Metodyka pracy asystenta rodziny 1500-MPAR-S1
W ramach wykładów poruszone zostaną następujące zagadnienia:
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Podstawy teorii metodyki działania w pracy socjalnej
Podstawy teorii metodyki pracy asystenta rodziny
Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej
Aspekty i obszary analizy sytuacji rodzinnej
Techniki diagnostyczne w pracy asystenta rodziny
Procedura diagnozowania środowiska rodzinnego wraz z podstawami teoretycznymi
Zastosowanie koncepcji psychodynamicznych, behawioralnych, behawioralno-poznawczych w pracy asystenta rodziny
Nowe trendy w pracy asystenta rodziny - praktyczne zastosowanie wybranych aspektów psychologii humanistycznej
Projektowanie i ewaluacja zmian w środowisku rodzinnym
Praktyczne wskazówki do pracy w wybranych sytuacjach: uzależnienie, przemoc, niewydolność wychowawcza, ubóstwo, niepełnosprawność
Ćwiczenia w założeniu mają pełnić funkcję komplementarną względem wykładów, umożliwiając praktyczne przećwiczenie i krytyczną recepcję treści przedstawianych podczas wykładów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
- SWOT
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
W01, 02; U01, 01; K01 - egzamin ustny z treści wykładu i zadanej literatury przedmiotu
5 pytań, ocena zależy od pełnych odpowiedzi na zadane pytania:
Liczba odpowiedzi / ocena:
5 / 5
4 / 4
3 / 3
2 i mniej / 2
Ćwiczenia:
W01, 02; U01, 02; K01 - aktywność podczas zajęć, w tym samodzielne opracowanie jednego tematu (0,5 oceny końcowej); samodzielne sporządzenie przykładowego planu pracy z rodziną (0,5 oceny końcowej)
Literatura
1. T. Caselman, K. Hill , Praca terapeutyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny, Warszawa 2014
2. E. Lipowicz, Praca socjalna z rodziną. Diagnoza-projektowanie-zmiana, Zielona Góra 2014
3. A. Weissbrot-Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin. Podręcznik akademicki, Opole 2012
4. L. Gast, M. Bailey, Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej , Warszawa 2014
5. C. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010
6. E. Kantowicz (red.), Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia, Olsztyn 2013
7. C. de Robertis, Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: