Litrugika szczegółowa (Liturgia Eucharystii) 1500-LIEUCH-DM
1. Modlitwy i inne części liturgii mszalnej należące do kapłana - przewodniczącego zgromadzenia; problem komentarzy mszalnych.
2. Modlitwy i gesty wykonywane przez kapłana we własnym imieniu. 3. Gesty i postawy ciała celebransa w mszalnym zgromadzeniu liturgicznym (przyklęknięcia, ukłony, gesty rąk, oddawanie czci ołtarzowi, Najświętszemu Sakramentowi, księdze Ewangelii, kroczenie w procesji).
4. Okadzenia podczas Mszy świętej.
5. Święte milczenie w czasie sprawowania Eucharystii.
6. Podstawowe zasady koncelebry.
7. Msza święta bez ludu (z udziałem przynajmniej jednego usługującego; bez obecności ministranta lub przynajmniej jednego wiernego).
8. Msza święta z udziałem dzieci (Msza dla dorosłych, w której uczestniczą dzieci; Msza z udziałem dzieci i nielicznej grupy dorosłych; problem lekcjonarza; modlitwy eucharystyczne; możliwości zmian i adaptacji poszczególnych części Mszy świętej).
9. Wybór Mszy świętej i jej części; tabela pierwszeństwa dni liturgicznych.
10. Msze święte okolicznościowe.
11. Msze święte za zmarłych.
12. Msze święte dla grup specjalnych.
13. Analiza tekstów biblijnych, patrystycznych, historyczno-liturgicznych oraz aktualnych dokumentów Kościoła dotyczących celebracji Eucharystii.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów uczenia się:
- bieżąca obserwacja czynnego udziału w zajęciach oraz ocena i weryfikacja nabywanej wiedzy, umiejętności i kompetencji (W1, W2, W3, U1, U2, K1)
- przygotowanie i wygłoszenie referatu (W3, U1, U2, K1)
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną, gdy:
1. był obecny na ćwiczeniach (dopuszcza się 1 nieobecność);
2. brał aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji, odpowiedzi na zadawane pytania, bieżące przygotowywanie się z omawianej problematyki, stawianie i próba rozwiązywania problemów liturgiczno-pastoralnych);
3. przygotował i wygłosił referat (ok. 30 min.) na ustalony temat.
Na ostateczną ocenę zaliczenia (1.0) składa się: bieżąca ocena aktywności studenta na ćwiczeniach (0,5) oraz ocena referatu/prezentacji (0,5).
Szczegóły odnośnie do formy zaliczenia uzgadniane są ze studentami na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego. Z trzeciego wydania Mszału Rzymskiego, Poznań 2004; Konferencja Episkopatu Polski, Wskazania Episkopatu Polski po ogłoszeniu nowego wydania „Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego” (9 marca 2005 r.), w: Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego. Z trzeciego wydania Mszału Rzymskiego oraz Wskazania Episkopatu Polski, Poznań 2006, s. 113-127.
Dyrektorium o Mszach z udziałem dzieci (1 listopada 1973 r.), w: J. Miazek (oprac.), To czyńcie na moją pamiątkę. Eucharystia w dokumentach Kościoła, Warszawa 1987, s. 219-235; Konferencja Episkopatu Polski, Zalecenia duszpasterskie w związku z Dyrektorium o Mszach świętych z udziałem dzieci (1977 r.), w: Cz. Krakowiak, L. Adamowicz (oprac.), Dokumenty duszpastersko-liturgiczne Episkopatu Polski (1966-1998), Lublin 1999, s. 37-42.
M. Aquilina, Msza pierwszych chrześcijan, Gdańsk 2010 (wybrane teksty źródłowe zamieszczone opracowaniu); M. Starowieyski (red.), Eucharystia pierwszych chrześcijan. Ojcowie Kościoła nauczają o Eucharystii, Kraków 1997 (wybrane teksty); H. Paprocki (red.), Wieczerza mistyczna. Anafory eucharystyczne chrześcijańskiego Wschodu, Warszawa 1988 (wybrane teksty euchologijne).
D. Brzeziński, Sztuka sprawowania i przewodniczenia Eucharystii, w: J. Kochański, D. B. Kwiatkowski, M. Milewski (red.), Eucharystia w życiu Kościoła. Materiały z „Płockich Dni Pastoralnych” 30-31 marca 2005, Płock 2005, s. 33-53.
Literatura dodatkowa (uzupełniająca):
S. Czerwik, Liturgia - działanie Boskie i ludzkie. Posłuszeństwo wobec sacrum przewodniczącego i osobista „twórczość” przewodniczącego celebracji, „Znak” 546 (2000) n. 11, s. 76-92; J. Dunin-Borkowski, Msza święta infantylna, „Więź” 530 (2002) n. 12, s. 47-54; A. Sorrentino, Sztuka przewodniczenia celebracjom liturgicznym. Praktyczne sugestie dla kapłanów, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: