Praktyka w poradni rodzinnej
1500-PPRODZ-S1
Student odbywający praktykę zawodową w poradni rodzinnej zobowiązany jest do:
• zapoznania się ze strukturą organizacyjną danej poradni
• zapoznania się z podstawową dokumentacją prowadzoną przez poradnię (jej statut, instrukcja BHP, itp.)
• obserwacji infrastruktury i wyposażenia poradni oraz sposobów jej wykorzystania
• obserwacji współpracy poradni ze środowiskiem lokalnym
• obserwacji sposobów pozyskiwania środków na działalność statutową
• obserwacji metod planowania działań oraz organizacji nowych inicjatyw, poszerzających działalność poradni
• obserwacji stosowanych przez zespół metod pracy
• asystowaniu w wyznaczonych zajęciach wpisujących się w działalność statutową poradni.
Całkowity nakład pracy studenta
Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.
• Tygodniowa praktyka w wybranej poradni rodzinnej = 30 godz.
• Praca własna studenta w domu np. sporządzanie sprawozdań związanych z asystowaniem podczas spotkań z petentami, pisanie konspektów, przygotowanie dokumentacji z praktyki = 29 godz.
• Konsultacja indywidualna (zaliczenie praktyki na WT) = 1 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rodzinnego; celach, podstawach prawnych, funkcjonowaniu wybranych instytucji wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i pomocowych - K_W14.
W2: Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej, opiekuńczej i pomocowej - K_W15.
W3: Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych - K_W17.
W4: Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju - K_W18.
W5: Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych oraz etyki zawodowej - K_W19.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań- K_U02.
U2: Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań z zakresu nauk o rodzinie; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów z życia małżeńskiego i rodzinnego i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań - K_U10.
U3: Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego działań - K_U12.
U4: Potrafi udzielić kompetentnej porady głównie o charakterze informacyjnym lub wspierającym, zwłaszcza w sytuacji przeżywanych trudności i zaburzeń życia rodzinnego - K_U16.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - K_K01.
K2: Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej - K_K04.
K3: Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - K_K07.
K4: Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie - K_K08.
Metody dydaktyczne
Praca własna studenta w instytucji i w domu (przygotowanie konspektów, sprawozdań itp.).
Wymagania wstępne
Student pragnący odbyć praktykę zawodową musi mieć zaliczone przedmioty z roku I i II: psychologia małżeństwa i rodziny (semestr I i II), pedagogika rodziny (semestr II), podstawy psychoterapii rodziny (semestr III), prawo rodzinne i opiekuńcze (semestr III), mediacje rodzinne (semestr III), elementy prawa dla asystenta rodziny (semestr III), warsztat umiejętności interpersonalnych (semestr III), poradnictwo małżeńsko-rodzinne (semestr IV, semestr V), metodyka pracy asystenta rodziny (semestr IV), organizacje pozarządowe jako forma wspierania rodziny (semestr V), praca z rodziną dysfunkcyjną – aspekty praktyczne (semestr V).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
W1, W2, W3, W4, W5 – opinia opiekuna o przebiegu praktyki zawodowej w poradni.
U1, U2, U3, U4 – opinia opiekuna o przebiegu praktyki zawodowej w poradni.
K1, K2, K3 – opinia opiekuna o przebiegu praktyki zawodowej w poradni.
K4 – opinia opiekuna o przebiegu praktyki zawodowej w poradni, sporządzanie sprawozdań związanych z asystowaniem podczas spotkań z petentami, pisanie konspektów, przygotowanie dokumentacji z praktyki.
Kryteria oceniania:
Warunkiem uzyskania zaliczenia praktyki w dzienniku praktyk oraz w USOS (zaliczenie z oceną) jest przedstawienie przez studenta w terminie 7 dni od zakończenia praktyki opiekunowi dydaktycznemu praktyk Wydziału Teologicznego UMK następującej dokumentacji:
• Poprawnie uzupełniony dziennik praktyk zawierający: potwierdzenie poradni i opiekuna praktyki (s. 2-3), wypełnione karty tygodniowe (s. 4 nn), opinię praktykanta o przebiegu praktyki (s. 28-29), opinię opiekuna o przebiegu praktyk (s. 30-32).
W przypadku przerwania praktyki ze względów losowych praktykanta, o jej zaliczeniu decyduje opiekun dydaktyczny praktyk Wydziału Teologicznego UMK.
Praktyki zawodowe
Miejsca odbywania praktyk zawodowych: poradnie życia małżeńsko-rodzinnego.
Literatura
1. GELDARD K., GELDARD D., Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk 2005.
2. KENNEDY E., CHARLES S. C., Jak pomagać dobrą radą. Poradnik, Kraków 2010.
3. KUBITSKY J., Vademecum terapeuty rodzinnego, Warszawa 2010.
4. OKŁA W., Poradnictwo terapeutyczne, Lublin 2013.
5. SUJAK E., Poradnictwo małżeńskie i rodzinne, Katowice 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: