Małżeństwo i rodzina w kulturach i religiach niechrześcijańskich 1500-MWKUL-S1
W ramach ćwiczeń studenci poznają bibliografię dotyczącą życia codziennego, małżeństwa i rodziny w odmiennych kulturach i kontekstach religijnych.
Prowadzący wskazuje także zasoby internetowe i literaturę obcojęzyczną.
Wstępem objęte są następujące kwestie: definicja rodziny i różnorodne perspektywy jej problemów.
Wszechstronność wpływu rodziny.
Rodzina jako jedyna społeczność ludzka ustanowiona według porządku natury (secundum naturam constituta); grupa pierwotna i podstawowa (socjologia) oraz elementarna jednostka organizacyjna każdego historycznego społeczeństwa.
Religia jako zjawisko różnorodnie definiowane i opisywane z wielu perspektyw (wierzenia prahistoryczne i historyczne, wymarłe i współczesne).
Ćwiczenia obejmują podstawowe pojęcia odnoszące się do wzorów życia małżeńskiego i stosunków w rodzinie.
Okresy życia a religia (religie pierwotne wierzenia starożytnego i Dalekiego Wschodu, świat klasyczny, judaizm, islam, nowe ruchy religijne i sekty).
Pozostały czas zajęć to uzupełnienie niektórych kwestii i podsumowanie omawianej tematyki.
Zajęcia będą obszarem dyskusji na temat wpływu różnic kulturowych na funkcjonowanie rodziny, poligamicznego modelu rodziny i innych kontrowersyjnych w naszej kulturze kwestii związanych z tym obszarem.
Poruszane zagadnienia mogą być modyfikowane w zależności od potencjału i zainteresowań uczestników.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda dydaktyczna konwersatoryjna.
Wstęp prowadzącego w formie zdalnej, asynchronicznie. Nagrane wykłady wprowadzające z materiałem ilustracyjnym (slajdy, teksty, filmy) będą dostępne w „chmurze” na koncie uniwersyteckim wykładowcy (2 tygodnie). Pod względem czasowym wstęp był dłuższy, więc niektóre zajęcia konwersatoryjne będą krótsze (40 min). Po 4 spotkaniach zaplanowano tygodniową przerwę.
Materiał uzupełniający w postaci tekstów wykładowcy, artykułów oraz opracowań polskich i obcojęzycznych zostanie przedstawiony sukcesywnie. Najważniejsze sugestie studenci otrzymają e-mailem. Publikacje stanowiące materiał uzupełniający będą dostępne w folderze umieszczonym w „chmurze”.
Każdy student –ka wybiera jeden ze wskazanych tematów lub proponuje swój. Przy formułowaniu własnych tematów opracowujący powinni brać pod uwagę temat konwersatorium (t.j. religie i kultury niechrześcijańskie). Dopuszczalne są prezentacje i analiza elementów pierwotnych, niechrześcijańskich, w zwyczajach i życiu rodzinnym w określonym rejonie świata. Możliwe jest również streszczenie artykułu zgodnego z tematyką konwersatorium i przedstawienie go.
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
Wymagana obecność oraz omówienie wybranej tematyki: U01, U02, K02, K03.
Złożenie pod koniec cyklu ćwiczeń krótkiego pisemnego eseju, będącego rezultatem indywidualnej kwerendy na wybrany i przedstawiony wcześniej temat: W01, W02, W03, U03, K01.
Kryteria oceniania:
Student otrzymuje ocenę pozytywną w skali od 3,00 do 5,00, jeśli uczestniczyły w zajęciach, w wyznaczonym czasie zaprezentował wybrane zagadnienie oraz zredagował pracę pisemną. Ocenia się aktywne wykorzystanie udostępnionych publikacji, poziom prezentacji ustnej, przygotowanie wybranej tematyki i udział w dyskusjach.
Student, który dobrowolnie nie bierze udziału w zajęciach i prezentacjach oraz nie zredagował żadnego przyczynku pisemnego, otrzymuje ocenę niedostateczną.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura (do wyboru wg tematyki dyskusji i eseju)
Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1982; tenże, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002; Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998; Eliade M., Traktat o historii religii, Łódź 1993; Leszczyńska K.-Kościańska A. [red.], Kobiety i religie, Kraków 2006; Lew-Starowicz Z., Eros, natura, kultura, Warszawa 1974; Macher G.A.–Nichols L.A. [red.], Słownik sekt nowych ruchów religijnych i okultyzmu, Warszawa 2006; Staszczak Z. (red.), Słownik etnologiczny, Warszawa – Poznań 1987; Zieliński M., Człowiek i religie. Hinduizm, buddyzm, judaizm, uniwersalizm chiński, chrześcijaństwo, islam, Wrocław 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: