Poradnictwo małżeńsko - rodzinne 1500-PRMRODZ-S1
Wykłady mają na celu wprowadzenie do zagadnień poradnictwa związanego z problemami małżeńsko-rodzinnymi. Szczególny nacisk jest położony na strategie aktywne i zorientowane na rozwiązaniu problemu. To tego zadania niezbędna jest elementarna wiedza z zakresu pomocy psychologicznej. Nadrzędnym celem zajęć jest wypracowanie umiejętności zbudowania relacji pomiędzy doradcą, a osobą zgłaszającą się po pomoc, na którą składa się: umiejętność komunikacji (werbalnej i niewerbalnej) oraz empatyczne słuchanie. Elementy te umożliwiają doradcy przejście do faz pomagania czyli do budowania relacji poprzez rozwój więzi, zaufania, klaryfikacji problemu, doboru strategii i metod pomocy. Na treść programową wykładów składają się następujące zagadnienia:
1. Kim jest pomagający.
2. Cechy doradcy potrzebne do skutecznej pomocy.
3. Ogólna charakterystyka sytuacji trudnej.
4. Model relacji pomagania.
5. Fazy pomagania.
6. Rodzaje i rozwój relacji pomagania.
7. Przeprowadzenie wywiadu.
8. Efektywna komunikacja.
9. Postrzeganie przekazów werbalnych i niewerbalnych.
10. Czynniki wpływające na pomaganie (co pomaga a co nie pomaga w procesie pomocowym).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu zajęć student potrafi:
- oragnizować warunki pracy poradni małżeńsko-rodzinnej sprzyjające prowadzeniu porady,
- udzielać pomocy małżonkom i członkom rodziny
z uwzględnieniem wsparcia psychicznego i duchowego.
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów uczenia:
Pisemne kolokwium – W1, W2, W3, W4, W5, W6.
Pisemne kolokwium i obserwacja podczas zajęć – U1, U2, U3, K1, K2.
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Uczestniczył w zajęciach – obecność jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do pisemnego kolokwium. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione.
• Przeczytał lekturę podstawową-obowiązkową.
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i lektury obowiązkowej. Z pisemnego kolokwium student może uzyskać max. 20 punktów.
Kryteria oceny:
bdb: 19 – 20 pkt.
db plus: 17 – 18,5 pkt.
db: 15 – 16,5 pkt.
dst plus: 13,5 – 14,5 pkt.
dst: 12 – 13 pkt.
ndst.: poniżej 12 pkt. (tzn. poniżej 60%).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. EGAN G., Kompetentne pomaganie. Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów, Poznań 2002.
Literatura uzupełniająca:
2. BADURA-MADEJ W., DOBRZYŃSKA-MESTERHAZY A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.
3. BAREA C., Poradnik dla kobiet ofiar przemocy. Metody wykrywania i przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Warszawa 2010.
4. BUIJSSEN H., Depresja. Poradnik dla przyjaciół i rodziny, Kraków 2012.
5. COLLINS G. R., Poradnictwo chrześcijańskie, Warszawa 2005.
6. CUNGI C., Stawić czoło uzależnieniom. Alkohol, nikotyna, narkotyki, hazard, Warszawa 2007.
7. CZABAŁA J. C., Czynniki leczące w psychoterapii, Wyd. 4, Warszawa 2009.
8. DODZIUK A., Trudna nadzieja, Warszawa 2005.
9. DODZIUK A., Żal po stracie, Warszawa 2001.
10. DZIEWIECKI M., Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Wyd. 4, Kielce 2009.
11. DZIEWIECKI M., Zagrożeni alkoholem, chronieni miłością, Wyd. 2, Częstochowa 2009.
12. FELTHAM C., HORTON I., Psychoterapia i poradnictwo, t. 1 i 2, Sopot 2013.
13. FISCHALECK F., Uczciwa kłótnia małżeńska. Jak rozwiązywać konflikty, Warszawa 1990.
14. FISHER B., ALBERTI R., Rozwody i rozstania. Sprawdzony program odbudowy życia, Warszawa 2012.
15. FRIESKE K., SOBIECH R., Pijaństwo, interpretacja problemu społecznego, Warszawa 1984.
16. GAPIK L., KAPELSKA A., Czynniki zaburzające interakcje w małżeństwie, „Problemy Rodziny”, styczeń-luty 1978 nr 1(99), s. 13-17.
17. GELSO C. J., HAYES J. A., Relacja terapeutyczna, Gdańsk 2005.
18. GOLAN A., Rada na zdradę, „I ty i ja” (Wydanie specjalne „Charaktery”), 2012 t. 2, s. 78-82.
19. GOLDENBERG H., GOLDENBERG I., Terapia rodzin, Kraków 2006.
20. GUZEWICZ M., Małżeństwo na krawędzi. Jak ustrzec się zdrady i rozwodu, Częstochowa 2011.
21. HEATON J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk 2003.ACKERMAN R. J., PICKERING S. E., Zanim będzie za późno. Przemoc i kontrola
w rodzinie, Gdańsk 2004.
22. KENNEDY E., CHARLES S. C., Jak pomagać dobrą radą. Poradnik, Kraków 2010.
23. KOTTLER J. A., Skuteczny terapeuta, Gdańsk 2005.
24. KRATA A., Życie po skoku w bok, „I ty i ja” (Wydanie specjalne „Charaktery”), 2012 t. 2, s. 84-87.
25. KUBITSKY J., Vademecum terapeuty rodzinnego, Warszawa 2010.
26. KÜBLER-ROSS E., Rozmowa o śmierci i umieraniu, Poznań 2007.
27. MAJKOWSKI W., Czynniki dezintegracji współczesnej rodziny polskiej. Studium socjologiczne, Kraków 1997.
28. MELLIBRUDA J., Ludzie z problemami alkoholowymi, Warszawa 1996.
29. MELLIBRUDA J., Przeciwdziałanie przemocy domowej, Warszawa 2009.
30. MELLIBRUDA J., Pułapka nie wybaczonej krzywdy, Warszawa 1995.
31. MILLON T., DAVIS R., MILLON C., ESCOVAR L., MEAGHER S., Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie, Warszawa 2005.
32. OKUN B. F., Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 2002.
33. OLEJNICZAK W., Dorosłe dzieci z rodzin alkoholowych [W:] HINC M., JAWORSKI R. (red.), Psycholodzy chrześcijańscy wobec problemów człowieka, Płock 2005,
s. 199-208.
34. PAŃSTWOWA AGENCJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH, Dzieci
w rodzinie z problemem alkoholowym, Wyd. 3, Warszawa 1993.
35. PAŃSTWOWA AGENCJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH, Rodzina
z problemem alkoholowym, Wyd. 3, Warszawa 1993.
36. PAWŁOWSKA M., Powrót do zdrowia Dorosłych Dzieci z Rodzin Alkoholowych
[W:] HINC M., JAWORSKI R. (red.), Psycholodzy chrześcijańscy wobec problemów człowieka, Płock 2005, s. 209-219.
37. POSPISZYL I., Razem przeciw przemocy, Warszawa 1999.
38. RABIOR W. E., Życie po… rozwodzie, Kraków 2010.
39. RYŚ M., Ku dojrzałości osobowej w małżeństwie. Rozwijanie dojrzałej osobowości, Warszawa 1997.
40. RYŚ M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999.
41. SASAL H. D., Niebieskie karty. Przewodnik do procedury interwencji Policji wobec przemocy w rodzinie, Warszawa 1998.
42. SATIR V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000.
43. SAUTTER C., SAUTTER A., Gdy opadną maski. Terapia związków, Poznań 2010.
44. STIERLIN H., RÜCKER-EMBDEN I., WETZEL N., WIRSCHING M., Pierwszy wywiad
z rodziną, Gdańsk 1999.
45. SUJAK E., Konflikty i kryzysy w życiu rodzinnym – sposoby ich rozwiązywania
[W:] ADAMSKI F. (red.), Miłość. Małżeństwo. Rodzina, Kraków 2009, s. 269-296.
46. SZENTMÁRTONI M., Psychologia pastoralna, Kraków 1995.
47. SZEWCZYK W. (red.), Przygotowanie do sakramentu małżeństwa i życia w rodzinie, Wyd. 5, Marki 2006.
48. SZEWCZYK W., Dlaczego powstają konflikty i jak je rozwiązywać? [W:] SZEWCZYK W. (red.), Przygotowanie do sakramentu małżeństwa i życia w rodzinie, Wyd. 5, Marki 2006, s. 261-271.
49. SZEWCZYK W., Dylematy terapii małżonków [W:] SOIŃSKI B. J. (red.), Rodzina
w świetle psychologii pastoralnej, Łódź 2007, s. 247-256.
50. ŚLEDZIANOWSKI J., Przesłanie wolności od uzależnień w nauczaniu Jana Pawła II
[W:] ROMANIUK M. P. (red.), Jan Paweł II w trosce o trzeźwość człowieka, Warszawa 2008, s. 237-255.
51. ŚLIPKO T., STAROWIEYSKI M., MUSZALA A., Aborcja. Spojrzenie filozoficzne, teologiczne, historyczne i prawne, Kraków 2010.
52. TEESSON M., DEGENHARDT L., HALL W., Uzależnienia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne dla terapeutów, Gdańsk 2005.
53. WEGSCHEIDER-CRUSE S., Nowa szansa, Warszawa 2000.
54. WOITITZ J. G., Dorosłe dzieci alkoholików, Warszawa 1992.
55. WORONOWICZ B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa 2009.
56. ZAŁUSKA M., KOSSOWSKA-LUBOWICKA A., Współuzależnienie i zespół stresu pourazowego w rodzinie alkoholowej, „Studia nad rodziną”, 2009 R. 13
nr 1-2(24-25), s. 311-322.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: