Pedagogika rodziny 1500-PRCHW-S1-24
Na treść programową zajęć składają się następujące tematy:
1. Pedagogika rodziny w kręgu nauk o rodzinie; 2. Wartość rodziny w życiu człowieka; 3. Współczesne zagrożenia rodziny; 4. Miejsce
rodziny w rozwoju człowieka; 5. Bios człowieka a wychowawcze oddziaływanie rodziny - analiza teorii W. Sterna; 6. Rodzina naturalnym
środowiskiem wychowana - funkcja wychowawcza rodziny: opieka, stabilizacja emocjonalna, socjalizacja i inkulturacja; 7. Rodzice jako
osoby znaczące; 8. Umiejętność stosowana metod i środków wychowawczych w rodzinie; 9. Znaczenie atmosfery rodzinnej dla
funkcjonowania rodziny; 10. Kultura pedagogiczna rodziców: świadomość pedagogiczna, umiejętność nawiązywania dialogu
wychowawczego, podstawowa wiedza pedagogiczna o wychowaniu; 11. Pedagogizacja rodziców; 12. Struktura rodziny a proces
wychowania; 13. potrzeby psychiczne dziecka; 14. Kultura środowiska rodzinnego: materialna i duchowa; 14. Rodzina o skumulowanych
czynnikach patogennych; 17. Dziecko w rodzinie funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej; 18. Toksyczni rodzice; 19. Skutki rozwodu rodziców
doświadczane przez dziecko; 20. Wychowanie połeczne w rodzinie; 21. Wychowanie moralne; 22. Rodzinne korzenie wiary; 23.
Wychowanie do korzystania z mass mediów.
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna podstawową terminologię dotycząca wychowania w rodzinie używaną przy omawianiu zagadnień teoretycznych i praktycznych
związanych z funkcjonowaniem rodziny
W2: ma podstawową wiedzę na temat rozwoju ontogenetycznego małżeństwa i rodziny w aspekcie psychologiczno-pedagogicznym
W3: ma podstawową wiedzę dotyczącą potrzeb psychicznych człowieka a zwłaszcza dziecka oraz dynamiki rozwoju życia religijnego
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk zachodzących w środowisku rodzinnym
U2: potrafi planować, przewidywać, projektować i realizować działania służące zachowaniu prawidłowych relacji między osobami
tworzącymi środowisko rodzinne
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i osobistego rozwoju, poprzez permanentną formację i udział w pedagogizacji
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia:
kolokwium z lektur i wykładów przesłanych droga elektroniczną – W2,U1,
kolokwium ustne z materiałów przesłanych drogą elektroniczną, egzamin – W1,W2, W3, U2, K1
przygotowanie prezentacji – U2
Kryteria oceniania:
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
Uczestniczył w wykładach - obecność na wykładach jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do pisemnego testu.
Dopuszcza się po 1 godz. nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo
usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.).
Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści lektury obowiązkowej - student może uzyskać za nie max. 20
punktów. Napisał pozytywnie kolokwium z treści – 20 punktów i przystąpił do egzaminu za który uzyskać może maksymalnie 60 punktów.
Na ocenę końcową z wykładu składa się suma uzyskanych punktów:
Ocena końcowa:
bdb: 100-90 pkt.
db plus: 89-82 pkt.
db: 81-74 pkt.
dst plus: 73-67 pkt.
dst: 66-60 pkt.
ndst: 59 i mniej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Jan Paweł II, Adhortacja o zadaniach rodziny w świecie współczesnym "Familiaris consortio" (1981), Wrocław 2000; Jan Paweł II, "List do
rodzin" (1994), w: Listy pasterskie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1997; S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Pedagogika rodziny.
Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, red.
A.W. Janke, Toruń 2004; J. Wilk, Pedagogika rodziny, Lublin 2002; F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002;
Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasik, E. Dybowska, Kraków 2010; S. Kawula, Kształty współczesnej rodziny. Szkice
familiologiczne, Toruń 2006; W. Majkowski, Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010; W służbie rodziny, red. R.
Bieleń, Warszawa 2000; T. Kukołowicz, Rodzina
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: