Oblicza mesjanizmu. Od Biblii do Harariego 1500-OG-OMBH
Pojęcia: mesjasz, mesjanizm, zbawienie.
Mesjanizm w sferze religijnej, politycznej i kulturowej.
Rodzaje mesjanizmu biblijnego: królewski, prorocko – kapłański i apokaliptyczny.
Wybrane teksty biblijne o zabarwieniu mesjanistycznym.
Ewolucja mesjanizmu biblijnego: zapowiedzi mesjańskie w Starym Testamencie, król Dawid i jego dynastia, proroctwa, okres międzytestamentalny i Qumran.
Nowy Testament: mesjańskość Jezusa Chrystusa w Ewangeliach i w nauczaniu Kościoła apostolskiego.
Mesjanizm chrześcijański w pierwszych wiekach.
Antychryst-małpowanie Zbawiciela.
Władza i mesjanizm: od chrześcijańskiego Imperium po wyprawy krzyżowe.
Mesjanizm a koniec czasów.
Oczekiwanie chwały Chrystusa.
Mesjańskie utopie.
Czasy mesjańskie w koncepcji judaistycznej.
Współczesne ruchy mesjanistyczne i doczesne mesjanizmy: „zbawienne” Oświecenie, kolonializm, faszyzm, komunizm mesjanizm rosyjski i panslawizm.
Nadzieja chrześcijańska a materializm.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
W1: Wymienia oraz charakteryzuje podstawowe elementy doktryny mesjanizmu w Biblii, chrześcijaństwie i nurtach refleksji społeczno - ideologicznej - K_W10
W2: Ma pogłębioną wiedzę o roli mesjasza – Zbawiciela w teologii, katechezie i duchowości chrześcijańskiej - K_W08
W3: Określa powiązania idei mesjańskiej z epizodami historycznymi, literaturą i sztukami pięknymi - K_W13
W4: Rozumie kulturotwórczą rolę chrześcijaństwa w różnych epokach historycznych, historyczne formowanie się jego doktryny soteriologicznej i jej wpływu - K_W1
Efekty uczenia się – umiejętności U1: Posiada umiejętność orientacji w dziejach mesjanizmu chrześcijańskiego i identyfikuje jego najważniejsze przejawy i nurty - K_U03
U2: Opisuje miejsce i znaczenie idei mesjańskich w tradycji Kościoła - K_U03
U3: Wyodrębnia rolę postaci Zbawiciela w kształtowaniu się metafor literackich, ikonografii, kaznodziejstwa i praktyki pobożności chrześcijańskiej - K_U07
U4: Umie wykazać uniwersalne znaczenie idei mesjańskiej oraz potrafi na tej podstawie prowadzić dialog religijny i światopoglądowy - K_U10
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne K1: Ma świadomość ponadczasowej wartości tradycji mesjanizmu chrześcijańskiego i jego wkładu w formowanie się cywilizacji na przestrzeni dziejów.
K2: Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa tradycji i duchowości chrześcijańskiej.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- krótki esej oraz kolokwium pisemne w formie kwestionariusza z pytaniami otwartymi – W2-3, U 2, K2.
- obecność na zajęciach – W1, U1, K1.
Kryteria oceniania:
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, eseju i kolokwium pisemnego.
ndst – 0-49 pkt (49 %)
dst- 51-57 pkt (51 %)
dst plus- 58-66 pkt (55%)
db- 67-75 pkt (70 %)
db plus- 75-84 pkt (81%)
bdb- 85-93 pkt (93%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Bonnard P., Grelot P., Mesjasz, w: Słownik teologii biblijnej. Poznań, 1994, s. 467-472.
2. Brzegowy T., Czy Izajasz zapowiadał Mesjasza?, Collectanea Theologica 78 (2008) z. 3, s. 5-27.
3. Chyra-Rolicz Z., Rokosz T., Panslawizm wczoraj, dziś, jutro, Siedlce 2016.
4. Galas M., Heterodoksyjny mesjanizm w mistyce żydowskiej. Sabatianizm i frankizm, Znak 1991, nr 5.
5. Jelonek T., Mesjanizm, Kraków 2009.
6. Jóźwiak F., Poglądy mesjańskie w Qumran i Jana Chrzciciela, „Ateneum Kapłańskie” 76 (1984) t. 102, z. 3.
7. Łach J., Mesjanizm Starotestamentalny w świetle dokumentów qumrańskich, w: red. L.
8. Léon-Dufour X., Słownik Nowego Testamentu (tłum. i oprac. polskie K. Romaniuk), Poznań 1998.
9. Paczkowski M.C., Mesjanizm a milenaryzm chrześcijański w pierwszych wiekach, „Studia Gdańskie” 34 (2014), s. 15-38.
10. Walicki A., Millenaryzm i mesjanizm religijny a romantyczny mesjanizm polski. Zarys problematyki, “Pamiętnik Literacki” 62/4 (1971), s. 23-46.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: