Podstawy komunikacji społecznej 1500-OG-K-PKOMS
W ramach wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia:
1. Zagadnienia ogólne: teoria komunikacji, informacja, komunikacja, komunikacja społeczna
2. Perspektywy postrzegania teorii komunikacyjnych (perspektywa obiektywna G. Sparksa i interpretacyjna M. Medhurst)
3. Prawda i determinizm w komunikacji
4. Symboliczna konwergencja Ernesta Bormanna
5. Siedem tradycji komunikacyjnych wg Roberta Craiga
6. Badania komunikacji Carla Hovlanda
7. Warunkowanie społeczne - wyznaczniki stopnia siły oddziaływania modela wg Bronfenbrennera
8. Tradycja cybernetyczna - Norbert Wiener
9. Teoria komunikacji Claude'a Shannona (wraz z modyfikacjami Warrena Weavera)
10. Tradycja retoryczna (retoryka klasyczna; trójkąt retoryczny Arystotelesa)
11. Tradycja semiotyczna (Jean Baudrillard; Roland Barthes)
12. Interakcjonizm symboliczny George'a Herberta Meada
13. Skoordynowane gospodarowanie znaczeniem (W. Barnett Pearce i Vernon Cronen)
14. Teoria niespełnionych oczekiwań Judee Burgon
15. Teoria interpersonalnego oszustwa Davida Bullera i Judee Burgoon
16. Konstruktywizm (Jesse Delia)
17. Rozwój relacji wg Carla Rogersa i Gary'ego Beckera
18. Teoria penetracji społecznej Irwina Altmana i Dalmasa Taylora
19. Teoria redukowania niepewności Charlesa Bergera
20. Podejście interakcyjne Paula Watzlawicka
21. Determinizm technologiczny Marshalla McLuhana
22. Badania kulturowe Stuarta Halla
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ustne treści omawianych podczas wykładu oraz, fakultatywnie, zaprezentowanie praktycznego zastosowania wybranej teorii komunikacji w postaci ustnego opisu konkretnej sytuacji (możliwe jest posiłkowanie się własnymi notatkami).
Podczas zaliczenia student odpowiada na trzy pytania, każde oceniane w skali 0-3 punkty. Każde pytanie odnosi się do jednego z efektów kształcenia.
Za zaprezentowanie praktycznego zastosowania wybranej teorii komunikacji można otrzymać dodatkowo 3 punkty. Tym samym student, który odpowie na 3 pytania, może otrzymać maksymalnie ocenę dobrą (4), gdyż w celu pełnego zrealizowania efektów kształcenia na ocenę bardzo dobrą (5) niezbędne jest wykazanie się przez studenta zdolnością do praktycznej recepcji poznanych treści.
Skala ocen:
0-3: 2
4-6: 3
7-9: 4
10-12: 5
Literatura
Literatura podstawowa:
Em Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003
Bogusłąwa Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wrocław 2001
Bogusława Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2007
Zbigniew Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996
Literatura uzupełniająca:
Piotr P. Chruszczewski (red.), Aspekty współczesnych dyskursów, Kraków 2004
Kazimierz Czerwiński (red.), Komunikowanie społeczne w wielokulturowych społeczeństwach: wielowymiarowe zagrożenia bezpieczeństwa, Toruń 2011
Janusz Dunin, Studia o komunikacji społecznej, Łódź 2004
Mikołaj Wojtaszek (red.), Poprawność i stosowność w komunikacji, Wrocław 2013
Krzysztof Polok, Wstęp do teorii społecznej komunikacji, Bielsko-Biała 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: