Miłość seksualna 1500-MSE-S2
1. Dyskusja na temat kategorii: miłość płciowa, miłość osobowa, miłość bliźniego i ogólne uwagi o rzeczywistości miłości, czym jest miłość wg Augustyna z Hippony, miłość w wybranych fragmentach traktatu o miłości Tomasza z Akwinu- 4 godziny.
2. Osobliwości miłości seksualnej: dyskusja nad parą pojęć: czystość – nieczystość oraz dojrzałość – niedojrzałość w tej miłości - 4 godziny.
3. Miłość oblubieńcza - oryginalna kategoria miłości Wojtyły (projekcja i dyskusja nad filmem Przed sklepem jubilera) - 4 godziny.
4. Wstyd u M. Schelera. Krytyka milości zmysłowej u S. Kierkegaarda. Problematyka wyboru w miłości seksualnej – Jose Ortega y Gasset - 3 godziny.
5. Płciowość i seksualność człowieka w kontekście teologii stworzenia i antropologii biblijnej (seksualność jako obraz Boga w człowieku, płodność jako przekazywanie daru życia, wspólnota/dopasowanie płci, równa godność płci, erotyka w służbie budowania relacji) - 5 godzin.
6. Miłość seksualna dotknięta grzechem pierworodnym (zaburzenie relacji międzyludzkich, nagość-wstyd, kontekst historyczno-kulturowy opowiadań biblijnych) - 5 godzin.
7. Miłość seksualna wyniesiona do godności sakramentu (zbawczy wymiar małżeństwa, żydowskie zwyczaje małżeńskie, teologia małżeństwa w chrześcijaństwie, zachowania i relacje pozamałżeńskie w perspektywie biblijno-teologicznej) - 5 godzin.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 – Student zna zagadnienia na temat ludzkiej seksualności z zakresu teologii biblijnej K_W21
W2: Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą biblijno-teologicznego spojrzenia na ludzką seksulaność (K_W05).
W3 – Student zna wybiórczo poglądy na temat miłości: Platona, Augustyna z Hippony, Tomasza z Akwinu, Hartmanna, Hildebranda, Wojtyły, Schelera, Kierkegaarda K_W11
W4 - Potrafi rozróżnić osobliwości miłości płciowej na tle innych kategorii miłości K_W12
U1 – Student umie scharakteryzować temat miłości seksualnej w kontekście antropologii biblijnej i zbawczego planu Boga K_U01
U2: Student potrafi wykorzystać elementarną wiedzę teoretyczną z zakresu Pisma Świętego i teologii biblijnej w celu analizowania i rozwiązywania podstawowych problemów z zakresu seksualności człowieka
U3 – Ma pewne umiejętności w analizie złożonych sytuacji w miłości pomiędzy kobietą i mężczyzną K_U07
U4 – Uchwytuje swoistość miłości seksualnej i próbuje diagnozować jej niedojrzałość, zainfekowanie moralnym złem K_U08
U5 – Posiada wiedzę i umiejętność potrzebną do analizy różnych związków nieregularnych istniejących w współczesnym świecie K_U08
K1 – Student docenia znaczenie antropologii biblijnej i teologii stworzenia w zrozumieniu relacji miłości między kobietą i mężczyzną K_K01
K2 – Docenia wymiar aksjologiczny miłości, rozpoznaje diady w zachowaniach seksualnych: czułość - podniecenie, wstydliwość - bezwstyd, czystość - nieczystość, dojrzałość osobowa versus niedojrzałość K_K02
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: W1,W2 – 50% procent Przygotowanie dwóch esejów zaliczeniowych, demonstrujących wiedzę zdobytą na wykładach (normalizacja: eseje po min. 4 strony A4, WORD, czcionka 12).
K1, U1,U2 – 50% Udział w dyskusji nad poruszanymi zagadnieniami
Obecność na wykładach
Student otrzymuje pozytywną ocenę z wykładów, jeśli z każdego z elementów uzyskał przynajmniej ocenę dostateczną (3) oraz spełnił kryterium obowiązkowej obecności na zajęciach (K1).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Obowiązkowa:
1. Półtawska, Eros et iuventus!, wyd. 3 popraw., Częstochowa 2009.
2. Kunka S., Szkic do teologii ludzkiej płciowości, „Polonia Sacra” 2012 nr 31(75), s. 177-198.
Uzupełniająca:
1. Półtawska, Eros et iuventus!, wyd. 3 popraw., Częstochowa 2009.
2. West Ch., Teologia ciała dla początkujących. Podstawy rewolucji seksualnej Jana Pawła II, tłum. M. i J. Kaniewscy, Warszawa 2009.
3. West Ch., Eros i agape. Miłość, która daje szczęście, tłum. A. Skucińska, Kraków 2011.
4. Zeno K. J., Podróż kobiety. Kim jesteś? – pytanie kobiecego serca, tłum. E. Baraniecka, Poznań 2007.
5. Healy M., Mężczyźni i kobiety są z raju. Przewodnik po teologii ciała Jana Pawła II, tłum J. Jaworska, Warszawa 2008.
6. Peeters M. A., Gender – światowa norma polityczna i kulturowa. Narzędzia rozeznania, tłum. L. Woroniecki, Warszawa 2013.
7. Kuby G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, tłum. D. Jankowska, J. Serafin, wyd. 2 popraw. i uzup., Kraków 2013.
8. Kunka S., Czystość buduje fundamenty szczęścia, w: Zbudować dom dla Pana. Konferencje nie tylko dla pielgrzymów, red. S. Kunka, Pelplin 2019, s. 29-41.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: