Misjologia 1500-MISJ-4-DM
Kościół, wierny nakazowi Chrystusa ('idźcie i nauczajcie wszystkie narody') od początku przejawiał aktywność ewangelizacyjną. Szczególne są tu zasługi św. Pawła, który w Kościele apostolskim podjął misję do pogan (ad gentes). Misjologia w kształcie współczesnym jest dziedziną dość obszerną. Obejmuje bowiem nie tylko kwestię dziejów misji chrześcijańskich, ale przede wszystkim "teorię" działań misyjnych: trynitarne podstawy misji, chrystologiczne,i soteriologiczne oraz pneumatologiczne ujęcia aktywności misyjnej, eklezjologiczne podstawy misji. Wykład misjologii w naturalny sposób koresponduje z wieloma zagadnieniami pokrewnymi: teologią przepowiadania, ekumenizmem, dialogiem międzyreligijnym, inkulturacją, teologią religii, kwestią tzw. integralnego rozwoju społeczeństw objętych aktywnością misyjną, nową ewangelizacją, globalizacją, teoriami relacji między religią a kulturą. Do rozwoju doktryny misyjnej Kościoła przyczynił się Sobór Watykański II (Dekret o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus), a także papieże (Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi 1975; Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio 1990).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Efekty procesu dydaktycznego będą weryfikowane za pomocą trzech (3) śródsemestralnych pisemnych testów kontrolnych
Literatura
1.W. Kowalak (red.), Misje po Soborze Watykańskim II, Płock 1981
2.A. Kmiecik, Posyłam was. Misja Chrystusa Odkupiciela powierzona Kościołowi, Warszawa 1995
3.K. Mueller, Teologia misji. Wprowadzenie, Warszawa 1989
S. Karotempler (red.), Kościół misyjny. Podstawowe studium misjologii, Warszawa 1997
4.Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, Poznań 1991
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: