Komunikacji werbalna i niewerbalna 1500-PKWN-S2
Zajęcia stanowić będą wybrane zagadnienia z komunikacji interpersonalnej, stanowiącej proces psychologiczny, poprzez który jednostka przekazuje i otrzymuje informacje w bezpośrednim kontakcie z inną osobą. Ukażą techniki komunikacji interpersonalnej – komunikacja z użyciem języka naturalnego, czyli komunikacja werbalna i komunikacja niewerbalna. Zostaną ukazane charakterystyczne cechy tych technik komunikacyjnych.
Na treść programową ćwiczeń składają się następujące zagadnienia:
Zajęcia organizacyjne.
Pojęcie komunikacji interpersonalnej.
Podstawowe elementy procesu komunikowania się.
Rodzaje komunikacji i ich charakterystyczne cechy.
Lekcja 1: Język umysłu i ciała.
Lekcja 2: Patrzenie.
Lekcja 3: Słuchanie.
Lekcja 4: Kończyny.
Lekcja 5: Kłamstwa.
Lekcja 6: Bycie lubianym.
Lekcja 7: Przecieki.
Zakłócenia komunikacji.
Zasady dobrego komunikowania się.
Zagadnienia uzupełniające.
Kolokwium zaliczeniowe. Podsumowanie zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po skończeniu ćwiczeń będzie rozumiał podstawowe zagadnienia związne z komunikacją werbalną i niewerbalną, zdobędzie wiedzę na temat zasad poprawnej komunikacji oraz będzie posiadał wiedzę na temat czynników wspomagających i utrudniających proces komunikacji interpersonalnej, a także zastosować tę wiedzę w praktyce.
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną, gdy:
• uczestniczył w zajęciach – obecność jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do kolokwium pisemnego. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione,
• przeczytał lekturę obowiązkową i aktywnie uczestniczył w zajęciach,
• przygotował jeden z tematów zajęć,
• zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z treści zajęć (z kolokwium student może uzyskać 10 punktów).
Kryteria oceny:
• aktywność na zajęciach: 3 pkt.
• przygotowanie tematu / prezentacji: 3 pkt.
• kolokwium pisemne: 20 pkt.
RAZEM: 26 pkt.
• bdb: 26 – 25 pkt.
• db plus: 24 – 23 pkt.
• db: 22 – 20 pkt.
• dst plus: 19 – 17 pkt.
• dst: 16 – 14 pkt.
• ndst: > 13 pkt.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Antas J., Co mówią ręce. Wprowadzenie do komunikacji niewerbalnej,
w: Retoryka dziś. Teoria i praktyka, red. R. Przybylska i W. Przyczyna, Kraków 2001,437-462.
2. Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Psychologia społeczna, Poznań 2012 (rozdział 4: Spostrzeganie społeczne. Jak dochodzimy do zrozumienia innych ludzi, ss. 101-130).
3. Borg J., Język ciała. Siedem lekcji komunikacji niewerbalnej, Warszawa 2011.
4. Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening, Warszawa 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Jarząbek K., Gestykulacja i mimika, Katowice 1994.
2. Pease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Kraków 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: