Pozytywna laickość. Benedykt XVI o religii w sferze publicznej 1500-OG-PLB
Na wykładzie prezentowane będą następujące zagadnienia:
1.Sfera publiczna: jej podstawowe cechy i warunki właściwego funkcjonowania. Rola kościoła w przestrzeni publicznej. 4. godz.
2. Społeczny wymiar wiary: społeczna natura człowieka, międzyosobowy wymiar wiary i jej eklezjalny charakter. 4. godz.
3. Chrześcijaństwo jako „religia wcielenia”: jego wyjątkowość, posłannictwo religijno-moralne Kościoła w świecie oraz wyzwania związane z sekularyzacją. 4. godz.
4. profetyczna funkcja Kościoła: papieży, biskupów, kapłanów, osób konsekrowanych, wiernych świeckich. 2. godz.
5. „Kwestia antropologiczna” jako podstawowa kwestia społeczna: papieska propozycja humanizmu integralnego. 2. godz.
6. Papieska inspiracja w życiu podstawowych wspólnot: rodziny, narodu, państwa, wspólnoty europejskiej, społeczności światowej. 6. godz.
7. Papieska inspiracja w głównych obszarach ludzkiej aktywności: koncepcja czasu, obszar życia społecznego, dziedzina polityki, sfera gospodarki, przestrzeń kultury, wyzwania ekologiczne. 6. godz.
8. Relacje państwo – Kościół: papieska propozycja „laickości pozytywnej”. 2. godz.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
W1: Charakteryzuje publiczną sferę życia, wylicza jej podstawowe cechy, opisuje warunki właściwego jej funkcjonowania. Charakteryzuje obecność Kościoła w tej sferze. K_W07.
W2: Opisuje społeczny wymiar wiary. Ma wiedzę na temat społecznej natury człowieka oraz międzyosobowy wymiar wiary. K_W07.
W3: Ma wiedzę na temat chrześcijaństwa jako „religii wcielenia”. Rozumie jego wyjątkowość, posłannictwo religijno-moralne Kościoła w świecie oraz wyzwania jaki stawia przed nim sekularyzacja. K_W07.
W4: Opisuje profetyczną funkcję Kościoła. K_W07.
W5: Charakteryzuje znaczenie określonej koncepcji człowieka dla całości życia społecznego. Charakteryzuje papieską koncepcję humanizmu integralnego. K_W07.
W6: Ma wiedzę na temat zagadnień jakimi Benedykt XVI inspiruje życie podstawowych wspólnot: rodziny, narodu, państwa, wspólnoty europejskiej, społeczności światowej. K_W07.
W7: Ma wiedzę na temat zagadnień jakimi papież inspiruje główne obszary ludzkiej aktywności: rozumienie czasu, życia społecznego, dziedzinę polityki, sferę gospodarki, przestrzeń kultury, ekologii. K_W07.
W8: Charakteryzuje relacje państwo – Kościół w nauczaniu papieskim. K_W07
Efekty uczenia się – umiejętności Po zakończeniu zajęć student posiada następujące umiejętności:
U1: Posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy teologicznej i poszerzania własnych kompetencji w zakresie publicznej roli Kościoła katolickiego w nauczaniu Benedykta XVI EK_U01
U2: Analizuje rzeczywistość chrześcijaństwa jako „religii wcielenia” EK_U01.
U3: Posiada rozwinięte umiejętności w zakresie podejmowania działań prowadzących do rozwoju intelektualnego i kierowania osobistym rozwojem moralnym i duchowym oraz analizowania społecznego wymiaru wiary. EK_U01
U4: Potrafi poszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i syntetyzować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formować na ich podstawie własne sądy dotyczące inspirującej roli chrześcijaństwa w życiu podstawowych wspólnot. EK_U02
U5: Potrafi poszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i syntetyzować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formować na ich podstawie własne sądy dotyczące inspirującej roli chrześcijaństwa w głównych obszarach ludzkiej aktywności. EK_U02
U6: Potrafi analizować problemy związane z relacjami miedzy państwem a Kościołem EK_U02
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne Po zakończeniu zajęć student:
K1: jest zdolny do odpowiedzialnego podejmowania zadań społecznych, szczególnie związanych z uprawianiem nauki i przekazem wiedzy (praca nauczyciela) EK_K03
K2: ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy teologicznej oraz inspiracji naukowej w innych dziedzinach naukowych EK_K02
Kryteria oceniania
Esej na podstawie treści przekazanych na wykładzie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1.J. Ratzinger, Europa Benedykta w kryzysie kultur, tłum. W. Dzieża, Częstochowa 2005.
2. J. Ratzinger, Europa. Jej podwaliny dzisiaj i jutro, tłum. S. Czerwik, Kielce 2005.
3. T. Buksiński, Publiczne sfery i religie, Poznań 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: