Praca z rodziną dysfunkcyjną - aspekty praktyczne 1500-PRDYS-S1
Głównym celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z rodziną dysfunkcyjną uwzględniając przede wszystkim aspekt praktyczny i pomocowy. Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:
• Specyfika rodziny dysfunkcyjnej
• Przemoc w rodzinie (krzywdzenie i zaniedbanie dziecka)
• Rodzina z problemem uzależnienia i współuzależnienia
• Bezrobocie i ubóstwo ekonomiczne jako przyczyna dysfunkcji środowiska rodzinnego
• Rodzina niepełna (śmierć jednego z rodziców, rozwód, migracja zarobkowa)
• Rodzina z osobą chorą psychicznie
• Rodzina z osobą przebywającą w zakładzie karnym
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów uczenia:
Pisemne kolokwium i obserwacja podczas zajęć – W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7.
Pisemne kolokwium i obserwacja podczas zajęć – K1, K2.
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Przeczytał lekturę podstawową-obowiązkową.
• Każdorazowo przygotowywał się do zajęć poprzez zapoznanie się ze wskazanymi materiałami i ich zaprezentowanie.
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i lektury obowiązkowej. Z pisemnego kolokwium student może uzyskać max. 20 punktów.
Kryteria oceny:
bdb: 19 – 20 pkt.
db plus: 17 – 18,5 pkt.
db: 15 – 16,5 pkt.
dst plus: 13,5 – 14,5 pkt.
dst: 12 – 13 pkt.
ndst.: poniżej 12 pkt. (tzn. poniżej 60%).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
• Grudziewska E. (red.), Metody i techniki pracy z osobami bezrobotnymi, z niepełnosprawnościami, z osobami z zaburzeniami psychicznymi, Wyd. Difin 2022
• Grudziewska E. (red.), Metody i techniki pracy z osobami starszymi, z osobami z chorobami otępiennymi i ich rodzinami, Wyd. Difin 2022
• Grudziewska E. (red.), Praca socjalna z osobami w kryzysie bezdomności, opuszczającymi jednostki penitencjarne, uzależnionymi, Wyd. Difin 2021
• Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Pedagogika, praca socjalna, terapia, Wyd. Difin 2019
Literatura uzupełniająca:
• Bronowski P., Kaszyński H., Maciejewska O., Kryzys psychiczny. Odzyskiwanie zdrowia, wsparcie społeczne, praca socjalna, Wyd. Difin 2019
• Cudak H., Ubóstwo ekonomiczne rodziny jako ważny paradygmat dysfunkcji środowiska rodzinnego, Pedagogika Rodziny, Family Pedagogy, nr 3(1), 2013
• Dodziuk van Kooten A., Spaczyńska E., Rodzina alkoholowa. Część 1. Jak lepiej ją rozumieć? Tajniki pracy socjalnej, Wyd. Difin 2020
• Dodziuk van Kooten A., Spaczyńska E., Rodzina alkoholowa. Część 2. Jak skutecznie pomagać? Warsztat pracownika socjalnego, Wyd. Difin 2020
• Felczak J., Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami, Wyd. Difin 2020
• Flaszyńska E., Bezrobocie. Bezrobotny. Praca socjalna, Wyd. Difin 2019
• Forward S., Toksyczni rodzice, J. Santorski. Agencja Wydawnicza, Warszawa 1992
• Goldenberg H, Goldenberg I., Terapia rodzin, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006
• Grzegorzewska I., Dorastanie w rodzinie z problemem alkoholowym, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2011
• James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Wyd. Parpamedia, Warszawa 2008
• Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014
• Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wyd. PWN, Warszawa 2004
• Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998
• Krasiejko I., Ciczkowska-Giedziun M. (red.), Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy, Warszawa 2016
• Laskowska S., Funkcja założona a rzeczywista instytucji działających
• Lewicka-Zelent A., Trojanowska E., Rodzina z problemem przemocy. Podejście interdyscyplinarne, [w:] Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne, (red.) A. Lewicka-Zelent, Wyd. Difin, Warszawa 2017
• Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2002
• na rzecz dziecka z rodziny dysfunkcyjnej, w: Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, red. E. Kantowicz, A. Olubiński, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2000.
• Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń, Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, Wrocław 2006
• Polanowski J., Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Prawo i praktyka, Wyd. Paramedia, Warszawa 2008.
• Pospiszyl I. Przemoc w rodzinie, PWN, Warszawa 1994
• Robinson B., Rhoden J., Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa 2008
• Sakowicz T., Dysfunkcyjność rodziny a resocjalizacja, Impuls, Kraków 2006
• Sasal H. D., Niebieskie karty. Procedura interwencji wobec przemocy w rodzinie, Wydawnictwo Edukacyjne Parpa, Warszawa 2006.
• Spurek S., Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Praktyczny komentarz, Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011
• Trojanowska E., Gotowość do zadośćuczynienia sprawców przemocy w rodzinie jako podstawa do udziału w mediacjach po wyroku, „Probacja” 2020, nr 1, s. 119-140
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
• Węgierski Z., Eurosieroctwo w Polsce jako problem społeczny i pedagogiczny, Wychowanie na Co Dzień, 2008, nr 6
• Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Wyd. PWN, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: