Czasy ostateczne. Od katastrofy do nadziei 1500-OG-COKN
Pojęcia: protologia, eschatologia, apokaliptyka, katastrofizm, soteriologia.
Raj utracony i odzyskany według Biblii.
Dzień sądu Boga (przyjście Jahwe, katastrofa i odrodzenie mesjańskie).
Zapowiedzi Chrystusa dotyczące czasów ostatecznych.
Znaczenie zniszczenia Jerozolimy.
Apokaliptyka o końcu czasów
Eschatologia Kościoła apostolskiego.
Symbolika czasów ostatecznych.
Czasy ostateczne w doktrynie wczesnego Kościoła.
Różne odcienie milenaryzmu.
Koniec czasu i średniowiecze.
Znaki czasów ostatecznych: klęski, epidemie, wojny i ludzka nieprawość.
Od utopii do końca historii.
Katastrofizm w kulturze.
„Innego końca świata nie będzie”.
Sekty religijne a koniec świata.
Niezawodna nadzieja chrześcijaństwa.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
W1: Charakteryzuje główne nurty apokaliptyczno-eschatologiczne w literaturze biblijnej, starożytności chrześcijańskiej, średniowieczu, epoce nowożytnej po współczesność.
W2: Opisuje perspektywy doktrynalne, kulturowe i społeczne dotyczące apokaliptyki na przestrzeni dziejów.
W3: Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy wizji teleologicznych i eschatologicznych oraz zna ich znaczenie w kompleksie doktryny chrześcijańskiej.
Efekty uczenia się – umiejętności
U1: Wykorzystuje umiejętność orientacji w dziejach i doktrynie eschatologicznej chrześcijaństwa oraz ich wpływu na rozwój kultury i etyki.
U2: Umie wykazać znaczenie przekonań chrześcijańskich dotyczących końca czasów i ich sukcesywne przepracowania.
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość ponadczasowej wartości tradycji eschatologii chrześcijańskiej i jej wkładu w rozwijanie się refleksji intelektualnej oraz form artystycznych w ciągu dziejów i współcześnie.
K2: Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa duchowości chrześcijańskiej i kierunków jej rozwoju.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- krótki esej oraz kolokwium pisemne w formie kwestionariusza z pytaniami otwartymi – W2-3, U 2, K2.
- obecność na zajęciach – W1, U1, K1.
Kryteria oceniania:
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, eseju i kolokwium pisemnego.
ndst – 0-49 pkt (49 %)
dst- 51-57 pkt (51 %)
dst plus- 58-66 pkt (55%)
db- 67-75 pkt (70 %)
db plus- 75-84 pkt (81%)
bdb- 85-93 pkt (93%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Bielik-Robson A., Czaja D., et al., Scenariusze końca. Zmierzch, kres, apokalipsa, Wołowiec 2015.
2. Cascioli R., Gaspari A., 2012 katastrofizm i koniec czasów, tł. M. Masny, Kraków 2011.
3. Idea końca świata w doktrynach i praktykach tzw. sekt i nowych ruchów religijnych, t. 1-3, Przepowiednie apokaliptyczne, czyli dlaczego końca nie będzie...? Toruń 2014.
4. Jędrzejewski S., Apokaliptyka jako rodzaj literacki, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 51 (1998) nr 1, s. 29–35.
5. Kałużny J.C., A. Żywiołek, Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, Częstochowa 2013.
6. Kaźmierczak Z., Między eschatologiczną grozą a eschatologiczną rozrywką, t. 1, Białystok 2006.
7. Kopania K., Czas Apokalipsy. Koniec dziejów w kulturze: Od późnego średniowiecza do współczesności, Warszawa 2012.
8. Księga Apokalipsy, „Biblica et Patristica Thoruniensia” 5 (2012) [numer monograficzny].
9. Paczkowski M.C., Interpretacja milenarystyczna idei Jerozolimy (II-III wiek), „Tarnowskie Studia Teologiczne” 19 (2000) 19, s. 56-72.
10. Paczkowski M.C., Mesjanizm a milenaryzm chrześcijański w pierwszych wiekach, „Studia Gdańskie” 34 (2014), s. 15-38.
11. Pietras H., Starożytne spory wokół Apokalipsy. Judeochrześcijańskie elementy w literaturze patrystycznej. Materiały Sympozjum patrystycznego, 16.10.1997, „Studia Antiquitatis Christianae” 13 (1998), s. 36-41.
12. Rosiński F.M., Apokaliptyczne scenariusze końca świata, w: Apokaliptyczne scenariusze końca świata, „Colloquia Anthropologica et Communicativa: Acta Universitatis Wratislaviensis” 5 (2012), s. 45-65.
13. Szamot M., Apokalipsa czytana dzisiaj, Kraków 2000.
14. Wierel K., Literatura lęku, literatura nadziei - przemiany wybranych kategorii katastrofizmu i postapokaliptyki na przełomie wieku XX i XXI, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 36/2 (2018), s. 107-120.
15. Zagłada – apokalipsa, „Maska” 35 (2017) [numer monograficzny].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: