Logika 1500-LOG-1-DM
W ramach kursu z "Logiki" student uzyska ogólną wiedzę z zakresu współczesnej logiki, wykształci umiejętności poprawnego formułowania własnych myśli, klarownego i sprawnego prowadzenia dyskusji, ścisłego formułowania tez, stawiania i weryfikowania hipotez.
Jednym z ważnych celów jest zwrócenie uwagi studenta na wagę poprawności definicji we wszelkich dziedzinach naukowych, podkreślenie związku formy wypowiedzi z jej poprawnością, stąd badany będzie związek języka naturalnego z językami formalnymi.
Analizowane będą wielorakie funkcje języka. Omówione zostaną źródła błędów w formułowaniu myśli, badana będzie istota niektórych antynomii semantycznych (np. kłamcy) oraz możliwość ich eliminowania. Omawiane będą pojęcia prawdy, wartości logicznej zdania oraz zdania w sensie logicznym. Rozpatrywane będą zdania logicznie prawdziwe i zdania logicznie fałszywe, zdania analitycznie prawdziwe i zdania analitycznie fałszywe jako specjalne przykłady - odpowiednio - zdań prawdziwych i fałszywych. Badane będą spójniki prawdziwościowe będące formalnymi odpowiednikami pewnych spójników używanych w języku naturalnym.
Uczestnik zajęć nabędzie umiejętność odróżniania takich pojęć jak: wynikanie, wynikanie logiczne, wnioskowanie uprawdopodabniające, tautologia, zdanie analitycznie prawdziwe, zdania analityczne oraz syntetyczne, język, metajęzyk, nazwa, desygnat nazwy, treść nazwy, zakres nazwy.
Student zostanie wdrożony do stosowania uzyskanej wiedzy w codziennym życiu, np. przez kontrolowanie poprawności wyciąganych wniosków (zarówno swoich, jaki i rozmówcy) oraz stawianie i sprawdzanie hipotez.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Kolokwium i egzamin– W1, W2
Aktywność – U1, U2, K1, K2
Kryteria oceniania kolokwium pisemnego i egzaminu:
ocena bdb. - od 90% (włącznie) - do 100%
ocena db.+ - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie),
ocena db. - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie),
ocena dst.+ - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie),
ocena dst. - od 50% (włącznie) - do 60% (wyłącznie).
Wymagana obecność na zajęciach: 70% godzin zajęć.
Kolokwium zaliczeniowe w formie dwóch testów (15 pytań) - pierwszy test na początku grudnia, drugi w styczniu.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Borkowski, L.: Elementy logiki formalnej. Wydanie V. PIW, Warszawa 1980.
Stanosz, B.: Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, Warszawa 2010.
Malinowski, G.: Logika ogólna, PWN, Warszawa 2010.
Ziembiński, Z.: Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1997 (oraz inne wydania).
Literatura dodatkowa:
Basti, G. e F. Panizzoli: Istituzioni di Filosofia formale. Dalla Logica formale all'Ontologia formale, Lateran University Press, Rzym 2018.
Bocheński, J.: Nove lezioni di logica simbolica, ESD, Bologna 1995.
Brożek, B.: Granice interpretacji, Copernicus Center Press, Kraków 2014 (rozdział I i II).
Grzegorczyk, A.: Logika popularna. Przystępny zarys logiki zdań, PWN, Warszawa 2010.
Hughes, G.E. and M.J. Cresswell: A New Introduction to Modal Logic, Routledge, London-New York 1996.
Sanguineti, J.J. e Ph. Larrey: Manuale di logica filosofica, Lateran University Press, Rzym 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: