Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza 1500-POiW-S1
W ramach wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Status naukowy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
2. Pojęcie opieki i wychowania oraz zachodzące pomiędzy nimi korelacje (proces opieki i jego funkcje, wychowanie opiekuńcze a wychowanie przez opiekę, zasady procesu opiekuńczo-wychowawczego)
3. Geneza opieki
4. Różnice pomiędzy opieką a pomocą
5. Podmiot i przedmiot opieki oraz środowisko i atmosfera opieki
6. Rodzinność jako kategoria opieki; opieka w warunkach pieczy zastępczej
7. Struktura opieki
8. Definicje i klasyfikacje potrzeb (potrzeby ludzkie, potrzeby ponadpodmiotowe, cechy potrzeb i ich kształtowanie, potrzeby substandardowe, piramida potrzeb A. Maslowa i jego wnioski dotyczące potrzeb)
9. Zasady diagnozowania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych
10. Wybrane formy i metody opieki (także w kontekście instytucjonalnym)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów:
Wiedza
1; 2. Zaliczenie ustne.
Umiejętności
1; 2. Przedstawienie samodzielnie skonstruowanej diagnozy potrzeb
Kompetencje społeczne
1; 2. zaliczenie ustne, diagnoza potrzeb.
Kryteria oceniania:
Student zalicza przedmiot, gdy:
1. Otrzyma pozytywną ocenę z zaliczenia ustnego, zawierającego 5 pytań otwartych i zamkniętych z treści podanych podczas zajęć oraz z lektur obowiązkowych:
Ocena Liczba pełnych odpowiedzi na pytania
bdb 5
db 4
dst 3
ndst 2 i mniej
Dopuszcza się wprowadzenie ocen pośrednich (dst plus, db plus) w sytuacji, kiedy student wykaże się dobrą znajomością tematu z zakresu zadanych pytań.
2. Systematycznie uczestniczył w zajęciach (każda nieobecność winna być zaliczona na dyżurze).
3. Przedstawi diagnozę potrzeb opiekuńczo-wychowawczych z uwzględnieniem procesu opiekuńczo-wychowawczego.
Ocena końcowa będzie średnią dwóch ocen: z zaliczenia ustnego treści wykładowych i znajomości zadanych lektur oraz z przygotowanej diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. Diagnoza jest przedstawiana ustnie, ale student może korzystać ze zgromadzonych przez siebie materiałów pomocniczych (tylko przy przedstawianiu diagnozy, nie przy pytaniach z treści wykładowych i z obowiązkowych lektur).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Biedroń M., Prokosz M. (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2002
Dąbrowski Z., Kulpiński F., Pedagogika opiekuńcza: historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2000
Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1-2, Olsztyn 2006
Jundził E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Gdańsk 2008
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń 2009
Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000
Maciaszkowa J., Z teorii i praktyki pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 1990
Wosik-Wala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011
Literatura dodatkowa:
Badora S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg 2009
Gajewska G., Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania, Zielona Góra 2001
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007
Petrykowski P. (red.), Opieka a edukacja. Studia dedykowane profesorowi Marianowi Byblukowi z okazji 70. rocznicy urodzin, Toruń 2005
Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997
Suchodolski B., Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1990
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: