Liturgika fundamentalna 1500-LFUN-DM
Liturgika jako systematyczna refleksja nad liturgią.
Etymologia i znaczenie terminu „liturgia”.
Rozwój życia liturgicznego w Kościele: a) Jezus Chrystus i Jego Misterium Paschalne fundamentem liturgii Kościoła; b) liturgia chrześcijańska w wiekach I-IV i jej związki z liturgią żydowską; c) rozwój liturgii po Edykcie Mediolańskim; liturgia rzymska klasyczna; d) rodziny liturgiczne w Kościele zachodnim; e) cechy liturgii w imperium rzymsko-franko-germańskim; f) główne rysy liturgii rzymskiej w wiekach XI-XV; h) reforma liturgiczna Soboru Trydenckiego; rubrycyzm; i) ruch liturgiczny; j) soborowa Konstytucja o Liturgii i reforma liturgii Soboru Watykańskiego II.
Rozumienie liturgii i niektóre próby jej definicji przed Soborem Watykańskim II: a) prawnicza koncepcja liturgii i jej konsekwencje; b) próby spirytualizmu kultycznego (alegoria; devotio moderna); c) dzieło Prospera Gueranger’a; d) Pius X; e) Lambert Beauduin; f) Odo Casel; g) Encyklika o Liturgii „Mediator Dei” Piusa XII.
Definicja liturgii Soboru Watykańskiego II i Katechizmu Kościoła Katolickiego; liturgia jako wykonywanie kapłańskiej funkcji Chrystusa; liturgia jako ostatni ziemski etap historii zbawienia i zapoczątkowanie liturgii niebiańskiej; liturgia jako kontynuacja i uobecnianie Misterium Paschalnego Chrystusa; liturgia jako uświęcenie człowieka i uwielbienie Boga; liturgia jako świat symboli i znaków; liturgia jako działanie wspólnoty Kościoła: Chrystusa-Kapłana i Jego Mistycznego Ciała; liturgia jako dzieło Trójcy Świętej: Ojca, Syna i Ducha Świętego; pojęcie anamnezy i epiklezy w liturgii.
Liturgia a „nie-liturgia” (nabożeństwa ludu chrześcijańskiego): kryteria klasyfikacji.
Teologia zgromadzenia liturgicznego: zgromadzenie jako podmiot działania w liturgii; struktura zgromadzenia liturgicznego i podział funkcji; sakramentalność zgromadzenia; zgromadzenie liturgiczne jako proces komunikacji.
Adaptacja (akomodacja, akulturacja i inkulturacja) w liturgii.
Prawo liturgiczne; zwyczaj liturgiczny.
Księgi liturgiczne rzymskie: a) rys historyczny; b) aktualne księgi w liturgii rzymskiej.
Elementy naturalne w liturgii.
Przedmioty i szaty liturgiczne.
Liturgiczna przestrzeń i jej ukształtowanie w rycie rzymskim po Soborze Watykańskim II (aspekt liturgiczno-prawny).
Dzieje liturgii i ruch liturgiczny w Polsce.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów uczenia się:
kolokwium/rozmowa kwalifikacyjna (W1, W2, W3, W4, W5, W6);
bieżąca obserwacja studentów i weryfikacja (zwłaszcza podczas wykładu konwersatoryjnego i problemowego; U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3);
prace pisemne (U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2, K3).
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną, gdy:
1. był obecny na wykładach (dopuszcza się 2 nieobecności);
2. przedstawił dwie krótkie prace pisemne (jedna dotyczy ukształtowania i wyposażenia wnętrza wybranego przez studenta kościoła; druga to opracowanie komentarzy liturgicznych i modlitwy wiernych do wybranego przez studenta formularza mszalnego);
3. otrzymał pozytywną ocenę podczas rozmowy dotyczącej podjętej na wykładach problematyki. W czasie kolokwium student musi odpowiedzieć poprawnie przynajmniej na połowę zadawanych pytań obejmujących problematykę omawianą na wykładach (zob. pełny opis przedmiotu).
Student, który nie był obecny na wykładach (p. 1) i/lub nie przedstawił prac (o których mowa w p. 2) nie jest dopuszczony do kolokwium (p. 3).
Na ostateczną ocenę zaliczenia (1,0) składa się: ocena z prac pisemnych (0,25 + 0,25) oraz ocena z kolokwium (0,5).
Szczegóły odnośnie do kryteriów i formy zaliczenia uzgadniane są ze studentami na pierwszym wykładzie w danym roku akademickim.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002, n. 1066-1112, 1135-1162, 1179-1209 (s. 269-281, 286-292, 296-301); Konstytucja o Liturgii Świętej "Sacrosanctum Concilium", w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 2002 (nowe tłumaczenie), s. 48-78; Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii. Zasady i wskazania, Poznań 2003 (nn. 1-92; s. 13-73); Pius XII, Encyklika o Liturgii "Mediator Dei", Kielce 1948, s. 27-55.
D. Brzeziński, "Chrystus wczoraj i dziś, i na wieki". Anamnetyczny wymiar roku liturgicznego, Toruń 2010 (wyd. drugie: 2015), s. 103-112. 157-235; D. Brzeziński, Ukształtowanie i wyposażenie wnętrza kościoła w odnowionym rycie rzymskim. Aspekt liturgiczno-prawny, "Studia Płockie" 29(2001) s. 87-99; D. Brzeziński, "Liturgia" i "nie-liturgia": w poszukiwaniu kryteriów klasyfikacji, "Liturgia Sacra" 14(2008) n. 1, s. 69-82; D. Brzeziński, "Szczyt i źródło" (KL 10). Sobór Watykański II i odnowa liturgii rzymskiej, w: M. Białkowski (red.), Studia Soborowe. Historia i nauczanie Vaticanum II, Toruń 2013, s. 349-369; D. Brzeziński, Prawo w liturgii: między duchem i literą, w: D. Kwiatkowski (red.), Zbawczy dialog z Bogiem w liturgicznych znakach, Poznań 2018 (=Colloquia Disputationes, t. 43), s. 45-56.
Literatura dodatkowa (uzupełniająca):
B. Nadolski, Liturgika, t. 1: Liturgika fundamentalna, Poznań 1989.
B. Nadolski, Leksykon Liturgii, Poznań 2006.
S. Araszczuk, Inkulturacja liturgii, w: K. Konecki (red.), Laudate Dominum. Księdzu Profesorowi Jerzemu Stefańskiemu z okazji 65-lecia urodzin i 40-lecia kapłąństwa, Gniezno 2005, s. 63-76; M. Augustyn, Geneza i rozwój soborowej idei liturgii, Kraków 2007; D. Brzeziński, "Chrystus wczoraj i dziś, i na wieki". Anamnetyczny wymiar roku liturgicznego, Toruń 2010 (wyd. drugie: 2015), s. 73-102. 115-156; D. Brzeziński, Liturgia jako ostatni ziemski etap historii zbawienia, "Studia Płockie" 27(1999) s. 37-41; D. Brzeziński, W poszukiwaniu teologicznego sensu liturgii. Refleksje na 2000-lecie chrześcijaństwa, "Studia Płockie" 28(2000) s. 37-48; D. Brzeziński, W jaki sposób należy formułować wprowadzenia do liturgii Mszy Świętej, "Homo Dei" 277(2005) n. 4, s. 125-130; D. Brzeziński, Modlitwa wiernych, "Homo Dei" 303(2012) n. 2, s. 119-125; D. Brzeziński, Wiara i jej celebracja w kulturze. Systematyzacja pojęć, „Teologia i Człowiek” 27(2014) n. 3, s. 11-20; D. Brzeziński, Mszał jako księga liturgiczna: geneza i ewolucja, "Teologia i Człowiek" 44(2018) n. 4, s. 57-77; I. Cieślik, Nie ma świeckich w liturgii, "Znak" 546 (2000) n. 11, s. 49-57; S. Czerwik, Wprowadzenie do Konstytucji o Liturgii Świętej, w: Sobór Watykański II, Konstytucje..., s. 25-47; P. De Clerck, Zrozumieć liturgię. Kielce 1997, s. 7-15, 17-68, 83-165, 183-188; F. Greniuk, Podział funkcji w zgromadzeniu liturgicznym, w: F. Blachnicki - W. Schenk - R. Zielasko (red.). Wprowadzenie do liturgii, Poznań 1967, s. 135-142; W. Hryniewicz, Liturgia a Misterium Paschalne Chrystusa, w: tamże, s. 75-97; J. J. Kopeć, Liturgika dyscypliną teologiczną, w: K. Konecki (red.), Laudate Dominum..., s. 35-46; M. Maciukiewicz, Znaczenie ksiąg liturgicznych i szacunek dla nich (mszał, Ewangeliarz, lekcjonarz i inne księgi), "Anamnesis" 64(2011) n. 1, s. 79-91; B. Migut, Teologia liturgii Konstytucji o liturgii „Sacrosanctum Concilium” w perspektywie ciągłości, w: K. Porosło (red.), Źródło i szczyt. Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium” dzisiaj, Tyniec 2011, s. 111-155; B. Nadolski, Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004; J. Nowak, Prawo w służbie wydarzeń zbawczych. Zarys prawodawstwa liturgicznego, Poznań 2004; M. Potoczny, Rodziny liturgiczne chrześcijańskiego Wschodu - panorama, „Teologia i Człowiek” 25(2014) n. 1, s. 165-185; J. Ratzinger, Duch liturgii, Poznań 2002, s. 5-23, 51-58, 153-198; W. Schenk, Liturgika-liturgia-kult, w: F. Blachnicki - W. Schenk - R. Zielasko (red.), Wprowadzenie..., s. 9-18; H. Sobeczko, Sakramentalność zgromadzenia liturgicznego, w: A. Durak (red.). Liturgia Domus Carissima. Studium liturgiczne dedykowane ks. Bogusławowi Nadolskiemu w sześćdziesiątą piątą rocznicę urodzin, Warszawa 1998, s. 85-106; M. Zachara, Znak i słowo w liturgii, "Znak" 546(2000) n. 11, s. 34-48; M. Zachara, Krótka historia Mszału Rzymskiego, Warszawa 2014, s. 11-135; R. Zielasko, Teologia zgromadzenia liturgicznego, w: F. Blachnicki - W. Schenk - R. Zielasko (red.), Wprowadzenie..., s. 125-134.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: