Ogólna metodologia nauk z metodologią teologii 1500-OMetN-DM
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1. Analogiczny charakter pojęcia "nauka" i jego desygnaty
2. Pojęcie metanauk jako "nauk o nauce" oraz ich podział
3. Ewolucja pojmowania pojęcia nauki - podstawowe paradygmaty jej uprawiania
4. Nauka w społeczeństwie i kulturze
5. Metodologiczne odrębności nauk
6. Specyfika metody teologii
7. Struktura wykładu teologii
8. Pojęcie "miejsc teologicznych" oraz zasady korzystania z nich
Przeprowadzana w ramach ćwiczeń analiza "Wykładu Składu Apostolskiego" Akwinaty, stanowiącego przykład zastosowania metody teologicznej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacji posiadanej przez studenta wiedzy, nabytych umiejętności oraz posiadanych przezeń kompetencji społecznych (W1, U1-2, K1-2) służą kolokwia, w wyniku których:
- w przypadku biegłego posiadania w/w student otrzymuje ocenę bardzo dobrą
- w przypadku nielicznych niedomogów, niedotyczących kwestii istotnych - ocenę dobrą
- w przypadku liczniejszych, lecz niezbyt istotnych braków - ocenę dostateczną
- w przypadku braków o charakterze istotnym - niedostateczną
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Św. Tomasz z Akwinu, Wykład pacierza, Poznań 2005.
Literatura uzupełniająca:
Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2000.
Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992.
Krąpiec M.A., Filozofia w teologii, Lublin 1998.
Napiórkowski S.C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 1994.
Różycki I. Dogmatyka, t. I. Metodologia teologii dogmatycznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: