Podstawy coachingu rodzinnego 1500-PCR-S2
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawami coachingu. Przedmiot będzie posiadał dwa wymiary: podstawowe przygotowanie studentów do pracy jako coach rodzinny oraz rozwijanie umiejętności coachingowych w osobistych relacjach małżeńskich lub rodzicielskich. Przedmiot będzie poruszał również sposoby osiągania zaprojektowanych zmian przy użyciu posiadanych umiejętności. Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:
Czym jest coaching i kim jest coach?
Kompetencje profesjonalnego coacha.
Zawieranie kontraktu coachingowego.
Etapy budowa relacji coachingowej.
Wybrane metody i narzędzia coachingowe.
Omówienie i przeprowadzenie wybranych ćwiczeń przydatnych w coachingu.
Znaczenie i rozwój kreatywności w relacjach ze szczególnym uwzględnieniem relacji małżeńskich i rodzicielskich.
Strategie kreatywnego rozwiązywania problemów w małżeństwie i rodzinie.
Zasady etyczne w coachingu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów uczenia:
Pisemne kolokwium i obserwacja podczas zajęć – W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4.
Obserwacja podczas zajęć – K1, K2.
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
Przeczytał lekturę podstawową-obowiązkową.
Przygotowywał się do zajęć poprzez zapoznanie się ze wskazanymi materiałami i ich zaprezentowanie.
Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i lektury obowiązkowej. Z pisemnego kolokwium student może uzyskać max. 20 punktów.
Kryteria oceny:
bdb: 19 – 20 pkt.
db plus: 17 – 18,5 pkt.
db: 15 – 16,5 pkt.
dst plus: 13,5 – 14,5 pkt.
dst: 12 – 13 pkt.
ndst.: poniżej 12 pkt. (tzn. poniżej 60%).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski. Jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał?, Wydaw. PO PROSTU 2021.
Literatura uzupełniająca:
Bennewicz M., Coaching, kreatywność, zabawa. Narzędzia rozwoju dla pasjonatów i profesjonalistów, Wydaw. OnePress 2021.
Bennewicz M., Prelewicz A., Coaching. Zestaw narzędzi, Wydaw. OnePress 2018.
Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wydaw. Wolters Kluwer 2021.
Collins G. R., Coaching w ujęciu chrześcijańskim, Wydaw. Logos 2016.
Covey S. R., 7 nawyków szczęśliwej rodziny, Wydaw. Dom Wydawniczy REBIS 2012.
Grela J., Szewczak R., Bloch M., Coaching grupowy. Praktyczny przewodnik dla liderów, trenerów, doradców i nauczycieli, Wydaw. MT Biznes 2023.
Hogan K., Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Wydaw. Jacek Santorski & CO, wyd. II.
Kornacka M., Boży coaching. To Ci się opłaca, Fronda 2022.
Kowalska K. H., Skuteczny coaching. Jak zostać najlepszym trenerem osobistym i zmienić życie innych na lepsze, Wydaw. HELION 2011.
Parsloe E., Leedham M., Melville D., Coaching i mentoring, Wydawnictwo Naukowe PWN 2018.
Rogers J., Coaching, Wydaw. GWP 2010.
Szewczak R., Grela J., Bloch M., Coaching zespołowy. Praktyczny przewodnik dla liderów, trenerów, konsultantów i nauczycieli, Wydaw. OnePress 2022.
Biela A., Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie, Wydaw. Edgard 2015.
Bubrowiecki A., Sekrety kreatywnego myślenia. Jak rozbudzić swoją kreatywność i tworzyć genialne pomysły?, Wyd. II. Wydawn. „Złote Myśli” 2008.
Szmidt K. J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wyd. II, Wydaw. HELION 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: