Nauka społeczna Biblii 1500-OG-NSP
Troska o przestrzeganie sprawiedliwych stosunków między ludźmi od dawna zajmowała umysły starożytnych. Nie obca była ona także narodowi wybranemu, który ulegał silnym wpływom mentalności narodów ościennych. W sprawach społecznych autorzy biblijni wykazali się wyjątkowo trafną analizą. I właśnie w takim kontekście należy ich odczytywać. Biblijna myśl społeczna zajmuje się normami i oceną współżycia przyjętymi w określonej społeczności lub przez niektórych jej przedstawicieli. Normy i nakazy moralne skierowane przez Boga do konkretnych ludzi lub wspólnot żyjących w określonych warunkach historycznych, kształtowały postawę społeczną narodu wybranego jako odpowiedź na postulaty Boga. Tak pojmowane życie społeczne stanowi realizację zasad przyjętych z objawienia. Biblijną myśl społeczną charakteryzuje ścisła więź pomiędzy obowiązkami moralnymi wobec Boga i obowiązkami moralnymi wobec człowieka. Równowaga i harmonia w zachowywaniu tych obowiązków stanowią jeden z najważniejszych biblijnych postulatów społecznych. Realizacja tego planu Bożego w biblijnym Izraelu, jak również przejawy nadużyć wynikłe na przestrzeni dziejów w historii całej społeczności i jej poszczególnych przedstawicieli stanowią materię niniejszego wykładu. W jego ramach podjęte zostaną następujące zagadnienia:
1. Braterstwo i zdolność do poświęcenia podstawą wspólnot patriarchalnych (Abraham, Jakub, Józef);
2. Mojżesz i prawo społeczne w Kodeksie Przymierza;
3. Budowa pierwszego ustroju społecznego w epoce Sędziów i jego słabości (Bajka o drzewach; Historia Lewity i jego żony)
4. Kryzys wewnętrzny monarchii Dawida: wojna domowa z synem Absalomem i jej przyczyny;
5. Rozpad monarchii – najważniejszy kryzys społeczny w dziejach Izraela;
6. Działalność społeczna proroków;
7. Stosunki społeczne w Judzie po wygnaniu babilońskiej (problemy majątkowe, handel ludźmi i lata jubileuszowe);
8. Chrystus wobec kwestii społecznej (Zacheusz; przypowieść o bogaczy i Łazarzu; przypowieść o sędzim i ubogiej wdowie);
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
W1: Student posiada podstawowe informacje na temat fenomenu Biblii, jej literackiego, historycznego i religijnego sensu;
W2: Student zna podstawowe etapy historii biblijnej;
W3: Student potrafi scharakteryzować podstawowe części ST: Torę, Proroków, Pisarzy, Ewangelie, Listy Apostolskie i Apokalipsę;
W4: Student potrafi opisać najważniejsze metody analizy tekstu biblijnego: diachroniczną i synchroniczną;
Efekty uczenia się – umiejętności
U2: Student analizuje, w stopniu podstawowym, teksty biblijne
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość własnych kompetencji w zakresie Biblii
K2: Posiada umiejętność rozpoznawania różnorodność zagadnień jakie prezentuje Biblia i widzi konieczność jej interdyscyplinarnej interpretacji;
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
np.
- egzamin pisemny
- osobista obecność na zajęciach
Kryteria oceniania:
np. Wykład: egzamin pisemny w formie testu
ndst – 1-59 pkt (…%)
dst- 60-70 (…%)
dst plus- 71-75 pkt (…%)
db- 76-85 pkt (…%)
db plus- 85-90 pkt (…%)
bdb- 90-100 pkt (…%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Filipiak, M., Problematyka społeczna Biblii, Warszawa 1985.
- Jaruzelska, I., Własność w prawie biblijnym, Warszawa 1992.
- Małecki, Z., Prorocy VIII i VII wieku przed Chrystusem obrońcami sprawiedliwości społecznej w Judzie i Izraelu, Katowice 2009.
- Witaszek, ., Myśl społeczna proroków, Lublin 1998.
- Zawiszewski, E., Problemy społeczne w nauczaniu proroków „Studia Pelplińskie” 1975, 69-80.
- Zawiszewski, E., Zagadnienia społeczne w prawodawstwie Starego Testamentu, RBL 3 (1968), 139-146.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: