Pedagogika rodziny 1500-PRODZ-S1
Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy o rodzinie jako instytucji opiekuńczo-wychowawczej oraz podstawowym środowisku wychowania; ukazanie wpływu rodziny na rozwój osobowy człowieka; zapoznanie studentów z uwarunkowaniami tworzenia i funkcjonowania prawidłowej rodziny; zapoznanie z podstawowymi kierunkami wychowania w rodzinie; prezentację podstawowych zasad wychowania rodzinnego; ukazanie problemów wychowawczych współczesnych rodzin. Na treść programową zajęć składają się następujące tematy:
1. Pedagogika rodziny w kręgu nauk o rodzinie; 2. Wartość rodziny w życiu człowieka; 3. Współczesne zagrożenia rodziny; 4. Miejsce rodziny w rozwoju człowieka; 5. Bios człowieka a wychowawcze oddziaływanie rodziny - analiza teorii W. Sterna; 6. Rodzina naturalnym środowiskiem wychowana - funkcja wychowawcza rodziny: opieka, stabilizacja emocjonalna, socjalizacja i inkulturacja; 7. Rodzice jako osoby znaczące; 8. Umiejętność stosowana metod i środków wychowawczych w rodzinie; 9. Znaczenie atmosfery rodzinnej dla funkcjonowania rodziny; 10. Kultura pedagogiczna rodziców: świadomość pedagogiczna, umiejętność nawiązywania dialogu wychowawczego, podstawowa wiedza pedagogiczna o wychowaniu; 11. Pedagogizacja rodziców; 12. Struktura rodziny a proces wychowania; 13. potrzeby psychiczne dziecka; 14. Kultura środowiska rodzinnego: materialna i duchowa; 14. Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych; 17. Dziecko w rodzinie funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej; 18. Toksyczni rodzice; 19. Skutki rozwodu rodziców doświadczane przez dziecko; 20. Wychowanie społeczne w rodzinie; 21. Wychowanie moralne; 22. Rodzinne korzenie wiary; 23. Wychowanie do korzystania z mass mediów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student: 1. Prezentuje na czym polega istota wychowania w rodzinie i funkcjonowanie człowieka w małżeństwie i rodzinie a także wskazuje na znaczenie procesu przygotowania do życia rodzinnego; 2. Opisuje elementy struktury rodziny, warunkujące przebieg procesu wychowania; 3. Opisuje i charakteryzuje kierunki wychowania w rodzinie; 4. Rozpoznaje wychowanie w rodzinie w zależności od typu rodziny; 5. Rozróżnia błędy wychowawcze popełniane przez rodziców; 6. Stosuje zasady wychowawcze, mające wpływ na prawidłowo funkcjonującą wspólnotę małżeńsko-rodzinną; 7. Analizuje funkcjonowanie rodziny i oszacowuje jej dysfunkcjonalność; 7. Formułuje wnioski, dotyczące wychowania społecznego; 8. Wyjaśnia uwarunkowania rozwoju moralnego i religijnego; 9. Formułuje zasady dotyczące korzystania ze środków społecznego przekazu; 10. Jest zdolny do dzielenia się posiadaną wiedzą w rożnych formach, zwłaszcza poprzez zaangażowanie w pedagogizację rodziców.
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia:
kolokwium z lektur – W2,U1,
kolokwium ustne, egzamin – W1,W2, W3, U2, K1
przygotowanie prezentacji – U2
Kryteria oceniania:
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
Uczestniczył w wykładach - obecność na wykładach jest obowiązkowa. Dopuszcza się po 1 godz. nieobecności nieusprawiedliwionej,
wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.).
Zaliczył z pozytywnym wynikiem kolokwium ustne z zakresu treści lektury obowiązkowej - student może uzyskać za nie max. 20 punktów.
Kolokwium z treści podanych podczas wykładu – 20 punktów .
Egzamin - za który uzyskać może maksymalnie 60 punktów. Na ocenę końcową z wykładu składa się suma uzyskanych punktów:
Na ocenę końcową z wykładu składa się suma uzyskanych punktów:
Ocena końcowa:
bdb: 100-90 pkt.
db plus: 89-82 pkt.
db: 81-74 pkt.
dst plus: 73-67 pkt.
dst: 66-60 pkt.
ndst: 59 i mniej
Literatura
Jan Paweł II, Adhortacja o zadaniach rodziny w świecie współczesnym "Familiaris consortio" (1981), Wrocław 2000; Jan Paweł II, "List do rodzin" (1994), w: Listy pasterskie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1997; S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, red. A.W. Janke, Toruń 2004; J. Wilk, Pedagogika rodziny, Lublin 2002; F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002; Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasik, E. Dybowska, Kraków 2010; S. Kawula, Kształty współczesnej rodziny. Szkice familiologiczne, Toruń 2006; W. Majkowski, Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010; W służbie rodziny, red. R. Bieleń, Warszawa 2000; T. Kukołowicz, Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia, Stalowa Wola 1996; Wychowanie do życia w rodzinie, red. G. Witaszek, R. Podpora, Lublin 1996.
W cyklu 2022/23Z:
an Paweł II, Adhortacja o zadaniach rodziny w świecie współczesnym "Familiaris consortio" (1981), Wrocław 2000; Jan Paweł II, "List do rodzin" (1994), w: Listy pasterskie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1997; S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, red. A.W. Janke, Toruń 2004; J. Wilk, Pedagogika rodziny, Lublin 2002; F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002; Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasik, E. Dybowska, Kraków 2010; S. Kawula, Kształty współczesnej rodziny. Szkice familiologiczne, Toruń 2006; W. Majkowski, Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010; W służbie rodziny, red. R. Bieleń, Warszawa 2000; T. Kukołowicz, Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia, Stalowa Wola 1996; Wychowanie do życia w rodzinie, red. G. Witaszek, R. Podpora, Lublin 1996. |
W cyklu 2023/24Z:
an Paweł II, Adhortacja o zadaniach rodziny w świecie współczesnym "Familiaris consortio" (1981), Wrocław 2000; Jan Paweł II, "List do rodzin" (1994), w: Listy pasterskie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1997; S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, red. A.W. Janke, Toruń 2004; J. Wilk, Pedagogika rodziny, Lublin 2002; F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002; Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasik, E. Dybowska, Kraków 2010; S. Kawula, Kształty współczesnej rodziny. Szkice familiologiczne, Toruń 2006; W. Majkowski, Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010; W służbie rodziny, red. R. Bieleń, Warszawa 2000; T. Kukołowicz, Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia, Stalowa Wola 1996; Wychowanie do życia w rodzinie, red. G. Witaszek, R. Podpora, Lublin 1996. |
W cyklu 2024/25Z:
an Paweł II, Adhortacja o zadaniach rodziny w świecie współczesnym "Familiaris consortio" (1981), Wrocław 2000; Jan Paweł II, "List do rodzin" (1994), w: Listy pasterskie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1997; S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, red. A.W. Janke, Toruń 2004; J. Wilk, Pedagogika rodziny, Lublin 2002; F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002; Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasik, E. Dybowska, Kraków 2010; S. Kawula, Kształty współczesnej rodziny. Szkice familiologiczne, Toruń 2006; W. Majkowski, Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010; W służbie rodziny, red. R. Bieleń, Warszawa 2000; T. Kukołowicz, Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia, Stalowa Wola 1996; Wychowanie do życia w rodzinie, red. G. Witaszek, R. Podpora, Lublin 1996. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: