Zespół kameralny „Portamus Gaudium” 1500-PORTAMUS
W ramach zajęć zostaną zrealizowane następujące zagadnienia, a każde z nich będzie ilustrowane konkretnym utworem:
1. Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce.
2. Pismo nutowe. Znaki pisma muzycznego.
3. Pojęcie rytmu i metrum.
4. Tempo, dynamika , artykulacja. Czyli jak wykonać utwór.
5. Muzyka wielogłosowa. Faktura homofoniczna i polifoniczna.
6. Elementy formy muzycznej.
7. Szata dźwiękowa utworu.
-Muzyka wokalna
-Muzyka instrumentalna.
8. Pieśni historyczne i patriotyczne.
9. Polskie pieśni i tańce ludowe, Polskie tańce narodowe.
10. Gaude Mater Polonia i Wincenty z Kielc
11. Renesans w muzyce, przedstawiciele i muzyczne przykłady.
12. Polscy muzycy okresu Baroku.
13. Oratorium, misterium, pasja i narodziny opery
14. Klasycy wiedeńscy i ich muzyka.
15. Polscy przedstawiciele epoki romantyzmu w muzyce.
16. Polska liryka wokalna. Stanisław Moniuszko twórca opery narodowej.
17. Młoda Polska.
18. Muzyka współczesna.
19. Muzyka w służbie liturgii.
20. Ruch Cecyliański i jego narodziny.
21. Pielęgnacja dziedzictwa kolędowego Pomorza Nadwiślańskiego
22. Polska pieśń religijna w kościele po reformie Piusa X
23. Motu proprio Inter pastoralis officii solicitudines i jego postanowienia odnośnie wykonawstwa muzycznego.
24. Stowarzyszenia i organizacje śpiewacze w diecezji chełmińskiej i toruńskiej.
25. Nurty religijne w muzyce na przełomie epok.
26. Bóg w życiu wielkich kompozytorów.
27. Jak dobrze mówić i śpiewać. Podstawy emisji głosu.
28. Wybrane zagadnienia sztuki chóralnej.
29. Rola i funkcja tekstu w muzyce wokalnej.
30. Znaczenie oddychania dla emisji głosu.
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: Posiada wiedzę z zakresu wykonawstwa repertuaru chóralnego.
W2: Opisuje poszczególne epoki muzyczne ich przedstawicieli wraz z literaturą wokalną.
W3: Charakteryzuje cechy dzieła muzycznego.
U1: Potrafi dokonać interpretacji muzycznej utworu polifonicznego
U2: Analizuje formy muzyczne ich fakturę, harmonię i szatę dźwiękową.
K1: Ma świadomość znaczenia dziedzictwa muzycznego w życiu człowieka.
K2: Posiada umiejętność współdziałania w grupie, krytycznej oceny swoich umiejętności oraz publicznej prezentacji.
Kryteria oceniania
Oceniane będą zarówno przygotowanie do zajęć, opanowanie materiału muzycznego oraz aktywność na próbach, a w szczególności: systematyczne uczestnictwo w próbach zespołu kameralnego, udział w koncertach i wydarzeniach artystycznych oraz znajomość studiowanego materiału.
Kryteria oceniania:
Zaliczenie nad podstawie obecności i udziału w aktywnościach zespołu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Hymny – opraowanie 3-głosowe żeńskie: Gaude Mater Polonia (opr. Janusz Dąbrowski), Gaudeamus igitur (opr. F. Konopasek), Polski hymn narodowy
2. Religijna literatura wokalna
3. Świeckie pieśni w układzie trzygłosowym
4. Literatura wokalna w jęz. hiszpańskim
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: