Rozwój Osobisty i Dojrzałość Emocjonalna – podstawy biblijne 1500-OG-DEPB
Wykład ma ukazać szerokie spektrum zagadnień związanych z rozwojem osobistym, jakie zawarte są w Biblii. Omawiane będą kwestie dotyczące antropologii, konstytucji psychicznej człowieka, idealnych relacji, które sprzyjają jego emocjonalnemu dojrzewaniu (w tym miłości i przyjaźni), ale też toksycznych relacji, które powodują stany lękowe i depresyjne.
Zmieniają się czasy i my zmieniamy się w nich – powiada starożytne przysłowie. Tymczasem nie zmienia się ludzka natura z jej pragnieniami i potrzebami, o czym niezwykle przenikliwie traktuje wiele tekstów biblijnych. Biblijne teksty sprzed kilu tysięcy lat pełne są wciąż aktualnych kwestii związanych ze stawianiem sobie życiowych celów i osiąganiem ich, przywództwa, publicznych wystąpień, rozwojem marki osobistej i innych. Te wątki zostaną zaprezentowane na przykładach konkretnych postaci biblijnych, by słuchacz sam wyrobił sobie pojęcie odnośnie do aktualności biblijnego przekazu.
W ramach wykładu, obok tekstów biblijnych, zostaną zaprezentowana zarówno współczesna, jak i starożytna literatura dotycząca szeroko rozumianego rozwoju osobistego.
Szczegółowe treści wykładu:
1. Mężczyźni są z Marsa, a kobiety są z Wenus? Antropologia Biblijna, czyli ludzie są z Edenu (1,5h)
2. Człowiek - istota społeczna – stworzony do relacji. Różnice wynikające z płciowości w służbie relacji (1,5h)
3-4. Zdolni do miłości – biblijne romanse (3h)
5. Noemi i Rut – przyjaźń po grób (1,5h)
6-7. Mojżesz – niespełniony mówca. Jak mówić, żeby chcieli słuchać. Mówienie publiczne (3h)
8. Emocje a zdrowie człowieka. Biblijne lamentacje – czyli jak sobie radzić ze „złymi” emocjami (1,5h)
9. Emocje a zdrowie człowieka. Jak osiągnąć radość? (1,5h)
10. Toksyczne emocje i toksyczni ludzie (1,5h)
11. Król Dawid i Salomon, czyli jak budować markę osobistą (1,5h)
12-13. Św. Paweł, czyli czego potrzeba przywódcy (3h)
14. Szansa na sukces, czyli jak wyznaczać cele i je osiągać. Rady biblijnych mędrców, które znajdziesz w każdym współczesnym podręczniku/poradniku rozwoju osobistego (1,5h)
15. YouTube czyli jak się zmierzyć z lękiem i wyjść ze strefy komfortu (1,5h).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
W16: ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
W17: ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy
W18: ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem
Efekty uczenia się – umiejętności U1: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
U5: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne K1: ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, wiedzy i umiejętności
K4: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności
K5: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- Obecność na zajęciach (dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną);
- Esej na temat wybranej kwestii dotyczącej rozwoju osobistego, którą opisuje Biblia i która jest wciąż aktualna. Esej winien mieć od 3 do 5 stron A4. Powinien zawierać przypisy oraz wykaz bibliografii.
- Zamiast eseju student może wybrać etiudę filmowa na temat wybranej kwestii dotyczącej rozwoju osobistego, którą opisuje Biblia i która jest wciąż aktualna. Wówczas ma to być praca zespołowa, w której wezmą udział min. 3 osoby. Film może być nakręcony dowolnym sprzętem i przekazany w formacie mp4 z dobrą jakością dźwięku. W końcowej planszy należy również pokazać wykaz bibliografii.
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach i przedstawionego eseju lub etiudy filmowej opisanych wyżej.
Kryterium oceny eseju/etiudy polegać będzie na stopniu wnikliwości ujęcia problemu (25 pkt.), rozległości i trafności przytoczonej bibliografii (25 pkt.), samodzielnej refleksji (25 pkt.) i poprawności językowej (25
pkt.). W przypadku etiudy, ostatnie kryterium będzie inne – oryginalność przedłożenia (efekty, wnętrza, przejścia pomiędzy scenami itp. – 25 pkt):
ndst – do 59 pkt;
dst- od 60 do 68 pkt.
dst plus- od 69 do 77 pkt.
db- od 78 do 86 pkt.
db plus- od 87 do 94 pkt.
bdb- od 95 do 100 pkt.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
James C., Atomowe Nawyki. Drobne zmiany, niezwykłe efekty, Łódź 2019;
Stamateas B., Toksyczni ludzie, Warszawa 2018;
Świderkówna A., Rozmowy o Biblii. Narodziny judaizmu, Warszawa 2018;
Tracy B., Zjedz tę żabę. Wydanie drugie rozszerzone i uzupełnione. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania, Warszawa 2018;
Literatura uzupełniająca:
Carr D.M., Ancient Sexuality and Divine Eros: Rereading the Bible through the Lens of the Song of Songs, USQR 54, 2000, 1–18.
Cottrell S., Skills for success. Basingstoke 2010;
Powers K., Making professional development personal, Teachers and Curriculum, 15.1, 2015.
Rouse K., Personal development, South Melbourne 2009.
Stemberger G., Hermeneutyka Biblii Żydowskiej i Starego Testamentu, Kraków 2008;
Slawik J., Egzegeza Starego Testamentu. Wprowadzenie do metod egzegetycznych, Warszawa 2004;
Słownik wiedzy biblijnej, red. B.M. Metzger, M.D. Coogan, Warszawa 1996 (wybrane hasła);
Strus A., Warzecha J., Frankowski J., Pieśni Izraela. Pieśń nad Pieśniami, Psalmy, Lamentacje, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 7, Warszawa 1988;
Sun-Tzu/Sun-Pin, Ralph D. Sawyer, Sztuka Wojny. Wydanie III, Warszawa 2021;
Tracy B., Mów i zwyciężaj. Jak perswazyjnie prezentować w każdej sytuacji, Warszawa 2010;
Tracy B., Jak przewodzą najlepsi liderzy. Sprawdzone sposoby i sekrety, jak wydobyć maksimum z siebie i innych, Warszawa 2018;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: