Organizacja poradnictwa rodzinnego 1500-ORPR-S2
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z pojęciem i organizacją poradnictwa rodzinnego. W ramach przedmiotu zostaną przedstawione treści na temat założeń, zadań, kierunków i rodzajów poradnictwa. Zostaną omówione warunki pracy poradni oraz wymagane kwalifikacje i kompetencje osób zatrudnianych w poradniach. Przedstawiona zostanie podstawowa dokumentacja poradni. Studenci poznają również zasady prowadzenia i zapisywania wywiadu. Poznają kodeks etyczny w zawodzie psychologa, psychoterapeuty i doradcy. Na treść programową konwersatorium składają się następujące zagadnienia:
1. Pojęcie, zadania i założenia poradnictwa.
2. Rodzaje poradnictwa.
3. Główne kierunki działania poradnictwa.
4. Projekt poradni rodzinnej.
5. Warunki pracy poradni.
6. Podstawowa dokumentacja prowadzona w poradniach.
7. Kodeks etyczny w zawodzie doradcy.
8. Budowanie kontaktu interpersonalnego, m.in. posługiwanie się komunikatami werbalnymi i niewerbalnymi, identyfikowanie sytuacji konfliktowych i ich źródeł, prowadzenie wywiadu, zapis sesji, ustalenie i realizowanie kontraktu.
9. Najczęstsze problemy życia małżeńskiego. Próby ich rozwiązania.
10. Usprawnianie poradnictwa rodzinnego w dobie obecnej (poradnictwo integralne).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
Ustne kolokwium – W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7.
Obserwacja wykonywanych przez studenta zadań podczas zajęć – U1, U2.
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Uczestniczył w zajęciach – obecność jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do kolokwium. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione.
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem ustne kolokwium
Kryteria oceny:
bdb: 19 – 20 pkt.
db plus: 17 – 18,5 pkt.
db: 15 – 16,5 pkt.
dst plus: 13,5 – 14,5 pkt.
dst: 12 – 13 pkt.
ndst.: poniżej 12 pkt. (tzn. poniżej 60%).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. Elżbieta Sujak, Poradnictwo małżeńskie i rodzinne, Katowice 1988
2. Poradnictwo rodzinne w teorii i praktyce, Kraków 2013
3. OKŁA W., Poradnictwo terapeutyczne, Lublin 2013.
4. TYKARSKI S., Elementy organizacji poradnictwa - ujęcie teoretyczne, „Teologia i człowiek”, vol. 31, no 3 (2015), s. 151-165.
Literatura uzupełniająca:
4. COLLINS G. R., Poradnictwo chrześcijańskie, Warszawa 2005.
5. COOPER M., Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. Wyniki badań i praktyka kliniczna, Warszawa 2010.
6. EGAN G., Kompetentne pomaganie. Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów, Poznań 2002.
7. FELTHAM C., HORTON I., Psychoterapia i poradnictwo, t. 1 i 2, Sopot 2013.
9. FRYCHOWICZ A., KOŹNIEWSKA E., SOBOLEWSKA M., ZWIERZYŃSKA E., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie, Warszawa 2004.
10. GELDARD K., GELDARD D., Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk 2005.
11. HEATON J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk 2003.
12. KARGULOWA A., Podręcznik akademicki. O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004, s. 37-64.
13. KARGULOWA A., Problemy pomocy w perspektywie poradoznawczej [w:] Z podstaw poradoznawstwa, Wrocław 1996, .z. 1, str.33-50.
14. KENNEDY E., CHARLES S. C., Jak pomagać dobrą radą. Poradnik, Kraków 2010.
15. KRATOCHVIL, Podstawy psychoterapii, Poznań 2003.
16. SUJAK E., Poradnictwo małżeńskie i rodzinne, Katowice 1988.
17. SZUMIGRAJ M., Poradnictwo jako subtelny instrument sprawowania władzy [w:] Z podstaw poradoznawstwa, Wrocław 1998, z. 2, str.21-32.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: