Quo vadis, młodzieży? 1500-OG-QUO
W ramach przedmiotu zostaną podjęte zagadnienia dotyczące dróg wyboru i podążania młodzieży ku lepszej przyszłości. Problem będzie realizowany w ramach kluczowych zagadnień w ujęciu duchowościowym:
A) Korzenie duchowości młodzieży (15 godzin):
1. Jedność i wielość duchowości (3 godz.)
2. Czy łaska Boża – czy w niełasce u Boga? (2 godz.)
3. Czy budujemy na fundamencie: wtajemniczenie chrześcijańskie? (3 godz.)
4. Uzdolnieni do dialogu -modlitwa chrześcijańska (2 godz.)
5. Być darem dla drugiej osoby - miłość bliźniego (2 godz.)
6. Niezbędna radość by iść dalej (3 godz.)
B) Poszukiwania duchowe młodzieży (15 godzin):
1.Podmiot potrzeb duchowych (3 godz.)
2.Podstawowe potrzeby duchowe (3 godz.)
3.Rozeznawanie potrzeb (3 godz.)
4.Poszukiwanie sensu życia (3 godz.)
5.Potrzeba formacji duchowej (3 godz.)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
W1: Ma wiedzę kim jest osoba w duchowości chrześcijańskiej.
W2: Opisuje rolę i znaczenie młodych ludzi w ramach chrześcijańskiego powołania.
W3: Charakteryzuje duchowe dylematy współczesnej młodzieży.
Efekty uczenia się – umiejętności U1: Wykorzystuje wiedzę w obserwacji zjawisk przemian mentalnościowych współczesnego młodego człowieka.
U2: Analizuje przemiany życia społeczno-eklezjalnego młodzieży.
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne K1: Ma świadomość zagrożeń wobec rozwoju duchowego młodzieży.
K2: Posiada umiejętność analizy i obserwacji zjawisk kulturotwórczych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- praca pisemna ze znajomości: W1; W3
- aktywność podczas wykładu
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie pracy pisemnej (esej):
ndst – 0-6 pkt (poniżej50%)
dst - 7-8 pkt (50-60%)
dst plus - 9 pkt (70%)
db - 10-11 pkt (80%)
db plus - 12-13 pkt (90%)
bdb - 14 pkt (100%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Franciszek, Adhortacja apostolska Christus vivit (Watykan, 25.03.2019).
2. Bagrowicz J., Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży, Toruń 2006.
3. Chmielewski M., Duchowość chrześcijańska na tle współczesnych koncepcji duchowości. Zarys problematyki, „Roczniki Teologiczne” Tom LXIV, z. 5(2017), s. 159-179.
4. Chrupek T., Relacja osobowa narzędziem duszpasterstwa młodzieży na podstawie adhortacji apostolskiej Christus vivit papieża Franciszka, „Roczniki teologiczne” Tom LXVII, z. 6(2020), s. 85-104.
5. Grabowska M., Gwiazda M., Młodzież 2018, Opinie i Diagnozy nr 43, red. M. Grabowska, M. Gwiazda, Warszawa 2019, s. 7-18. -https://www.cinn.gov.pl/portal?id=1475772 (data dostępu: 9.03.2023).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: