Prawne aspekty pomocy rodzinie
1500-PAPR-S2
Na treść programową zająć składają się następujące zagadnienia, które
w ramach konwersatorium studenci przedstawiają w grupach 3-osobowych przy pomocy prezentacji multimedialnej:
1. Wielodzietność i alkoholizm w rodzinie;
2. Pomoc osobom uprawnionym do alimentów wobec dłużników alimentacyjnych;
3. Przemoc w rodzinie;
4. Bezradność w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego;
5. Sieroctwo społeczne;
6. Rodzina z bezrobociem
7. Opieka socjalna nad osobami niepełnosprawnymi
8. Gwarancje świadczeń finansowych z tytułu bezrobocia
Prezentacja powinna zawierać opis faktyczny problemu, metody działania, normy prawne, instytucje, formy pomocy oraz propozycje rozwiązania przypadku;
Prezentacje przedstawiane oraz omawiane zostają w ramowym czasie zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.
• Udział w wykładach = 15 godz.
• Przeczytanie lektury podstawowej-obowiązkowej (literatura obowiązkowa pkt. 1-3) = 45 godz.
• Powtórzenie materiału i przygotowanie się do pisemnego kolokwium końcowego z zakresu treści wykładów i lektury obowiązkowej = 30 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna konstytucyjne prawo do zabezpieczenia społecznego i formy jego realizacji – K_W10.
W2: Zna zakres podmiotowy i przyczyny udzielania pomocy w ramach pomocy społecznej – K_W10.
W3: Zna przesłanki udzielania pomocy według ustawy o pomocy społecznej – K_W10.
W4: Wymienia przyczyny odmowy udzielenia pomocy i cofnięcia prawa do świadczeń – K_W10.
W5: Wymienia zasady udzielania pomocy społecznej – K_W10.
W6: Zna rodzaje świadczeń z pomocy społecznej – K_W10.
W7: Wymienia rodzaje świadczeń rodzinnych – K_W10.
W8: Charakteryzuje krąg osób uprawnionych do świadczeń rodzinnych – K_W10.
W9: Zna wysokość świadczeń rodzinnych – K_W10.
W10: Wyróżnia sytuacje braku prawa do świadczeń rodzinnych oraz zna przesłanki stanowiące podstawę pozbawienia prawa do świadczeń – K_W10.
W11: Opisuje świadczenia z pomocy społecznej w związku z niepełnosprawnością – K_W10.
W12: Wymienia dodatki do zasiłku rodzinnego z tytułu niepełnosprawności dzieci – K_W10.
W13: Zna warunki do nabywania prawa do renty socjalnej z tytułu niepełnosprawności w świetle ustawy o rencie socjalnej, jej wysokość oraz sytuacje pozbawienia prawa do renty – K_W10.
W14: Charakteryzuje warunki przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych, utratę prawa do zasiłku, okres pobierania zasiłku oraz jego wysokość – K_W10.
W15: Zna obowiązki instytucji publicznych w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej w tym: formy opieki środowiskowej nad rodziną i dzieckiem, organizowanie opieki środowiskowej nad dzieckiem, organizowanie pomocy środowiskowej na rzecz rodziny – K_W10.
W16: Opisuje organizowanie pieczy zastępczej dla dzieci pozbawionych opieki biologicznych rodziców – K_W10.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób pomocy dla określonej sytuacji trudnej w jakiej znalazła się rodzina, przez co przygotowuje się do efektywnego wykonywania zadań zawodowych – K_U10.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie prawnych aspektów pomocy w rodzinie oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego – K_K01.
Metody dydaktyczne
wykład konwersatoryjny prowadzony po połowie całości przewidzianego czasu na wykłady synchronicznie i asynchronicznie.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- drama
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- inscenizacja
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki student powinien mieć zaliczony przedmiot: działania profilaktyczne i pomocowe w pracy z rodziną i w rodzinie (semestr I).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenie podlega przygotowanie prezentacji na dany temat oraz omówienie tematu przez konkretną grupę. Kryterium składającym się na ocenę końcową dla grupy stanowić będzie: poprawność merytoryczna prezentacji, oryginalność ujęcia oraz jasność przedstawianych treści.
Skala ocen:
ndst. (2)
dost. (3)
dost. + (3+)
db. (4)
db.+ (4+)
bdb. (5)
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. Jończyk J., Prawo zabezpieczenia społecznego, Kraków 2006,
2. Sierpowska I., Prawo pomocy społecznej, Kraków 2007;
3. Nitecki S., Prawo do pomocy społecznej w polskim systemie prawnym, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: