Słynne biblijne romanse 1500-OG-SBR
Wykład ma ukazać szerokie spektrum zagadnień związanych z antropologią biblijną, instytucją małżeństwa i rodziny, a zwłaszcza motyw miłości pomiędzy ludźmi przeciwnej płci. Sporo uwagi zostanie poświęcone kwestiom seksualności człowieka i biblijnemu oglądowi miłości cielesnej. Autorzy biblijni dalecy są od pruderii w tym względzie, ale też trudno widzieć w nich promotorów tzw. „wolnej miłości”.
Biblijne teksty sprzed kilu tysięcy lat zdumiewają trafnością analiz i poniekąd psychologicznym podejściem do kwestii związanych z ludzką atrakcyjnością, uwodzeniem, pożądaniem, zdradą, dojrzałością w poszukiwaniu owocnych relacji. Te wszystkie wątki zostaną zaprezentowane na przykładach konkretnych postaci biblijnych, by słuchacz sam wyrobił sobie pojęcie odnośnie do aktualności biblijnego przekazu.
Sporą część analiz zajmie treść Księgi Pieśni nad Pieśniami, która jest poniekąd sztandarowy utworem Starego Testamentu, gdy chodzi o duchowy, cielesny i emocjonalny wymiar miłości.
Szczegółowe treści wykładu:
1. Czym jest Biblia? Podstawy interpretacji; 2h
2. Antropologia Biblijna – zarys; 2h.
3. Adam i Ewa – miłe złego początki; 2h
3. Małżeństwo i rodzina w Biblii; 2 godz.
4. Jak wychować córkę na dobrą żonę wg Syracha. 2h
5-6. Abraham i Sara – życie zaczyna się po 70tce; 4h
7. Miłość rodzi się przy studni – historii patriarchów cd.; 2h
8. Dawid i kobiety jego życia; 2h
9. Salomon – miłośnik kobiecego piękna; 2h
10. Tobiasz i Sara –miłość znaleziona na obczyźnie; 2h
11. Niebezpieczna sztuka uwodzenia wg mędrców Izraela; 2h
12-15. Pieśń nad Pieśniami – najbardziej erotyczna księga Biblii.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
W1: ma uporządkowaną wiedzę o historycznym rozwoju egzegezy biblijnej i teologii ST oraz rozumie ich argumentację teologiczną
W2: definiuje podstawowe koncepty z zakresu egzegezy oraz posługuje się adekwatnymi terminami teologicznymi istotnymi dla przedmiotu wykładu
W3: zna znaczenie biblijnych instytucji małżeństwa i rodziny, a także biblijną symbolikę dotyczącą miłości
Efekty kształcenia – umiejętności U1: student rozróżnia inspiracje biblijne, które stoją u podstaw poszczególnych realizacji artystycznych
U2: wykorzystuje zdobyte informacje do określenia historycznych paradygmatów kulturowych i potrafi dokonać analizy hermeneutycznej dzieł sztuki wyrosłych z chrześcijańskiej tradycji
U3: analizuje współczesne przejawy sztuki sakralnej i dokonuje ich oceny
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: potrafi wyszukać i dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych do krytycznego wykorzystania w analizie tekstów ST
K2: posiada umiejętność prowadzenia owocnego dialogu międzykulturowego, znając genezę i przesłanie biblijnych motywów literackich
K3: wykorzystuje wiedzę teologiczną i metodologiczną w krytycznej analizie i syntezie na podstawie źródeł, poglądów innych autorów
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną)
- przygotowanie do aktywnego udziału w zajęciach (lektura podanych tekstów)
- esej tematyczny na temat wybranego dzieła sztuki wykorzystującego tekst biblijny.
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, aktywnego w nich udziału i przedstawionego eseju podejmującego wybrany aspekt relacji między którąś z omawianych historii biblijnych, a wybranym dziełem sztuki, dziełem literackim lub filmowym przedstawiający, w którym dany motyw jest obecny.
Chodzi o pokazanie ewentualnych niedoskonałości, bądź twórczych „uzupełnień” w przedstawieniu danych postaci biblijnych – w oparciu o pozyskaną na zajęciach wiedzę.
* Kryterium oceny eseju polegać będzie na stopniu wnikliwości ujęcia problemu (25 pkt.), rozległości i trafności przytoczonej bibliografii (25 pkt.), samodzielnej refleksji (25 pkt.) i poprawności językowej (25 pkt.):
ndst – do 59 pkt;
dst- od 60 do 68 pkt.
dst plus- od 69 do 77 pkt.
db- od 78 do 86 pkt.
db plus- od 87 do 94 pkt.
bdb- od 95 do 100 pkt.
_____
Konsultacje odbywają się w pokoju nr 16, w czwartek w godzinach 13.00-14.30 na Wydziale Teologicznym UMK, ul. Gagarina 37 w Toruniu lub online po wcześniejszym uzgodnieniu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Schmoldt H., Wprowadzenie do Starego Testamentu, Warszawa 2005.
Rad G. von, Teologia Starego Testamentu, Warszawa 1986.
Levenson J.D., The Love of God: Divine Gift, Human Gratitude, and Mutual Faithfulness in Judaism, Princeton 2015.
Literatura uzupełniająca:
Alter R., The Art of Biblical Narrative, New York 1981.
Bardski K., Duchowa interpretacja Pieśni nad pieśniami w tradycji żydowskiej i chrześcijańskiej, Collectanea Theologica 78/4, 2008, 105-111.
Carr D.M., Ancient Sexuality and Divine Eros: Rereading the Bible through the Lens of the Song of Songs, USQR 54, 2000, 1–18.
Stemberger G., Hermeneutyka Biblii Żydowskiej i Starego Testamentu, Kraków 2008.
Slawik J., Egzegeza Starego Testamentu. Wprowadzenie do metod egzegetycznych, Warszawa 2004.
Słownik wiedzy biblijnej, red. B.M. Metzger, M.D. Coogan, Warszawa 1996 (wybrane hasła).
Strus A., Warzecha J., Frankowski J., Pieśni Izraela. Pieśń nad Pieśniami, Psalmy, Lamentacje, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 7, Warszawa 1988.
Świderkówna A., Rozmów o Biblii ciąg dalszy, Warszawa 2002.
Szlaga J. (red.), Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Wstęp do Pisma Świętego 1, Poznań-Warszawa 1996.
Witaszek G., Moc słowa prorockiego, Jak rozumieć Pismo Święte 7, Lublin 1996.
Wilson-Wright A.M., Love Conquers All: Song of Songs 8:6b–7a as a Reflex of the Northwest Semitic Combat Myth, JBL 134.2, 2015, 333–345.
Lemański J., Człowiek jako mężczyzna i kobieta. Fundamenty antropologii biblijnej, ich źródła i konsekwencje, 2021.
Rzepka B., Pytanie o właściwą metodologię analizy narracyjnej, BPTh 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: