Komunikacja interpersonalna w turystyce 1500-OG-KINT
Zajęcia obejmują łącznie 30 godzin zajęć konwersatoryjnych.
W ramach zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Komunikacje – wprowadzenie do pojęcia.
2. Komunikacja społeczna i interpersonalna.
3. Modele komunikacji i ich zastosowanie w turystyce religijnej.
4. Psychologiczne i emocjonalne czynniki obecne w trakcie podróży.
5. Profile psychologiczne turysty z uwzględnieniem teorii motywacji.
6. Kultura jako środowisko komunikacji.
7. Komunikacja werbalna i niewerbalna.
8. Eustres i distres.
9. Afekt i sfera racjonalna w komunikacji.
10. Techniki radzenia sobie z napięciem.
11. Elementy psychologii społecznej i psychologii grupy.
12. Konflikt – ocena zjawiska i sposoby radzenia sobie z nim.
13. Asertywność w komunikacji: aspekty teoretyczne i praktyczne.
14. Znaczenie sfer sacrum i profanum w komunikacji.
15. Różnice kulturowe i ich wpływ na proces komunikowania się.
16. Zarządzanie grupą.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
1. Ma niezbędną wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się (K_W13; K_W22)
2. Ma wiedzę dotyczącą procedur, metod i technik stosowanych
w komunikacji międzyludzkiej (K_W13; K_W16)
Efekty uczenia się – umiejętności 1. Potrafi skutecznie przeprowadzić proces komunikacyjny (K_U03; K_U06)
2. Potrafi skutecznie poradzić sobie w sytuacji konfliktu komunikacyjnego, zwłaszcza w obliczu stresu (K_U03; K_U06; K_U12)
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne 1. Ma kompetencje do efektywnej komunikacji międzyludzkiej (efekty kierunkowe: K_K01; K_K02; K_K03)
2. Dostrzega znaczenie różnic indywidualnych i kulturowych
w procesie komunikacji (K_K01; K_K02; K_K03)
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów oraz kryteria oceniania:
Zajęcia zostaną zaliczona na podstawie testu wiedzy z treści zaprezentowanych na wykładzie i z zadanej literatury oraz odpowiedzi na pytanie problemowe dotyczące wybranej sytuacji komunikacyjnej, które będą rozwiązywane w trakcie konwersatorium.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Baney J., Komunikacja interpersonalna, Warszawa 2009
Grzesiuk L., Style komunikacji interpersonalnej, Warszawa 1979
Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych: materiały do ćwiczeń, Toruń 2010
Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2002
Dołęga J.M., Znak – język – symbol: z podstawowych zagadnień komunikacji, Warszawa 1991
Osika G., Procesy i katy komunikacyjne: koncepcje klasyczne
i współczesne, Kraków 2011
Piątek K., Komunikacja w konflikcie, Bielsko-Biała 2014
Kiezik-Korodzińska, Szkoła dialogu: jak skutecznie porozumiewać się, Warszawa 2004
Literatura dodatkowa:
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna, Warszawa 2006
Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2015
1. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: