Praktyka szkolna II 1500-PRAK-II-4-DM
1. Student odbywający praktykę przedmiotowo – metodyczną w szkole średniej zobowiązany jest do:
• Prowadzenia różnych form pracy dydaktyczno – wychowawczej.
• Realizacji programów zajęć pozalekcyjnych.
• Zapoznania się z formami współpracy z rodzicami i parafią.
• Poznania możliwości działania w środowisku.
2. Działalność dydaktyczno – wychowawcza praktykanta obejmuje wymiar pracy nauczyciela – opiekuna praktyki. Jeżeli nauczyciel pracuje w niepełnym wymiarze godzin (np. na ½ etatu), praktykę należy odbyć u dwóch nauczycieli tak, aby liczba godzin praktyki wynosiła 60.
3. W czasie praktyki student zobowiązany jest do następujących czynności:
• Obserwacji lekcji prowadzonych przez opiekuna praktyki (razem 17 godz.).
• Prowadzenia notatek z obserwowanych lekcji.
• Asystentury.
• Prowadzenia lekcji (razem 32 godz.).
• Opracowania konspektów lekcji, które mają być przez studenta przeprowadzone.
• Obserwacji i w miarę możliwości prowadzenia zajęć pozalekcyjnych.
• Poprawiania w dwóch klasach zeszytów uczniowskich lub zeszytów ćwiczeń.
• Przygotowania, przeprowadzenia, poprawienia i oceny sprawdzianów oraz analizy wyników w dwóch równoległych klasach.
• Samodzielnego wykonania pomocy dydaktycznej uzgodnionej z nauczycielem - opiekunem.
• Pełnienia dyżurów w okresie ich wykonywania przez nauczyciela opiekuna praktyki.
• Zapoznania się z działalnością wychowawcy (o ile nauczyciel religii pełni taką funkcję) w zakresie: poznawania wychowanków, organizacji życia klasy szkolnej, koordynacji czynności wychowawczych z młodzieżą i rodzicami.
• Uczestniczenia w posiedzeniach rad pedagogicznych, zebraniach rad rodziców, imprezach okolicznościowych, konferencjach metodycznych nauczycieli religii, jeżeli w czasie trwania praktyki takie będą organizowane.
• Czas pracy studenta w szkole (11 godz.) obejmuje także sprawdzanie zeszytów i sprawdzianów z możliwością jednak wykonywania tych czynności w domu, jeżeli nie ma na to warunków w szkole.
Szczegółowy opis praktyki znajduje się w „Instrukcji praktyk przedmiotowo-metodycznych studentów Wydziału Teologicznego UMK w Toruniu”.
W czasie praktyki w szkole średniej student realizuje wszystkie efekty uczenia się zgodne z Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (s. 23).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
W1: Opinia szkolnego opiekuna o przebiegu praktyki i konspekty z przeprowadzonych lekcji.
U1: Notatki z obserwowanych lekcji (wg formularza zgodnego z instrukcją praktyk).
U2: Opinia szkolnego opiekuna o przebiegu praktyki (pkt 6a).
U3: Opinia szkolnego opiekuna o przebiegu praktyki (pkt 9a, 9b).
U4: Opinia szkolnego opiekuna o przebiegu praktyki (pkt 6b) i konspekty z przeprowadzonych lekcji.
U5: Opinia szkolnego opiekuna o przebiegu praktyki (pkt 8c, 9b).
U6: Opinia szkolnego opiekuna o przebiegu praktyki (pkt 8d).
K1: Opinia praktykanta w dzienniczku praktyk, rozmowa ze studentem podczas zaliczenia praktyki na WT.
K2: Opinia szkolnego opiekuna o przebiegu praktyki (pkt 8a, 8b).
K3: Opinia szkolnego opiekuna o przebiegu praktyki (pkt 8e).
K4: Opinia szkolnego opiekuna o przebiegu praktyki (pkt 6c).
K5: Opinia szkolnego opiekuna o przebiegu praktyki (pkt 7a, 7b, 8a, 8b, 8c), konspekty z przeprowadzonych lekcji.
Kryteria oceniania:
Warunkiem uzyskania zaliczenia praktyki w dzienniku praktyk oraz w USOS (zaliczenie bez oceny) jest przedstawienie przez studenta w terminie 7 dni od zakończenia praktyki opiekunowi dydaktycznemu praktyk Wydziału Teologicznego UMK następującej dokumentacji:
• Poprawnie uzupełniony dziennik praktyk zawierający: potwierdzenie szkoły i opiekuna praktyki (s. 2-3), wypełnione karty tygodniowe (s. 4 nn), opinię praktykanta o przebiegu praktyki (s. 28-29).
• Pozytywną opinię o przebiegu praktyki przedmiotowo-metodycznej.
• 5 wybranych sprawozdań z obserwowanych lekcji.
• 5 wybranych konspektów z przeprowadzonych przez studenta lekcji.
W przypadku przerwania praktyki ze względów losowych praktykanta, o jej zaliczeniu decyduje opiekun dydaktyczny praktyk Wydziału Teologicznego UMK.
Praktyki zawodowe
Szczegółowy opis praktyki znajduje się w „Instrukcji praktyk przedmiotowo-metodycznych studentów Wydziału Teologicznego UMK w Toruniu”.Na życzenie dyrektora szkoły, student jest zobowiązany przedstawić informację z Krajowego Rejestru Karnego.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Program szczegółowy nauczania religii dla szkół średnich (zgodny z podręcznikami metodycznymi i podręcznikami dla uczniów obowiązującymi w miejscu odbywania praktyki).
2. Podręczniki metodyczne i podręczniki dla ucznia szkół średnich, wykorzystywane w miejscu odbywania praktyki.
Literatura uzupełniająca (zalecana):
1. E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000 (lub nowsze).
2. E. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących – cz. 2, Kielce 2003 (lub nowsze).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: