Dekalog - droga ku wolności 1500-OG-DEK
1. Zagadnienia wstępne: nazwa dekalogu, jego struktura, geneza, treść i atrybuty, cel, funkcje i sankcje, relacja prawa wiecznego do naturalnego i objawionego. Następnie omówiona zostanie treść poszczególnych przykazań.
2. W pierwszym zwróci się uwagę na znaczenie wiary nadziei i miłości w życiu chrześcijańskim oraz wykroczenia przeciwko wierze.
3. W drugim znaczenie imienia JAHWE, imienia Jezus oraz znaczenie imienia chrześcijańskiego.
4. W trzecim świętowanie szabatu a następnie niedzieli chrześcijańskiej.
5. W czwartym relacje i moralne powinności pomiędzy członkami rodziny, kwestia władzy, narodu.
6. W piątym zagadnienie szacunku dla życia i jego ochrony.
7. W szóstym temat miłości małżeńskiej.
8. W siódmym kwestia własności i powszechnego przeznaczenia dóbr, sprawiedliwości społecznej.
9. W ósmym życie w prawdzie.
10. W dziewiątym temat ludzkiej seksualności.
11. W dziesiątym problem nieładu pożądliwości.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
Po ukończeniu przedmiotu student:
Po ukończeniu wykładu student:
W1: Zna takie zagadnienia jak nazwa Dekalogu, jego struktura, geneza, treść i atrybuty oraz funkcje i sankcje. K_W07
W2: Zna zagadnienie relacji między prawem wiecznym a prawem naturalnym i objawionym. K_W07
W3: Referuje znaczenie wiary, nadziei i miłości w życiu chrześcijańskim, prawdziwą służbę Bożą wyrażającą się w adoracji, modlitwie, ofierze, przyrzeczeniach i ślubach, wykroczenia przeciw wierze w postaci zabobonu, bałwochwalstwa, wróżbiarstwa i magii, bezbożności, ateizmu i agnostycyzmu. K_W07
W4: Omawia takie zagadnienia jak znaczenie imienia w starożytnym Izraelu, objawienie imienia Bożego, teologiczne znaczenie imienia JAHWE, zakaz niegodnego posługiwania się imieniem Boga. Następnie przedstawia zagadnienie Imienia Bożego w Nowym Testamencie, używanej przez Chrystusa samoobiawieniowej formy „Ja Jestem”, znaczenie imię „Jezus”, imię Boże w modlitwie Ojcze nasz. Przedstawia różne formy nadużywania Imienia Bożego w postaci krzywoprzysięstwa i wiarołomstwa, powoływania się na Boga dla realizacji celów doczesnych. Przedstawia znaczenie imienia chrześcijańskiego. K_W07
W5: Wskazuje najstarsze teksty biblijne odnoszące się do obowiązku świętowania szabatu, omawia teologiczny sens szabatu, relację Jezusa i Apostołów do szabatu, przejście od szabatu do chrześcijańskiej niedzieli. Następnie omawia teologiczne znaczenie niedzieli. Następnie przedstawia formy świętowania Dnia Pańskiego K_W07
W6: Przedstawia rodzinę w planie Bożym, relację między rodziną a społeczeństwem, obowiązki członków rodziny, chrześcijańską koncepcję władzy, obowiązki władzy i obywateli. K_W07
W7: Przedstawia zagadnienia wartości życia, ochrony uprawnionej, zabójstwa zamierzonego, przerywania ciąży, eutanazji, samobójstwa. Omawia zagadnienia poszanowania zdrowia: higieny, wypoczynku, zdrowego stylu życia, rolę sportu. Wymienia i szczegółowo omawia zagrożenie zdrowia i życia w niektórych formach uzależnień. Wyjaśnia zagadnienie eksperymentów medycznych, transplantacji narządów jak również naruszanie integralności ciała w postaci okaleczania, kastracji, sterylizacji. K_W07
W8: Przedstawia powołanie wszystkich do czystości, wykroczenia przeciwko niej, zagadnienie miłości małżeńskiej oraz wykroczenia przeciwko godności małżeństwa. K_W07
W9: Omawia zagadnienie własność prywatnej i powszechnego przeznaczenie dóbr, poszanowanie dóbr drugiego człowieka i poszanowanie integralności stworzenia, działalność gospodarczą i sprawiedliwość społeczną, solidarność między narodami, opcję preferencyjną na rzecz ubogich. K_W07
W10: Prezentuje zagadnienie życia w prawdzie, wykroczenia przeciwko prawdzie, poszanowanie prawdy, elementy etyki mediów i etyki dziennikarskiej. K_W07
W11: Omawia zagadnienie czystości serca, walkę o czystość, ludzką seksualność, wychowanie seksualne oraz problem pornografii. K_W07
W12: Wyjaśnia zagadnienie nieładu pożądliwości: chciwość, zazdrość, ubóstwo serca, kwestię więcej „mieć” czy bardziej „być”. K_W07
Efekty kształcenia – umiejętności U1: Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia dyskusji światopoglądowej z wykorzystaniem wiedzy obejmującej zagadnienie mieszczące się w Dekalogu.
K_U09
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne
K1: Prawidłowo rozstrzyga dylematy moralne życia indywidualnego i społecznego w oparciu o zasady Dekalogu.
K_K06
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach oraz kolokwium w oparciu o materiał przedstawiony na wykładzie
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Katechizm Kościoła Katolickiego
Kompendium Nauki Społecznej Kościoła
J. Salij, Dekalog, Poznań 1989
H. Muszyński, Dekalog, Gniezno 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: