Globalizacja: wybrane zagadnienia etyczne 1500-OG-GL
W trakcie wykładu podejmowane są następujące zagadnienia:
1.Proces globalizacji, zwłaszcza szanse i zagrożenia jakie niesie w obszarze gospodarki, polityki, życia społecznego i kultury. 6 godz.
2. Kwestie związane z ekologią, zwłaszcza charakterystyka współczesnego kryzysu ekologicznego i chrześcijańska doktryna ekologiczna (miejsce człowieka w świecie, jego prawa i obowiązki względem przyrody, ekologia ludzka i społeczna. 6 godz.
3. Proces rozwoju, elementy rozwoju integralnego, problemy związane z rozwojem jednostronnym oraz jego właściwe etyczne ukierunkowanie. 6 godz.
4. Aksjologiczne podstawy pokoju, w tym prymat pokoju w stosunku do wojny, wartości będących podstawą pokoju, moralne powinności na rzecz pokoju, służba wojskowa oraz pacyfizm. 6 godz.
5. Moralne aspekty wojny, w tym warunki wojny sprawiedliwej, moralna kwalifikacja różnego rodzaju działań wojennych oraz terroryzm.
W trakcie wykładu podejmowane są następujące zagadnienia:
1.Proces globalizacji, zwłaszcza szanse i zagrożenia jakie niesie w obszarze gospodarki, polityki, życia społecznego i kultury. 6 godz.
2. Kwestie związane z ekologią, zwłaszcza charakterystyka współczesnego kryzysu ekologicznego i chrześcijańska doktryna ekologiczna (miejsce człowieka w świecie, jego prawa i obowiązki względem przyrody, ekologia ludzka i społeczna. 6 godz.
3. Proces rozwoju, elementy rozwoju integralnego, problemy związane z rozwojem jednostronnym oraz jego właściwe etyczne ukierunkowanie. 6 godz.
4. Aksjologiczne podstawy pokoju, w tym prymat pokoju w stosunku do wojny, wartości będących podstawą pokoju, moralne powinności na rzecz pokoju, służba wojskowa oraz pacyfizm. 6 godz.
5. Moralne aspekty wojny, w tym warunki wojny sprawiedliwej, moralna kwalifikacja różnego rodzaju działań wojennych oraz terroryzm.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
W1: Ma wiedzę dotyczącą procesu globalizacji, zwłaszcza szans i zagrożeń jakie niesie w obszarze gospodarki, polityki, życia społecznego i kultury. K_W12.
W2: Opisuje kwestie związane z ekologią, zwłaszcza współczesny kryzys ekologiczny i chrześcijańską doktrynę ekologiczną. K_W12.
W3: Charakteryzuje proces rozwoju jako podstawowe ludzkie powołanie, wymienia elementy rozwoju integralnego, problemy związane z rozwojem jednostronnym oraz jego właściwe etyczne ukierunkowanie. K_W12.
W4: Ma wiedzę dotyczącą aksjologicznych podstaw pokoju, w tym prymatu pokoju w stosunku do wojny, wartości będących podstawą pokoju, moralnych powinności na rzecz pokoju, służby wojskowej oraz pacyfizmu. K_W12.
W5: Zna moralne aspekty wojny, w tym warunki wojny sprawiedliwej, moralną kwalifikację działań wojennych oraz terroryzmu. K_W12.
Efekty uczenia się – umiejętności
U1: Potrafi merytorycznie argumentować, prowadzić merytoryczne debaty światopoglądowe dotyczące etycznego wymiaru procesu globalizacji, w szczególności ekologii, rozwoju, wojny i pokoju. K_U09; K_U12.
U2: Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawisko globalizacji w tym kwestie ekologii, rozwoju, wojny i pokoju. K_U09; K_U12.
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne
K1: Jest gotów do inicjowania i organizowania działalności na rzecz integralnego rozwoju, integralnie rozumianej ekologii, pokoju. K_K06.
K2: Posiada umiejętność moralnej oceny działań wojennych. K_K06.
Kryteria oceniania
Esej na podstawie treści przekazanych na wykładzie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. W. Łużyński, Globalna kwestia społeczna. Wybrane zagadnienia z perspektywy nauczania społecznego Kościoła, Toruń 2013.
2. I. Stolarczyk, Dylematy globalizacji. Kryteria wartościowania zmian społecznych w kontekście nauczania społecznego Kościoła, Tarnów 2003.
3. A. Dylus, Globalizacja. Refleksje etyczne, Wrocław-Warszawa-Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: