Katechetyka materialna i szczegółowa 1500-KTMiSZ-DM
Wykłady z KATECHETYKI SZCZEGÓŁOWEJ obejmują następującą problematyką:
1. Katecheza dzieci w wieku przedszkolnym:
• Cele i zadania katechezy przedszkolnej.
• Założenia katechezy przedszkolnej.
• Metody katechizowania dzieci w wieku przedszkolnym, zabawa w katechezie przedszkolnej.
• Formy organizacyjne katechezy przedszkolnej.
• Organizacja zajęć katechetycznych w przedszkolu.
2. Katecheza dzieci szkoły podstawowej:
• Szkoła jako środowisko katechetyczne w świetle "Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce" (PDK 82-96).
• Katecheza inicjacji w sakramenty pokuty i pojednania oraz Eucharystii (klasy I-III)
• Katecheza mistagogiczna (klasy IV-VIII).
3. Katecheza młodzieży szkół średnich:
• Młodzież w okresie dojrzewania: kryzys młodzieńczy, poszukiwanie własnej tożsamości; Idol czy świadek wiary - kogo potrzebuje dzisiejsza młodzież.
• Jak uniknąć problemów z dyscypliną na lekcjach religii w szkole średniej.
• Katecheza wyznania i rozumienia wiary - przygotowanie młodzieży do sakramentu bierzmowania.
• Katecheza świadectwa wiary - przygotowanie młodzieży do sakramentu małżeństwa.
4. Katecheza specjalna - w zarysie.
Wykłady z KATECHETYKI MATERIALNEJ obejmują następujące grupy zagadnień:
1. Pismo Święte w katechezie.
2. Liturgia w katechezie.
3. Wychowanie moralne w katechezie.
4. Kościół w katechezie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia:
• Pisemne kolokwium - W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10.
• Aktywny udział studenta w dyskusji podczas wykładów konwersatoryjnych (w przypadku braku udziału w dyskusji - pisemna praca) – U1, K1, K2.
Kryteria oceniania:
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Uczestniczył w wykładach - obecność na wykładach jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do pisemnego kolokwium. Dopuszcza się 2 godz. nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.).
• Brał aktywny udział w dyskusji na temat wychowania dzieci i młodzieży do miłości Kościoła oraz katechetycznych konsekwencji soborowego obrazu Kościoła z perspektywy szkolnego nauczania religii i katechezy parafialnej. W przypadku nieobecności na wykładach konwersatoryjnych lub braku udziału w dyskusji - oddał pisemne prace na powyższe tematy. Udział w dyskusji (lub napisanie prac) jest obowiązkowe i warunkuje dopuszczenie studenta do pisemnego kolokwium.
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej. Ocena z kolokwium jest ostateczną oceną z przedmiotu.
bdb: 22 - 21 pkt.
db plus: 20 - 19 pkt.
db: 18 - 17 pkt.
dst plus: 16 - 15 pkt.
dst: 14 - 13 pkt.
ndst: 12 i mniej pkt. (tzn. poniżej 60%).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
• B. Bilicka, Kościół w polskich katechizmach i podręcznikach do nauki religii dla dzieci i młodzieży w latach 1945-2001, (Seria: Scripta Thelogica Thoruniensia, t. 11), Toruń 2009, s. 48-51, 63-90.
• B. Bilicka, Kościół a katecheza, w: J. Stala (red.), Zagadnienia katechetyki materialnej, (Seria: Academica, t. 85), Tarnów 2011, s. 81-112.
• Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001, nr 82-104.
• Z. Brzezinka, Katecheza specjalna, w: R. Chałupniak, J. Kochel, J. Kostorz, W. Spyra (red.), Wokół katechezy posoborowej, (Seria: Opolska Biblioteka Teologiczna, t. 70), Opole 2004, s. 223-226.
Literatura uzupełniająca:
B. Bilicka, Obraz Kościoła w „Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego”, w: R. Czekalski (red.), Katecheza w Kościele i dla Kościoła, Płock 2006, s. 163-174; Z. Marek, Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998; A. E. Klich, Pismo Święte w polskiej katechezie posoborowej, Studium egzegetyczno – katechetyczne, Kraków 2005; A. Hajduk, Katecheza i liturgia, Kraków 1999; S. Kulpaczyński (red.), Celebracja w katechezie, Kraków 1999; J. Stala (red.), Katechetyka materialna, (Seria: Academica, t. 61), Tarnów 2002; J. Stala (red.), Katechetyka szczegółowa, (Seria: Academica, t. 62), Tarnów 2003; E. Osewska, J. Stala (red.), Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym, (Seria: Academica, t 72), Tarnów 2005; Z. Marek (red.), Bóg w przedszkolu i szkole, Zarys katechezy przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków 2000; A. Błaszczyk, L. Gwarecki, Katecheza w przedszkolu, Kraków 1996; J. Stala (red.), Wychowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym. Część II – wychowanie religijne i katecheza, (Seria: Academica, t. 74), Tarnów 2003; J. Stala (red.), Wychowanie młodzieży w średnim wieku szkolnym. Część II – wychowanie religijne i katecheza, (Seria: Academica, t. 77), Tarnów 2007; J. Stala (red.), Wychowanie młodzieży na poziomie szkół ponadgimnazjalnych. Część II – wychowanie religijne i katecheza, (Seria: Academica, t. 80), Tarnów 2007; S. Kupaczyński (red.), Katecheza młodzieży, Lublin 2003; J. Stala, K. Misiaszek (red.), Katecheza dorosłych, (Seria: Academica, t. 81), Tarnów 2009; K. Misiaszek (red.), Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, Warszawa 2002; D. Kurzydło, Koncepcja katechezy dorosłych we współczesnych dokumentach Kościoła, Kraków 2003; S. Łabendowicz, Katecheza dorosłych Kościoła posoborowego w świetle dokumentów i literatury katechetycznej, Radom 2007; A. Kiciński, Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną, Lublin 2007; E. Osewska, J. Stała, Katecheza rodzinna, w: R. Chałupniak, J. Kochel, J. Kostorz, W. Spyra (red.), Wokół katechezy posoborowej, (Seria: Opolska Biblioteka Teologiczna, t. 70), Opole 2004, s. 214-223.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: