktycznej, autor R. Kamiński, Siedlce 2017 rok. rozdział I: Pojęcie i rozwój nauki; rozdział II: Typy badań naukowych i rodzaje prac promocyjnych oraz rozdział III: metody naukowe, techniki i narzędzia badawcze. Znajomość tego materiału będzie weryfikowana podczas spotkania wyznaczonego przez wykładowcę. |
W cyklu 2023/24L:
Studenci otrzymują drogą elektroniczną materiał do pracy własnej. Zapoznają się z publikacja pt. Metodyka przygotowania prac dyplomowych z teologii praktycznej, autor R. Kamiński, Siedlce 2017 rok. rozdział I: Pojęcie i rozwój nauki; rozdział II: Typy badań naukowych i rodzaje prac promocyjnych oraz rozdział III: metody naukowe, techniki i narzędzia badawcze. Znajomość tego materiału będzie weryfikowana podczas spotkania wyznaczonego przez wykładowcę. |
W cyklu 2024/25L:
Studenci otrzymują drogą elektroniczną materiał do pracy własnej. Zapoznają się z publikacja pt. Metodyka przygotowania prac dyplomowych z teologii praktycznej, autor R. Kamiński, Siedlce 2017 rok. rozdział I: Pojęcie i rozwój nauki; rozdział II: Typy badań naukowych i rodzaje prac promocyjnych oraz rozdział III: metody naukowe, techniki i narzędzia badawcze. Znajomość tego materiału będzie weryfikowana podczas spotkania wyznaczonego przez wykładowcę. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: