Pastoralne formy pomocy uzależnionym 1500-PFUZ-S1
Tematyka zajęć:
- definicja uzależnienia wg DSM-5 i ICD-11,
- uzależnienie jako choroba i/lub nawyk (przegląd współczesnych teorii, w tym koncepcji medycznych),
- indywidualne i społeczne szkody wynikające z uzależnienia,
- nałogi behawioralne,
- współuzależnienie,
- DDA/DDD,
- przegląd oferty pomocowej dla osób uzależnionych oraz współuzależnionych,
- komunikacja z osobami uzależnionymi,
- motywowanie do zmiany, w tym do podjęcia leczenia,
- podstawy Programu 12 Kroków,
- znaczenie wartości w dążeniu do trzeźwości,
- pastoralny aspekt pomocy osobom uzależnionym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny z treści wykładów oraz zadanej literatury, składający się z 5 pytań. Ocena odpowiada ilości prawidłowo udzielonych odpowiedzi (5 = 5, 4=4 itd.). Udzielenie odpowiedzi na mniej niż 3 pytania skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.
Literatura
Miller W.R., Forcehimes A.A., Zweben A., Terapia uzależnień. Podręcznik dla profesjonalistów, Kraków 2014
Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5, red. wyd. polskiego P. Gałecki i in., Wrocław 2019
Teeson M.., Degenhardt L., Hall W., Uzależnienia. Modele kliniczne i techniki kliniczne dla terapeutów, Gdańsk 2005
Woronowicz B.H., Na zdrowie! jak poradzić sobie z uzależnieniem od alkoholu, Poznań 2008
Beattie M., Koniec współuzależnienia, Poznań 2016
KEP, Narodowy Program Trzeźwości, Warszawa 2018
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Uzależnienia behawioralne, Warszawa 2023
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: