Ogólna metodologia nauk 1500-OMET-2-DM
5. Ogólne wiadomości o języku jako systemie znaków: znak, oznaka, język jako system znaków, reguły: leksykalne, składniowe, semantyczne, język naturalny vs język sztuczny, homonimy, idiomy, synonimy, kategorie syntaktyczne: nazwy, funktory, zdania, role semiotyczne wypowiedzi
6. Nazwy: definicja nazwy, nazwy proste i złożone, desygnat nazwy, nazwy konkretne i nazwy abstrakcyjne, treść nazwy, zakres nazwy, nazwy indywidualne i nazwy generalne, nazwy puste i nazwy niepuste (jednostkowe lub ogólne), supozycje nazwy, nazwy zbiorowe i nazwy niezbiorowe, nazwy ostre i nazwy nieostre
7. Stosunki między nazwami: klasa uniwersalna, klasa negatywna, stosunki między zakresami: zamienność, podrzędność, nadrzędność, krzyżowanie, wykluczanie: przez sprzeczność i przez przeciwieństwo, stosunek pomiędzy treścią i znaczeniem nazwy
8. Definicje: definicja realna vs definicja nominalna, rodzaje definicji ze względu na ich zadania: sprawozdawcza, projektująca konstrukcyjna lub regulująca, rodzaje definicji ze względu na ich budowę: równościowa, nierównościowa (kontekstowa i przez postulaty), definicja klasyczna vs definicja nieklasyczna, stylizacje definicji: słownikowa, semantyczna, przedmiotowa, błędy w definiowaniu: ignotum per ignotum, idem per idem, błędne koło pośrednie, definicja za wąska, definicja za szeroka, przesunięcie kategorialne
9. Podział logiczny: definicja podziału, warunki poprawności podziału, rodzaje podziałów, klasyfikacja, klasyfikacja vs typologia
10. Wypowiedzi oceniające i normy: wypowiedzi oceniające a wypowiedzi opisowe, wypowiedzi dyrektywalne i ich rodzaje, norma, normy indywidualne i generalne, normy konkretne i normy abstrakcyjne, dyrektywy techniczne, reguły dotyczące dokonywania czynności konwencjonalnych, obowiązywanie normy, postać słowna normy, struktura normy
11. Pytania i odpowiedzi: założenie pytania, pytanie niewłaściwie postawione, pytanie zamknięte, pytanie otwarte, pytanie rozstrzygnięcia, pytanie do uzupełnienia, niewiadoma pytania, zakres niewiadomej pytania, pytanie sugestywne, pytanie podchwytliwe, odpowiedź właściwa, odpowiedź niewłaściwa, odpowiedź całkowita (wprost i nie wprost), odpowiedź częściowa
12. Przyczyny nieporozumień: wieloznaczność i jej rodzaje, ekwiwokacja, amfibologia, spory słowne, znaczenia dosłowne i niedosłowne
13. Umiejętność przekonywania: argumentowanie, dowodzenie, definicje perswazyjne, erystyka, retoryka, rodzaje dyskusji, rodzaje zarzutów w dyskusji, rodzaje forteli erystycznych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Kolokwium - W07, W11, W14, U02, U08
Aktywność – K03, K06, W07, W11, W14
Kryteria oceniania kolokwium pisemnego
ocena bdb. - od 90% (włącznie) - do 100%
ocena db.+ - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie),
ocena db. - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie),
ocena dst.+ - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie),
ocena dst. - od 50% (włącznie) - do 60% (wyłącznie).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Ajdukiewicz, Kazimierz. 1974. Logika pragmatyczna, Warszawa, PWN (były liczne wydania).
Babiński, Grzegorz. 1979. Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków.
Bombik, Mieczysław (red.). 1985. Z ogólnej metodologii nauk, Warszawa, ATK, Miscallanea Logica, t. 2.
Craib, Ian, Ted Benton. 2003. Filozofia nauk społecznych: od pozytywizmu do postmodernizmu, Wrocław, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Chalmers, Alan. 1997. Czym jest to, co zwiemy nauką?. Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki. Wyd. Siedmioróg, Wrocław.
Grobler, Adam. 2006. Metodologia nauk, Kraków, Wydawnictwo Aureus – Wydawnictwo Znak.
Grabowski, Marian. 1993. Elementy filozofii nauki, Toruń, UMK.
Hempel, Carl G. 1968. Podstawy nauk przyrodniczych, Warszawa.
Hempel, Carl G. 2001. Filozofia nauk przyrodniczych, Warszawa, ALETHEIA.
Karpiński, Jakub. 1980. Wstęp do metodologii nauk społecznych, Warszawa.
Kotarbiński, Tadeusz. 1986. Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa, PWN (były liczne wydania).
Mejbaum, Wacław, Aleksandra Żukrowska. 1985. Wstęp do metodologii nauk empirycznych, Kraków, UJ.
Nagel, Ernest. 1970. Struktura nauki, Warszawa, PWN.
Pabis, Stanisław. 1985. Metodologia i metody nauk empirycznych, Warszawa, PWN.
Pawłowski, Tadeusz. 1986. Tworzenie pojęć w naukach humanistycznych, Warszawa, PWN.
Polański, Zbigniew. 1978. Współczesne metody badań doświadczalnych, Warszawa, Wiedza Powszechna.
Siemianowski, Andrzej. 1978. Z zagadnień ogólnej metodologii nauk, Wrocław.
Such, Jan. 1973. Wstęp do ogólnej metodologii nauk. Poznań, UAM.
Such, Jan, Małgorzata Szcześniak. 1997. Filozofia nauki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Ziembiński Zygmunt , Logika praktyczna (PWN, Warszawa, 1994, lub inne wydanie).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: