Rodzina – zaloguj się. Papieskie inspiracje familiologiczne. 1500-OG-RPIF
W czasie zajęć podjęte zostaną następujące tematy:
1. Charakterystyka sytuacji rodziny we współczesnym świecie. 4 godz.
2. Papieska interpretacja biblijnego opisu stworzenia człowieka, szczególnie jego dialogiczny (społeczny) charakter. 10 godz.
3. Nauczanie Jana Pawła II na temat małżeństwa, w tym: naturalny charakter małżeństwa, jego jedność i nierozerwalność, cel jakim jest płodna miłość oraz sakramentalność małżeństwa. 4 godz.
4. Społeczna podmiotowość rodziny, w tym: wyznaczniki tej podmiotowości oraz Karta Praw Rodziny, jej relacje z innymi społecznościami. 2 godz.
5. Podstawowe zadania rodziny, w tym: tworzenie wspólnoty osób, służbę życiu poprzez prokreację i wychowanie oraz uczestnictwo w życiu społeczeństwa i Kościoła. 4 godz.
6. Rodzina w kontekście zasad społecznych: dobra wspólnego, pomocniczości i solidarności. 2 godz.
7. Duszpasterstwo rodzin, w tym: jego etapy, struktury, zadania pracowników duszpasterstwa oraz duszpasterstwo w sytuacjach szczególnych. 4 godz
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
W1: Opisuje sytuację małżeństwa i rodziny we współczesnym świecie. K_W07
W2: Ma wiedzę dotyczącą papieskiej interpretacji biblijnego opisu stworzenia człowieka. K_W07
W3: Charakteryzuje nauczanie Jana Pawła II na temat małżeństwa, w tym: naturalny charakter małżeństwa, jego jedność i nierozerwalność, cel jakim jest płodna miłość oraz sakramentalność małżeństwa. K_W07
W4: Ma wiedzę dotyczącą społecznej podmiotowości rodziny, w tym wyznaczników tej podmiotowości oraz wiedzą dotyczącą Karty Praw Rodziny. K_W07
W5: Opisuje podstawowe zadania rodziny, w tym: tworzenie wspólnoty osób, służbę życiu poprzez prokreację i wychowanie oraz uczestnictwo w życiu społeczeństwa i Kościoła. K_W07
W6: Charakteryzuje rodzinę w kontekście zasad społecznych: dobra wspólnego, pomocniczości i solidarności. K_W07
W: Charakteryzuje duszpasterstwo rodzin, w tym: jego etapy, struktury, zadania pracowników duszpasterstwa oraz duszpasterstwo w sytuacjach szczególnych. K_W07
Po zakończeniu zajęć student posiada następujące umiejętności:
U1: Posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy teologicznej i poszerzania własnych kompetencji w zakresie sytuacji rodziny we współczesnym świecie EK_U01
U2: Analizuje rzeczywistość małżeństwa i rodziny w nauczaniu Jana Pawła II. EK_U01.
U3: Posiada rozwinięte umiejętności w zakresie podejmowania działań prowadzących do rozwoju intelektualnego i kierowania osobistym rozwojem moralnym i duchowym oraz analizowania nauczania papieskiego na temat małżeństwa. EK_U01
U4: Potrafi poszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i syntetyzować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formować na ich podstawie własne sądy dotyczące społecznej podmiotowości rodziny. EK_U02
U5: Potrafi poszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i syntetyzować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formować na ich podstawie własne sądy dotyczące zagadnień podstawowych zadań rodziny. EK_U02
U6: Potrafi analizować problemy związane z duszpasterstwem rodzin EK_U02
Po zakończeniu zajęć student:
K1: jest zdolny do odpowiedzialnego podejmowania zadań społecznych, szczególnie związanych z uprawianiem nauki i przekazem wiedzy (praca nauczyciela) EK_K03
K2: ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy teologicznej oraz inspiracji naukowej w innych dziedzinach naukowych EK_K02
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Student jest oceniany w skali do 2 do 5. Otrzymuje oceny w zależności od poziomu wiedzy jaką się wykaże.
5 jeśli posiada znakomitą wiedzę poszerzoną o dodatkową literaturą przedmiotu
4+ jeśli posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym opartą na treściach z zakresu wykładu
4 jeśli posiada dobrą wiedzę opartą na treści wykładu
3+ jeśli posiada zadowalającą wiedzę opartą na treściach wykładu, ale za znaczącymi niedociągnięciami
3 jeśli posiada wiedzę zadowalającą, ale z licznymi błędami
2 jeśli posiada niedostateczną wiedzę
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986.
2. Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio.
3. Jan Paweł II, List do Rodzin.
4. Ks. Wiesław Łużyński, Rodzina chrześcijańska w nauczaniu Jana Pawła II, Toruń 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: