Praktyka zawodowa
1500-PRZAW-S1
Student odbywający praktykę zawodową w instytucji zobowiązany jest do:
• zapoznania się ze strukturą organizacyjną danej instytucji
• obserwacji infrastruktury i wyposażenia instytucji oraz sposobów jej wykorzystania
• obserwacji współpracy instytucji ze środowiskiem lokalnym
• obserwacji sposobów pozyskiwania środków na działalność statutową
• obserwacji metod planowania działań oraz organizacji nowych inicjatyw, poszerzających działalność instytucji
• obserwacji stosowanych przez zespół metod pracy
• asystowaniu w wyznaczonych zajęciach wpisujących się w działalność statutową instytucji.
Całkowity nakład pracy studenta
Łączny nakład pracy studenta wynosi 180 godz., co odpowiada 6 punktom ECTS.
• Trzytygodniowa praktyka w wybranej instytucji = 90 godz. (1 tydzień = 30 godz.)
• Zapoznanie się z podstawową dokumentacją prowadzoną przez instytucję (statut, instrukcja BHP, itp.) = 10 godz.
• Praca własna studenta w domu np. sporządzanie sprawozdań związanych z asystowaniem podczas spotkań z petentami, pisanie konspektów, przygotowanie dokumentacji z praktyki = 79 godz.
• Konsultacja indywidualna (zaliczenie praktyki na WT) = 1 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rodzinnego; celach, podstawach prawnych, funkcjonowaniu wybranych instytucji wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i pomocowych - K_W14.
W2: Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej, opiekuńczej i pomocowej - K_W15.
W3: Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych - K_W17.
W4: Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju - K_W18.
W5: Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych oraz etyki zawodowej - K_W19.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań - K_U02.
U2: Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań z zakresu nauk o rodzinie; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów z życia małżeńskiego i rodzinnego i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań - K_U10.
U3: Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego działań - K_U12.
U4: Potrafi udzielić kompetentnej porady głównie o charakterze informacyjnym lub wspierającym, zwłaszcza w sytuacji przeżywanych trudności i zaburzeń życia rodzinnego - K_U16.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - K_K01.
K2: Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej - K_K04.
K3: Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - K_K07.
K4: Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie - K_K08.
Metody dydaktyczne
Praca własna studenta w instytucji i w domu (przygotowanie konspektów, sprawozdań itp.).
Wymagania wstępne
Student pragnący odbyć praktykę zawodową musi mieć zaliczone przedmioty z roku I i II: psychologia małżeństwa i rodziny (semestr I i II), pedagogika rodziny (semestr II), podstawy psychoterapii rodziny (semestr III), prawo rodzinne i opiekuńcze (semestr III), mediacje rodzinne (semestr III), elementy prawa dla asystenta rodziny (semestr III), warsztat umiejętności interpersonalnych (semestr III), poradnictwo małżeńsko-rodzinne (semestr IV), metodyka pracy asystenta rodziny (semestr IV).
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
W1, W2, W3, W4, W5 – opinia opiekuna o przebiegu praktyki zawodowej w instytucji.
U1, U2, U3, U4 – opinia opiekuna o przebiegu praktyki zawodowej w instytucji.
K1, K2, K3 – opinia opiekuna o przebiegu praktyki zawodowej w instytucji.
K4 – opinia opiekuna o przebiegu praktyki zawodowej w instytucji; sporządzanie sprawozdań związanych z asystowaniem podczas spotkań z petentami, pisanie konspektów, przygotowanie dokumentacji z praktyki.
Kryteria oceniania:
Warunkiem uzyskania zaliczenia praktyki w dzienniku praktyk oraz w USOS (zaliczenie z oceną) jest przedstawienie przez studenta w terminie 7 dni od zakończenia praktyki opiekunowi dydaktycznemu praktyk Wydziału Teologicznego UMK następującej dokumentacji:
• Poprawnie uzupełniony dziennik praktyk zawierający: potwierdzenie instytucji i opiekuna praktyki (s. 2-3), wypełnione karty tygodniowe (s. 4 nn), opinię praktykanta o przebiegu praktyki (s. 28-29), opinię opiekuna o przebiegu praktyk (s. 30-32).
W przypadku przerwania praktyki ze względów losowych praktykanta, o jej zaliczeniu decyduje opiekun dydaktyczny praktyk Wydziału Teologicznego UMK.
Praktyki zawodowe
Miejsca odbywania praktyk zawodowych: poradnie życia małżeńsko-rodzinnego (np. Centrum Pomocy Rodzinie, Poradnie Życia Rodzinnego), fundacje i stowarzyszenia, których głównym celem statutowym jest pomoc rodzinie, instytucje prowadzące mediacje rodzinne, Pogotowie opiekuńcze, Ośrodki adopcyjne, instytucje sądownicze a także instytucje społeczne (Domy Pomocy Społecznej, Stacje Caritas, instytucje realizujące zadania w zakresie pomocy społecznej, itp).
Literatura
1. EGAN G., Kompetentne pomaganie. Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów, Poznań 2002.
2. FELTHAM C., HORTON I., Psychoterapia i poradnictwo, t. 1 i 2, Sopot 2013.
3. HEATON J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk 2003.
4. KUBACKA-JASIECKA D., Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010, s. 25-74.
5. OKUN B. F., Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 2002.
6. SKAŁBANIA B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: