Katolicka nauka społeczna II
1500-KNS8-4-DM
W trakcie ćwiczeń analizowane są dokumenty społeczne papieży. W czasie zajęć w roku akademickim 2015/2016 zajęcia poświęcono zagadnieniu ekologii ze szczególnym uwzględnieniem encykliki papież Franciszka "Laudato si".
W trakcie zajęć podejmowano następujące zagadnienia:
1. Przejawy kryzysu ekologicznego: 2 godziny
2. Biblijne przesłanie dotyczące przyrody: 2 godziny
3. Ludzki pierwiastek kryzysu ekologicznego: 2 godziny
4. Ekologia integralna: 2 godziny
5. Wytyczne i działania dotyczące kwestii ekologicznej: 2 godziny
6. Edukacja ekologiczna: 2 godziny
7. Duchowość ekologiczna: 2 godziny
W cyklu 2024/25L:
W trakcie ćwiczeń analizowane są dokumenty społeczne papieży, ze szczególnym uwzględnieniem encykliki papież Franciszka "Laudato si". W trakcie zajęć podejmowano następujące zagadnienia: 1. Przejawy kryzysu ekologicznego: 2 godziny 2. Biblijne przesłanie dotyczące przyrody: 2 godziny 3. Ludzki pierwiastek kryzysu ekologicznego: 2 godziny 4. Ekologia integralna: 2 godziny 5. Wytyczne i działania dotyczące kwestii ekologicznej: 2 godziny 6. Edukacja ekologiczna: 2 godziny 7. Duchowość ekologiczna: 2 godziny
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
- udział w ćwiczeniach: 14
- udział w konsultacjach: 2
2. Praca własna studenta: przygotowanie prezentacji: 12
3. Łączny nakład pracy studenta: 28
4. Liczba punktów ECTS: 2
Efekty uczenia się - wiedza
Po ukończeniu zajęć student zna nauczanie społeczne Kościoła dotyczące wybranych zagadnień w dziedzinie ekologii:
W1: Zna podstawowe przejawy współczesnego kryzysu ekologicznego K_W12.
W2: Zna biblijne przesłanie dotyczące przyrody K_W12
W3: Charakteryzuje ludzki pierwiastek kryzysu ekologicznego. K_W12
W4: Wymienia elementy ekologii integralnej. K_W12.
W5: Wymienia moralne wytyczne i działania dotyczące kwestii ekologicznej. K_W12.
W6: Zna podstawowe moralne postulaty dotyczące edukacji i duchowości ekologicznej. K_W12.
Efekty uczenia się - umiejętności
Po ukończeniu zajęć student:
U1: potrafi samodzielnie analizować i oceniać informacje na tematy społeczne oraz formować krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauczania społecznego Kościoła na temat ekologii. K_U01.
U2: Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie nauczania społecznego Kościoła na temat ekologii. K_U05
U3: Posiada umiejętność prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nuczania społecznego Kościoła szczególnie w zakresie ekologii. K_U09
U5: Ma pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku polskim z zakresu nauczania społecznego Kościoła szczególnie na temat moralnych zagadnień związanych z ekologią. K_U17
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po ukończeniu zajęć student:
U1: potrafi samodzielnie analizować i oceniać informacje oraz formować krytyczne sądy na temat ekologii. K_U01.
U2: Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w nauczania społecznego Kościoła szczególnie w zakresie ekologii. K_U05
U3: Posiada umiejętność prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauczania społecznego Kościoła szczególnie w zakresie ekologii. K_U09
U5: Ma pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku polskim z zakresu nauczania społecznego Kościoła szczególnie na temat ekologii. K_U17
Metody dydaktyczne
Prezentacja wybranego tematu z dyskusją.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza na poziomie katechezy szkoły średniej. Podstawowy zakres zagadnień zawarty jest w podręczniku: M. Rusecki, Być chrześcijaninem dziś. Teologia dla szkół średnich, Lublin 1992
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą wystawiania oceny są:
1. Obecność na zajęciach. Ćwiczenia są obowiązkowe. Ewentualne nieobecności muszą być usprawiedliwione np. zwolnieniem lekarskim. Nie może być ich więcej niż dwie.
2. Prezentacja tematu.
3. Aktywne uczestnictwo na zajęciach, udział w dyskusji, jasne formułowanie wniosków nauczania społecznego papieży.
Każda forma aktywności oceniana jest w skali od 2 do 5. Ocena końcowa jest średnią ocen cząstkowych.
Każdy z tych elementów oceniany jest w skali od 2 do 5. Ostateczna ocena jest średnią ocen cząstkowych.
Literatura
Leon XIII, encyklika Rerum novarum; Pius XI, encyklika Quadragesimo anno; Jan XXIII, encyklika Mater et magistra; tenże, encyklika Pacem in terris; Paweł VI, encyklika populorum progressio; Jan Paweł II, encyklika Laborem exercens, tenże, encyklika Sollicitudo rei socialis; tenże, encyklika Centesimus annus; Benedykt XVI, encyklika Deus caritas est; tenże, encyklika Spe salvi; tenże, encyklika Caritas in veritate. Franciszek adhortacja Evangelii gaudium, tenże, Encyklika Lumen fidei, tenże, encyklika Laudato si
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: