Podstawy psychologii (Psychologia do II, III, IV etapu edukacyjnego) 1500-PPSYCH-Sj
Zagadnienia:
1. Wstęp, podstawowe pojęcia, metody badawcze, eksperymenty psychologiczne.
2. Koncepcje psychologiczne człowieka.- behawioryzm
3. Psychologia poznawcza, Procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji.
4. Koncepcja psychodynamiczna.
5. Koncepcja humanistyczna.
6. Uczenie się i pamięć, rola uwagi, czy można wychować geniusza
7. Motywacja i jej znaczenie w pracy nauczyciela.
8. Postawy, stereotypy, uprzedzenia.
9. Stres i frustracja, lęk radzenie sobie z nim.
10. Procesy komunikowania się znaczenie komunikacji niewerbalnej.
11. Media i ich wpływ wychowawczy, ciemna strona smartfonów.
12. Mediacje i negocjacje.
13. Wywieranie wpływu na ludzi.
W cyklu 2022/23Z:
Ćwiczenia: 1. Cele, założenia oraz zastosowanie psychologii. Psychologia w sensie potocznym i naukowym. Metody badań w psychologii i ich zastosowanie. 2. Prawidłowości i czynniki rozwoju psychicznego człowieka. Procesy poznawcze i emocjonalne 3. Procesy poznawcze człowieka i ich wpływ na rozwój społeczny człowieka i relacje interpersonalne w grupie. 5. Motywacja- sztuka kierowania sobą i innymi. Motywacja osiągnięć i pracy. 6. Potrzeby człowieka w kontekście relacji interpersonalnych. 7. Psychologia procesów społecznych. Wpływ sytuacji i kontekst sytuacyjny. 8. Społeczne znaczenie poznawania siebie i innych - spostrzeganie interpersonalne. 9. Indywidualne podejmowanie decyzji. Komunikowanie interpersonalne – techniki interpersonalne. 11. Rozwijanie umiejętności społecznych, negocjacyjnych. 13. Psychologia wychowania. Diagnoza psychologiczna dla potrzeb wychowan |
W cyklu 2023/24Z:
Ćwiczenia: 1. Cele, założenia oraz zastosowanie psychologii. Psychologia w sensie potocznym i naukowym. Metody badań w psychologii i ich zastosowanie. 2. Prawidłowości i czynniki rozwoju psychicznego człowieka. Procesy poznawcze i emocjonalne 3. Procesy poznawcze człowieka i ich wpływ na rozwój społeczny człowieka i relacje interpersonalne w grupie. 5. Motywacja- sztuka kierowania sobą i innymi. Motywacja osiągnięć i pracy. 6. Potrzeby człowieka w kontekście relacji interpersonalnych. 7. Psychologia procesów społecznych. Wpływ sytuacji i kontekst sytuacyjny. 8. Społeczne znaczenie poznawania siebie i innych - spostrzeganie interpersonalne. 9. Indywidualne podejmowanie decyzji. Komunikowanie interpersonalne – techniki interpersonalne. 11. Rozwijanie umiejętności społecznych, negocjacyjnych. 13. Psychologia wychowania. Diagnoza psychologiczna dla potrzeb wychowania |
W cyklu 2024/25Z:
Ćwiczenia: 1. Cele, założenia oraz zastosowanie psychologii. Psychologia w sensie potocznym i naukowym. Metody badań w psychologii i ich zastosowanie. 2. Prawidłowości i czynniki rozwoju psychicznego człowieka. Procesy poznawcze i emocjonalne 3. Procesy poznawcze człowieka i ich wpływ na rozwój społeczny człowieka i relacje interpersonalne w grupie. 5. Motywacja- sztuka kierowania sobą i innymi. Motywacja osiągnięć i pracy. 6. Potrzeby człowieka w kontekście relacji interpersonalnych. 7. Psychologia procesów społecznych. Wpływ sytuacji i kontekst sytuacyjny. 8. Społeczne znaczenie poznawania siebie i innych - spostrzeganie interpersonalne. 9. Indywidualne podejmowanie decyzji. Komunikowanie interpersonalne – techniki interpersonalne. 11. Rozwijanie umiejętności społecznych, negocjacyjnych. 13. Psychologia wychowania. Diagnoza psychologiczna dla potrzeb wychowania |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- referatu
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte) B1.W1; B1W3; B1W4; B1W5; B1U5, B1U7, B1U8, B1K1; B1K2
Ćwiczenia, B1W1; B1W3; B1W4; B1U3; B1U4; B1U5; B1U7; B1U8, B1K1, B1K2
zaliczenie na ocenę na podstawie:
- prezentacji/przeprowadzonej lekcji:
*tydzień przed planowanymi zajęciami przygotowanie i przesłanie do prowadzącego konspektu na zadany temat z psychologii,
*przeprowadzenie ćwiczeń w formie aktywizującej, zaaranżowanie pracy w grupach, oraz pracy indywidualnej studentów,
*całość uzupełniona prezentacją multimedialną z zadanego tematu
*podczas prowadzonych ćwiczeń student skupia się nie tylko na przekazaniu merytorycznej treści zajęć, ale także stosowaniu wzmocnień pozytywnych, oraz organizacji pracy studentów na zajęciach, które są symulacją lekcji w szkole.
Praktyki zawodowe
W ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego studenci muszą zrealizować 30h praktyk pedagogicznych w szkole.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Strealu J., Psychologia podręcznik akademicki, t.1,2,3. GWP (wybrane rozdziały)
2. Mietzel G., Wprowadzenie Do Psychologii. Podstawowe Zagadnienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008
Literatura uzupełniająca:
1.Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 1991
2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP.
3. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995.
4. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008.
5. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006
6. S.A. Rathus: Psychologia współczesna. (2004),GWP
7. Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, t I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN (2001)
8. P. Zimbardo, R. Gerrig, Psychologia i życie. PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: