Podstawy resocjalizacji 1500-PRES-S2
W ramach wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Definicje resocjalizacji (10 głównych ujęć)
2. Interdyscyplinarność działań resocjalizacyjnych
3. Nomenklatura używana w resocjalizacji: zaburzenie społeczne,
niedostosowanie społeczne, asocjalność, readaptacja
społeczna, probacja i pokrewne
4. Rys historyczny resocjalizacji
5. Przestępczość, zagadnienie normatywności
6. Cechy osobowości dojrzałej i niedojrzałej
7. Cele resocjalizacji
8. Współczesne systemy resocjalizacyjne
9. Wychowanie resocjalizujące
10. Wybrane programy korekcyjno-resocjalizacyjne
11. Elementy diagnostyki resocjalizacyjnej
12. Uzależnienia od środków psychoaktywnych i behawioralne
13. Przemoc
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów:
Egzamin ustny: W1, W2; U1, U2; K1; K2
Kryteria oceniania:
Student zalicza przedmiot, gdy:
1. Otrzyma pozytywną ocenę z egzaminu ustnego, zawierającego 4 pytania otwartych i zamkniętych z treści podanych podczas zajęć oraz z lektur obowiązkowych, a także przedstawi oraz odpowie na jedno pytanie z zakresu wcześniej przygotowanego, wybranego problemu resocjalizacyjnego na podstawie wiedzy zdobytej podczas wykładów oraz literatury przedmiotu:
Skala ocen
Ocena Liczba pełnych odpowiedzi na pytania
Bdb 5
Db 4
Dst 3
Ndst 2 i mniej
Dopuszcza się wprowadzenie ocen pośrednich (dst plus, db plus) w sytuacji, kiedy student wykaże się dobrą znajomością tematu z zakresu pytań testowych.
2. Systematycznie uczestniczył w zajęciach (nieobecności powinny być zaliczane na dyżurze).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1-2, Warszawa 2008
Wysocka E, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2009
Jaworska A., Leksykon resocjalizacji, Kraków 2012
Wojnarska A. (red.), Diagnostyka resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia, Lublin 2011
Pytka L., Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Warszawa 1986
Borowski R., Niedostosowanie społeczne: wybrane problemy, Płock 2006
Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja: wybrane metody pomocy dzieciom i młodzieży, Warszawa 1996
Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2012
Kozaczuk F. (red.), Prawne i socjokulturowe uwarunkowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Rzeszów 2009
Literatura dodatkowa:
Bernasiewicz M., Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Kraków 2011
Świątkowski W., Resocjalizacja penitencjarna – casus filozoficzny: szkoła zza krat, Białystok 2011
Pospiszyl I., Konopczyński M. (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007
Kawula S., Machel H. (red.), Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne: diagnoza, profilaktyka, resocjalizacja, Gdańsk-Toruń 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: