Mediacje rodzinne 1500-MED-S1
W ramach wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Konflikt i psychologia konfliktu
2. Mediacja – definicja, cel, metody i zastosowanie
3. Specyfika mediacji rodzinnych (szanse, zagrożenia, zmienne)
4. Dziecko w mediacji
5. 12 etapów mediacji wg Ch. W. Moore’a:
a. nawiązanie relacji ze stronami sporu,
b. wybieranie strategii kierującej procesem mediacji,
c. zbieranie oraz analizowanie informacji źródłowych,
d. tworzenie Szczegółowego Planu Mediacji,
e. budowanie zaufania oraz współpracy,
f. rozpoczęcie sesji mediacyjnej,
g. definiowanie przedmiotu sporu oraz ustalanie planu działania,
h. ujawnianie ukrytych interesów stron sporu,
i. tworzenie wariantów porozumienia,
j. ocena wariantów porozumienia,
k. Ostateczne Negocjacje,
l. Doprowadzenie do formalnej ugody.
6. Dziecko w mediacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów:
Wiedza
1; 2. Czynny udział w zajęciach; przygotowanie tematu do dyskusji
Umiejętności
1; 2. Czynny udział w zajęciach
Kompetencje społeczne
1; 2. Czynny udział w zajęciach
Kryteria oceniania:
Student zalicza przedmiot, gdy:
- przygotuje i przedstawi na konwersatorium jeden z etapów mediacyjnych. Oceniane będą zarówno zaprezentowane treści teoretyczne, jak też wskazówki dotyczące praktycznego ich zastosowania oraz aktywność studenta podczas wszystkich spotkań w ramach konwersatorium (zabieranie głosu, uczestniczenie w wyreżyserowanych sytuacjach mediacyjnych) następujących proporcjach:
a) prezentacja etapu mediacyjnego: 40% oceny końcowej
b) aktywność podczas zajęć: 60% oceny końcowej
W przypadku nauczania zdalnego zajęcia odbywają się w trybie synchronicznym, z zachowaniem takich samych kryteriów oceny jak przy nauczaniu stacjonarnym.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009
Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007.
Moore Ch.W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009
Przybyła – Basista H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2006
Przybyła-Basista H., Proces mediacji rodzinnych - od teorii do praktyki, "Mediator" nr 21, s. 5-23
Tański M., 49 pytań o mediację rodzinną. Praktyczny przewodnik, Warszawa 2008
(b.n.a.), Mediacje rodzinne w praktyce. Poradnik, Kraków 2008
Literatura dodatkowa:
Milewski R., Skarb mediatora. Wybór tekstów, Warszawa 2006
Tabernacka M., Raszewska-Skałecka R. (red.), Mediacje w społeczeństwie otwartym, Wrocław 2012
Tusznio S., Wojtkowiak M., Mediacje i negocjacje jako formy rozwiązywania konfliktu, Kielce 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: