Kultura odżywiania w perspektywie chrześcijańskiej 1500-OG-CKO
Przedstawienie i omówienie diety stosowanej w środowisku chrześcijańskim w okresie starożytnym i wczesnośredniowiecznym. Wskazanie na elementy diety poszczególnych kategorii mnichów chrześcijańskich (pustelników
i cenobitów na Wschodzie oraz opactw europejskich).
Praktyki żywieniowe w chrześcijaństwie w kontekście biblijnym, historycznym i kulturowym.
Teologiczne i moralne przesłanki zwyczajów żywieniowych i praktyk postnych.
- Zagadnienia wstępne (terminologia, historia badań i współczesne zainteresowanie historią kultury odżywiania).
- Normy i zakazy żywieniowe: Stary Testament, judaizm, szkoły filozoficzne, chrześcijaństwo i wielkie religie światowe.
- Produkty żywnościowe w perspektywie biblijnej: chleb, wino, oliwa, typowe owoce i warzywa.
- Symbolika produktów spożywczych w chrześcijaństwie (chleb, wino, oliwa, woda i produkty rolne).
- Sól - najstarsza przyprawa ludzkości.
- Nadużycia (wada obżarstwa) i ograniczenia (posty).
- Kuchnia monastyczna.
- Ryby w diecie chrześcijan.
- Dieta jarska czy mięsna? Jedzenie a zdrowie.
- Przeciw nadużywaniu wina i innych używek.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
W1: Ma wiedzę o zmianach społeczno-religijnych i cywilizacyjnych
w starożytności, średniowieczu, epoce nowożytnej po współczesność
z perspektywy praktyk żywieniowych i dietetycznych.
W2: Opisuje perspektywy religijne, kulturowe i społeczne dotyczące kultury odżywiania na przestrzeni dziejów chrześcijaństwa.
W3: Zna rolę społeczno-religijną monastycyzmu chrześcijańskiego
w procesie formowania się chrześcijańskich zwyczajów żywieniowych.
W4: Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury gastronomicznej w kontekście religijnym.
Efekty uczenia się – umiejętności U1: Wykorzystuje umiejętność orientacji w dziejach chrześcijaństwa, świadectw materialnych i literackich do analizy historii diety i kultury odżywiania.
U2: Umie wykazać wpływ chrześcijaństwa na praktyki żywieniowe, zarówno w szeroko pojmowanej kulturze, jak i zgodnych z systemami wiedzy.
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne K1: Ma świadomość wartości dziedzictwa tradycji i obyczajowości chrześcijańskiej oraz wkładu praktyk ascetycznych w kształtowaniu się cywilizacji ogólnoświatowej.
K2: Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania materialnego
i kulturowego dziedzictwa chrześcijaństwa.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- kolokwium pisemne w formie kwestionariusza z pytaniami otwartymi.
- obecność na zajęciach
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach i kolokwium pisemnego.
ndst – 0-49 pkt (49 %)
dst- 51-57 pkt (51 %)
dst plus- 58-66 pkt (55%)
db- 67-75 pkt (70 %)
db plus- 75-84 pkt (81%)
bdb- 85-93 pkt (93%–100%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Bralewski S., Praktykowanie postu w świetle historiografii kościelnej V wieku, „Vox Patrum” 33 (2013), t. 59, s. 359-378.
2. Bruce B., Historia smaku. Jak warzywa i przyprawy budowały fortuny, wywoływały wojny i wpędzały ludzi w szaleństwo, tłum. E. Kleszcz, Warszawa 2011.
3. Dembińska M., Wyżywienie mnichów wg reguły benedyktyńskiej we wczesnym średniowieczu (VI-XI w.), „Studia i materiały do dziejów Wielkopolski i Pomorza” 16 (1987), z. 2, s. 57-78.
4. Feuillet M., Leksykon symboli chrześcijańskich, Poznań 2006
5. Filipowski M., Dieta w życiu ascetycznym Ojców pustyni, „Studia Theologica Varsaviensia” 2017, t. 55, nr 1,
6. Forster D., Świat symboliki chrześcijańskiej, przekł. i opr. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Warszawa 1990.
7. Kokoszko M., Ryby i ich znaczenie w życiu codziennym ludzi późnego antyku i wczesnego Bizancjum (III-VII w.), Łódź 2005,
8. Kokoszko M., Smaki Konstantynopola, [w:] M.J. Leszka, T. Wolińska (red.), Konstantynopol – nowy Rzym. Miasto i ludzie w okresie wczesnobizantyńskim, Warszawa 2011.
9. Lurker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, Poznań 1989.
10. Marciniak-Kajzer A., Jak wyglądały późnośredniowieczne kuchnie?, „Vox Patrum” 59 (2013), s. 449–161.
11. Możejko B. (red.), Historia naturalna jedzenia. Między antykiem a XIX wiekiem. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej zorganizowanej przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska i Uniwersytet Gdański dla upamiętnienia 100-lecia otwarcia muzeum wnętrz mieszczańskich w Domu Uphagena w dniach 3–4 listopada 2011 roku, Gdańsk 2013.
12. Paczkowski M.C., Daktyle jako pokarm mieszkańców Bliskiego Wschodu w czasach rzymskich, w kulturze chrześcijańskiej i wśród wyznawców Islamu , t. 4: Elementy orientalne w diecie Europejczyków, red. B. Płonka-Syroka, A. Namal i A. Syroka, Wrocław 2021, s. 147-169.
13. Paczkowski M.C., Łakomstwo i obżarstwo w piśmiennictwie wczesnochrześcijańskim, w: Historia diety i kultury odżywiania, t. 3: Zalecenia i regulacje dotyczące odżywiania w historii Europy (XIII-XXI w.) i w wybranych kulturach pozaeuropejskich, red. B. Płonka-Syroka, A. Syroka, Wrocław 2020, s. 343-375.
14. Paczkowski M.C., Odyseja bliskowschodniego humusu, w: Historia diety i kultury odżywiania, t. 4: Elementy orientalne w diecie Europejczyków, red. B. Płonka-Syroka, A. Namal i A. Syroka, Wrocław 2021, s. 171-186,
15. Paczkowski M.C., Ryby w diecie starożytnych mnichów chrześcijańskich, w: Historia diety i kultury odżywiania, t. 2: Praktyki żywieniowe w Europie w kontekście społeczno-kulturowym, ciągłość i zmiana, red. B. Płonka-Syroka, A. Syroka, Wrocław 2020, s. 21-45.
16. Schubert E., Jedzenie i picie w średniowieczu, Toruń 2018.
17. Toussaint-Samat M., Historia naturalna i moralna jedzenia, tłum. A. B. Matusiak, M. Ochab, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: