Odpowiedzialne rodzicielstwo
1500-ORODZ-S2
ĆWICZENIA.
W ramach ćwiczeń każdy student przygotowuje tekst pisany do wygłoszenia (10-15 minut) z wykorzystaniem środków multimedialnych na temat podany przez osobę prowadzącą. Przykładowe tematy:
1. Przegląd metod planowania rodziny.
2. Naturalne metody rozpoznawania płodności na przykładzie metody objawowo-termicznej prof. J. Rötzera
3. Rozwój prenatalny człowieka.
4. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne.
5. Naprotechnologia i in vitro.
6. Aborcja, określenie, skutki.
Każdorazowo na zakończenie ćwiczeń, prowadzący poprowadzi z uczestnikami dyskusję nad przedstawioną prezentacją.
Praca powinna być logicznie podzielona (wstęp, rozwinięcie w punktach i zakończenie), zawierać przypisy, bibliografię. Powinna zostać wykorzystana najnowsza literatura przedmiotu.
Całkowity nakład pracy studenta
Łączny nakład pracy studenta wynosi około 55 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS (1 punkt =25-30 godz.)
Na szczegółowy godzinowy nakład pracy studenta w ramach ćwiczeń składają się:
- godziny kontaktowe (ćwiczenia + konsultacje): 15 godzin.
- praca własna studenta (przeczytanie literatury obowiązkowej oraz wybranych pozycji z literatury uzupełniającej -25 godz.
-praca własna studenta - analiza i interpretacja kart ćwiczeniowych z zakresu metody objawowo – termicznej – 7 godzin
-przygotowanie i wygłoszenie zadanego tematu z użyciem środków audiowizualnych – 8 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę szczegółową
dotyczącą odpowiedzialnego rodzicielstwa, zna terminologię z tego zakresu (K_W01)
W2:Student ma wiedzę, związaną z naturalnymi metodami rozpoznawania płodności, a w szczególności z metodą objawowo - termiczną wg metody prof. J. Rötzera(K_W06);
W3:Student wyjaśnia różnicę między naprotechnologią a in vitro(K_W01, K_W05);
W4:Student zna i wyjaśnia różnicę między antykoncepcją a środkami wczesnoporonnymi, zna mechanizm działania tych środków, działania uboczne oraz powikłania(K_W06, K_W01)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student potrafi rozpoznawać i wyznaczać okresy płodne i niepłodne w cyklu kobiecym przy pomocy metody objawowo-termicznej dra Josefa Rötzera(K_U2);
U2: Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pracy z wykorzystaniem technologii informacyjnej na tematy biomedyczne, uwzględniające różnorodnego odbiorcę tych treści(K_U10, K_U05);
U3: Student posiada umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego na tematy bioetyczne, np. na temat aborcji i jej skutków, roli naprotechnologii, antykoncepcji(K_U04).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności (K_K01);
K2: Student rozwija zainteresowania dotyczące współczesnych osiągnięć z zakresu metod rozpoznawania płodności, naprotechnologii(K_K01; K_K03)
K3: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K07);
K4: Student ma świadomość konieczności dalszego rozwoju intelektualnego oraz rozumie potrzebę ciągłej formacji psychicznej i duchowej K_K08, K_K07, K_K05).
Metody dydaktyczne
pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
1. Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii układu płciowego kobiety i mężczyzny
2. Znajomość podstawowych zasad interpretacji cyklu kobiecego.
3. Znajomość podstawowych pojęć: np. hormon, menstruacja, naprotechnologia, tzw. aborcja, in vitro
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Naturalne planowanie rodziny. Wybrane zagadnienia. (red.) Dudziak U., Deluga A., „Nasza Przyszłość”, Szczecinek 2006
2. Naturalne planowanie rodziny, (red.) M. Troszyński, Wydawnictwo Polskiego Stowarzyszenia NPR, Warszawa 2006
3. Rötzer J., Ja i mój cykl. Od okresu pokwitania do lat przejściowych, INER, Warszawa 2007.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Czyba J. C., Montella A., Biologia rozrodu człowieka, PAN, Warszawa 1994
2. Guillebaud J., Antykoncepcja – pytania i odpowiedzi, Medycyna Praktyczna, Kraków 1995
3. Kornas-Biela D, Wokół początku życia ludzkiego, PAX, Warszawa 2004
4. Król T., Szczawińska M., Wójcik E., Płodność człowieka. Podstawy biomedyczne. Prezentacja multimedialna, RUBIKON, Kraków 2008.
Praktyki zawodowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: