Ochrona i promocja zdrowia 1500-OCHPZ-S2
Zadaniem konwersatorium jest przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej dotyczącej ochrony i promocji zdrowia, w szczególności zasad, które przekładają się na konkretne działania praktyczne. Student poznaje istotne czynniki, które wpływają na stan zdrowia społeczeństwa, takie jak tryb życia, sposób odżywiania czy stres, znaczenie programowania pozytywnych działań służących promocji i ochronie zdrowia, a także sposoby radzenia sobie z czynnikami negatywnymi.
Na treści programowe składają się następujące zagadnienia:
1. Indywidualne i społeczne znaczenie ochrony i promocji zdrowia.
2. Czynniki kulturowe i cywilizacyjne wpływające na stan zdrowia.
3. Wpływ środowiska naturalnego na stan zdrowia.
4. Znaczenie aktywnego stylu życia na stan zdrowia.
5. Rola i zasady prawidłowego żywienia w profilaktyce zdrowotnej.
6. Wpływ stresu na zdrowie i sposoby radzenia sobie ze stresem.
7. Programy ochrony i promocji zdrowia służące kształtowaniu zachowań prozdrowotnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
I. Metody oceniania
Metodami oceniania osiągniętych przez studenta efektów są:
- pisemna wypowiedź ukazująca znaczenie wybranych czynników wpływających na zdrowie człowieka oraz odpowiednie do nich działania profilaktyczne i promocyjne: W1-W4, U1, U2, K1.
- obserwacja udziału w dyskusji podczas konwersatorium: U1, U2, K2.
II. Kryteria oceniania
Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z konwersatorium jest udział w zajęciach (obecność jest obowiązkowa, nieobecność należy usprawiedliwić, np. okazując zwolnienie lekarskie).
Na ocenę składa się ocena za pisemną pracę zaliczeniową (maksymalnie 15 punktów) oraz dodatkowe punkty za aktywny udziału w zajęciach (maksymalnie 10).
Student otrzymuje ocenę odpowiednio do uzyskanych punktów:
- bardzo dobrą (5) - od 21 do 25 punktów
- dobrą plus (4,5) - przynajmniej 19, ale mniej niż 21 punktów
- dobrą (4) - przynajmniej 17, ale mniej niż 19 punktów
- dostateczną plus (3,5) - przynajmniej 15, ale mniej niż 17 punktów
- dostateczną (3) - przynajmniej 13, ale mniej niż 15 punktów
- niedostateczną (2) - mniej niż 13 punktów
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Karski J., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2003.
Literatura pomocnicza:
Łosiak W., Psychologia stresu, Warszawa 2008.
Hobfoll S.T., Stres, kultura i społeczeństwo. Psychologia i filozofia stresu, Gdańsk 2006.
Pitchford P., Odżywianie dla zdrowia, Łódź 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: