Liturgika szczegółowa (Liturgia Godzin) 1500-LG-SJ-22
1. Biblijne podstawy liturgii uświęcania pór dnia: starotestamentalne "korzenie" publicznej modlitwy Kościoła, publiczna modlitwa Chrystusa i modlitwa Kościoła w czasach apostolskich.
2. Dzieje Officium Divinum: publiczna modlitwa Kościoła w I i II wieku chrześcijaństwa, katedralna liturgia godzin w IV wieku na Wschodzie, katedralna liturgia godzin w IV wieku na Zachodzie, cursus monastyczny egipski, wschodni cursus monastyczny miejski, cursus monastyczny na Zachodzie, liturgia godzin w tzw." Regule Mistrza" i "Regule św. Benedykta z Nursji,, liturgia godzin we wczesnym średniowieczu, powstanie Brewiarza Rzymskiego i próby jego reformy (Sobór Trydencki, Benedykt XIV, Pius X, Pius XII, Jan XXIII).
3. Reforma liturgii godzin Soboru Watykańskiego II.
4. Aktualna struktura liturgii godzin: jutrznia, godzina czytań, modlitwa w ciągu dnia, nieszpory, kompleta.
5. Teologiczny, duchowy i duszpasterski sens liturgii godzin.
6. Geneza i kontekst teologiczno-celebratywny poszczególnych elementów liturgii godzin: psalmów, pieśni, hymnów, antyfon, czytań biblijnych, patrystycznych i hagiograficznych, responsoriów, Modlitwy Pańskiej, modlitw wstawienniczych oraz modlitw celebransa.
7. Sposób celebracji liturgii godzin dzisiaj.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów uczenia się:
kolokwium/rozmowa kwalifikacyjna (W1, W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2, U4, U5, K1, K2);
bieżąca obserwacja studentów i weryfikacja efektów kształcenia (zwłaszcza podczas wykładu konwersatoryjnego i problemowego (K1, U3).
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną, gdy:
1. był obecny na wykładach (dopuszcza się 1 nieobecność);
2. otrzymał pozytywną ocenę podczas rozmowy dotyczącej podjętej na wykładach problematyki. W czasie kolokwium student musi odpowiedzieć poprawnie przynajmniej na połowę zadawanych pytań obejmujących problematykę omawianą na wykładach (zob. pełny opis przedmiotu).
Student, który nie był obecny na wykładach (p. 1) nie jest dopuszczony do kolokwium (p. 2).
Szczegóły odnośnie do kryteriów i formy zaliczenia uzgadniane są ze studentami na pierwszym wykładzie każdego roku akademickiego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002, n. 1174-1178 (s. 295-296); Konstytucja o Liturgii Świętej "Sacrosanctum Concilium", w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 2002 (nowe tłumaczenie), n. 83-101 (s. 67-70); Paweł VI, Konstytucja Apostolska "Pieśń chwały", w: Liturgia Godzin. Codzienna modlitwa Ludu Bożego, t. 1,wydanie drugie, Poznań 2006; s. 13-22; D. Brzeziński, Publiczna modlitwa Kościoła w starożytności chrześcijańskiej, w: H. Sobeczko (red.), Mirabile laudis canticum. Liturgia godzin: dzieje i teologia. Księga pamiątkowa dedykowana Księdzu Biskupowi Stefanowi Cichemu, Biskupowi Legnickiemu, przewodniczącemu Komisji do spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski, Opole 2008 (=Seria: Opolska Biblioteka Teologiczna, t. 104), s. 65-90; E. Mateja, Powstanie Brewiarza Rzymskiego i próby jego reformy do papieża Piusa X, w: tamże, s. 91-99; A. Krzystek, Breviarium Romanum w planach generalnej reformy liturgicznej papieża Piusa XII, w: tamże, s. 101-113; S. Stefański, Prace redakcyjne nad posoborową księgą "Liturgii Godzin". Konspekt historyczny, w: tamże, s. 115-136; P. Milcarek, Od psałterza pełnego do psałterza łatwiejszego. Z dziejów reformy Brewiarza Rzymskiego w wieku XX, "Christianitas" 47(2012) s. 193-234; Ogólne Wprowadzenie do Liturgii Godzin, w: Liturgia Godzin. Codzienna modlitwa Ludu Bożego, t. 1. wydanie drugie, s. 23-98; D. Kwiatkowski, Modlitwa Chrystusa i Kościoła według "Ogólnego Wprowadzenia do Liturgii Godzin, w: H. Sobeczko (red.), Mirabile laudis canticum. Liturgia godzin: dzieje i teologia. Księga pamiątkowa dedykowana Księdzu Biskupowi Stefanowi Cichemu, Biskupowi Legnickiemu, przewodniczącemu Komisji do spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski, Opole 2008 (=Seria: Opolska Biblioteka Teologiczna, t. 104), s. 155-176; K. Konecki, Anamnetyczny charakter liturgii godzin, w: tamże, s. 177-183; J. Nowak, Paschalny wymiar liturgii uświęcania czasu, w: tamże, s. 185-189; B. Nadolski, Duchowość liturgii godzin, w: tamże, s. 191-200; S. Ropiak, Godzina czytań w liturgii godzin, w: tamże, s. 217-228; M. Matuszewski, Jutrznia i Nieszpory, w: tamże, s. 229-239; J. Miazek, Modlitwa w ciągu dnia, w: tamże, s. 241-256; R. Pierskałą, Modlitwa na zakończenie dnia, w: tamże, s. 257-268.
Literatura dodatkowa (uzupełniająca):
W. Głowa, Modlitwa liturgiczna. Liturgia Godzin, Przemyśl 1996; K. Konecki, Celebracja Liturgii Godzin anamnezą Misterium Chrystusa, „Teologia i Człowiek” 1(2003) s. 71-81; M. Kunzler, Liturgia Kościoła, Poznań 1999, s. 517-582; B. Nadolski, Liturgika, t. 2: Liturgia i czas, Poznań 1991, s. 179-257; W. Świerzawski (red.), Mysterium Christi, t. 5: Liturgia uświęcania czasu, Kraków 1984.
Artykuły nie wskazane jako literatura obowiązkowa (podstawowa), zamieszczone w: H. Sobeczko (red.), Mirabile laudis canticum. Liturgia godzin: dzieje i teologia. Księga pamiątkowa dedykowana Księdzu Biskupowi Stefanowi Cichemu, Biskupowi Legnickiemu, przewodniczącemu Komisji do spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski, Opole 2008 (=Seria: Opolska Biblioteka Teologiczna, t. 104).
Artykuły zamieszczone w: „Ateneum Kapłańskie” n. 445 (1983); „Ateneum Kapłańskie” n. 446(1983).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: