„Biblio - Ojczyzno moja”. Wprowadzenie w lekturę Biblii. 1500-OG-BOJCZM
Biblia jest jednym z najważniejszych pomników literatury światowej. Przetłumaczona została na niemal wszystkie języki świata. Przez wieki inspirowała i inspiruje nadal twórców literatury i sztuki. Nie można zrozumieć judaizmu i chrześcijaństwa (dwóch, obok islamu, religii monoteistycznych) bez Biblii. Na przestrzeni wieków stała się ona „kodem kulturowym” Europy. Każdy wykształcony człowiek powinien posiadać pewien zasób podstawowych wiadomości na temat Biblii, kontekstu historyczno-społeczno-religijno-kulturowego jej powstania, jej odziaływania na kulturę ecc. Wykład stawia sobie za zdanie dostarczenie minimum wiadomości na temat bardzo skomplikowanego zjawiska Biblii po to, aby student mógł się „rozsmakować” w Biblii i szukać dalszego z nią kontaktu. W czasie wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia:
1. Biblia – książka czy biblioteka? Biblia hebrajska i Biblia chrześcijańska: 2 godziny.
2. Jak kształtowała się Biblia? Co odróżnia Biblię od innych pomników literatury starożytnej: Biblia w ujęciu żydowskim i chrześcijańskim (problem natchnienia biblijnego): 2 godziny;
3. Środowisko Biblii (geografia, historia, religia, społeczeństwo): 2 godziny.
4. Dlaczego te a nie inne księgi starożytne weszły w skład Biblii? Literatura apokryficzna: 2 godziny;
5. W jaki sposób można dotrzeć do oryginalnego tekstu Biblii?: 2 godziny?
6. Dlaczego tłumaczono Biblię? Starożytne tłumaczenia biblijne. Biblia polska: 2 godziny.
7. Jak interpretować teksty biblijne? Podejście diachroniczne i synchroniczne do tekstu biblijnego: 2 godziny.
8. Tora – co to takiego?: 2 godziny;
9. Prorocy, profetyzm i księgi prorockie: 2 godziny;
10. Mędrcy Izraela i księgi mądrościowe: 2 godziny;
11. Pieśni Izraela (księga Psalmów i Pieśń nad Pieśniami): 2 godziny;
12. Ewangelia czy ewangelie?: 2 godziny;
13. Po co były pisane listy Nowego Testamentu?: 2 godziny;
14. Zakończenie Biblii chrześcijańskiej – Apokalipsa św. Jana a literatura apokaliptyczna: 2 godziny;
15. Biblia a kultura: 2 godziny;
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: Student posiada podstawową wiedzę na temat samego zjawiska Biblii w aspekcie historycznym, religijnym, społecznym i historycznym;
W2: Student zna w stopniu podstawowym etapy historii biblijnej;
W3: Student charakteryzuje główne części Biblii;
W4: Student omawia problem podejścia diachronicznego i synchronicznego do tekstu biblijnego.
U1: Student posiada podstawowe umiejętności badawcze niezbędne w prawidłowym interpretowaniu tekstów biblijnych.
K1: Student jest świadomy poziomu własnej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do zjawiska Biblii;
K2: Student ma świadomość złożoności samego zjawiska Biblii i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia w interpretacji Biblii.
Kryteria oceniania
30 godzin wykładu. Zaliczenie następuje na podstawie:
1) obecności na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione);
2) zaliczenia trzech kolokwiów w trakcie trwania zajęć, których przedmiotem będzie wiedza uzyskana na wykładach.
Kolokwia będą oceniane w skali 1-100 punktów. Do zaliczenia wymagane jest 60 punktów. Punktom odpowiadają oceny:
Do 59 punktów: ocena niedostateczna;
60 – 67 punktów: ocena „dostateczna”;
68-76 punktów: ocena „dostateczna plus”;
77-85 punktów: ocean „dobra”;
86-94 punktów: ocena „dobra plus”;
95-100 punktów: ocena „bardzo dobra”.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen z trzech kolokwiów
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- McDonald, L.M., Kanon Biblii: źródła, przekaz znaczenie, Warszawa 2020 (tłum. z j. angielskiego);
- Szlaga, J. (red.), Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Poznań 1986;
- Stachowiak, L. (red.), Wstęp do Starego Testamentu, Poznań 1990;
- Rubinkiewicz, R. (red.), Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań 1996;
- La Bibbia nel suo contesto, autori vari, Brescia 1994;
- Shanks, H. (red.), Starożytny Izrael. Od Abrahama do zburzenia świątyni jerozolimskiej przez Rzymian, Warszawa 2007 (tłum. z j. angielskiego);
- Ehrman B.D., The New Testament. A Historical Introduction to the Early Christian Writings, Oxford 2008;
- Shanks, H (red.), Chrześcijaństwo a judaizm rabiniczny. Historia początków oraz wczesnego rozwoju, Warszawa 2013 (tłum. z j. angielskiego).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: